اضطراب چیست ؟ درمان سریع و پیشگیری از اضطراب

فاطیما درویشی – زوم لایف : اضطراب یا تشویش یا دلشوره پاسخ طبیعی بدن شما به استرس است. این احساس ترس یا دلهره نسبت به آنچه در آینده خواهد بود و موجب عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی در فرد می­شود. روز اول مدرسه، مراجعه به مصاحبه شغلی یا سخنرانی ممکن است باعث شود بسیاری از افراد احساس ترس و عصبی شدن کنند.

وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده‌است باعث اضطراب در افراد می‌شود.

همه انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است و ممکن است منجر به اختلال اضطرابی شود. در صورت بروز اختلال اضطرابی، ممکن است احساس ترس همیشه همراه شما باشد.

برای فرد مبتلا به اختلال اضطراب، اضطراب از بین نمی رود و با گذشت زمان می تواند بدتر شود. علائم این بیماری می تواند در فعالیتهای روزمره مانند عملکرد شغلی، کار در مدرسه و روابط اجتماعی تداخل ایجاد کند. این نوع اضطراب ممکن است باعث شود که شما کارهایی را که از آن لذت می برید متوقف کنید. در موارد شدید، ممکن است مانع از ورود شما به آسانسور، عبور از خیابان یا حتی خروج از منزل شود؛ و اگر درمان نشود، می­تواند وخیم تر  شود.

اختلالات اضطرابی شایع ترین شکل اختلال عاطفی است و می تواند هر کسی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. طبق اعلام انجمن روانپزشکی آمریکا، زنان بیشتر از مردان به این نوع اختلال مبتلا می شوند.

اضطراب چیست ؟ درمان سریع و پیشگیری از اضطراب

اضطراب شامل چندین اختلال مختلف است که عبارتند از:

اختلال هراس

تجربه حملات مکرر هراس در مواقع غیر منتظره. فرد مبتلا به اختلال هراس ممکن است از ترس حمله بعدی وحشت زندگی کند.

هراس

ترس بیش از حد از یک شیء ، موقعیت یا فعالیت خاص

هراس یا فوبیا از ترس شدید یا بیزاری نسبت به اشیاء یا موقعیتهای خاص است. اگرچه ممکن است در بعضی شرایط اضطراب واقع بینانه باشد، اما ترس افراد مبتلا به فوبیا متناسب با خطر واقعی ناشی از موقعیت یا موضوع نیست.

مبتلایان به اختلال هراس، حملات مکرر و ناگهانی هراس دارند. حملات هراس دوره های ناگهانی از ترس شدید هستند که به سرعت بروز می کنند و در عرض چند دقیقه به اوج خود می رسند. حملات می توانند به طور غیر منتظره اتفاق بیفتند یا به یکباره توسط یک موضوع یا ترسی ایجاد شوند.

برخی از مثالهای فوبیای خاص شامل ترس از موارد زیر است:

  • پرواز
  • ارتفاعات
  • حیوانات خاص، مانند عنکبوت، سگ یا مار
  • دریافت تزریق
  • خون

آگورا فوبیا

افراد مبتلا به آگورافوبیا از دو یا چند مورد از موارد زیر ترس شدید دارند:

  • با استفاده از حمل و نقل عمومی
  • بودن در فضاهای آزاد
  • بودن در فضاهای محصور
  • ایستادن در صف و یا در جمع بودن
  • تنها بودن در خارج از خانه

اختلال اضطراب اجتماعی

ترس شدید از قضاوت دیگران در موقعیت های اجتماعی

وسواس فکری

تکرار افکار غیرمنطقی که شما را به سمت انجام رفتارهای خاص و مکرر سوق می دهد

اختلال اضطراب جدایی

ترس از دوری از خانه یا عزیزان

اختلال اضطراب بیماری

اضطراب در مورد سلامتی شما (که قبلاً هیپوکندری نامیده می شد)

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اضطراب به دنبال یک رویداد آسیب زا

علائم نشان­ دهنده اضطراب در افراد چیست؟

بسته به شخصی که آن را تجربه می کند، این نوع اختلال متفاوت است. علائم دیگر افرادی که دچار اضطراب می شوند شامل کابوس­ها، حملات هراس و افکار یا خاطرات دردناک است که قابل کنترل نیستند. ممکن است احساس ترس و نگرانی دائمی داشته باشید یا ممکن است از مکان یا رویداد خاصی هراس داشته باشید.

علائم اضطراب عمومی شامل موارد زیر است:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع و پی در پی
  • بی قراری
  • تحریک پذیر بودن
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در کنترل احساس نگرانی

داشتن مشکلات خواب مانند مشکل در خوابیدن، بی قراری یا خواب ناخوشایند

علائم بیماری شما ممکن است کاملاً متفاوت از علائم شخص دیگری باشد. به همین دلیل مهم است که بدانید همه نشانه­هایی که اضطراب می تواند در فرد ایجاد کند، مهم است.

 

اضطراب چیست ؟ درمان سریع و پیشگیری از اضطراب

ریسک فاکتورهای ابتلا به اضطراب کدام است؟

محققان دریافته اند که هم عوامل ژنتیکی و هم محیطی در خطر ابتلا به این اختلال نقش دارند. اگرچه عوامل خطر برای هر نوع اختلال اضطراب می تواند متفاوت باشد ، برخی از عوامل خطر کلی برای همه انواع اختلالات اضطرابی عبارتند از:

عوامل زیست شناختی و جسمانی

میزان هورمون­ها در افراد مضطرب متفاوت است. بناباین هر عاملی که سبب اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطرناک است. برای مثال میزان هورمون­های بدن در شرایطی مثل بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون و یا آریتمی­های قلبی تغییر می­کند.

عوامل محیطی و اجتماعی

عوامل اجتماعی و سبک زندگی نیز می­تواند عامل ایجاد اضطراب باشد. از جمله این عوامل اجتماعی می­توان مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی،… و از عوامل محیطی می­توان تغییرات ناگهانی مانند بلایای طبیعی ( سیل، زلزله، بیماری، مرگ یکی از عزیزان و…) را نام برد.

عوامل ژنتیکی و ارثی

درواقع شانس ابتلای فرزندان افراد مضطرب به آن بسیار بیشتر از افراد عادی است. از این رو که فرزندان با الگو قرار دادن رفتارهای پدر و مادر و تکرار کارهای آنها می­توانند به سمت این اختلال سوق یابند. سابقه اضطراب یا سایر بیماریهای روانی در بستگان بیولوژیکی هم در افزایش ریسک ابتلا موثر است.

با این وجود تاکنون ژن بخصوصی که در این مورد نقش داشته باشد، یافت نشده؛ بلکه ترکیبی از بعضی ژن­ها چنین پیامدی بدنبال دارد. البته امروزه ثابت شده است که در بعضی از انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکانهای باز، عوامل ژنتیکی نقش بیشتری دارند.

آیا آزمایشی برای تشخیص اضطراب وجود دارد؟

آزمایش خاصی برای تشخیص اضطراب وجود ندارد. در عوض، تشخیص اضطراب به یک فرایند طولانی از معاینات بدنی، ارزیابی سلامت روان و پرسشنامه های روانشناختی نیاز دارد.

برخی از پزشکان ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهند، یا با انجام آزمایش خون و ادرار از عدم وجود بیماریهایی که ممکن است علائم مشابه داشته باشند، مطمئن شوند.

چگونه اضطراب را درمان کنیم؟

درمان اضطراب به دو صورت است: روان درمانی و دارو درمانی. پس از تشخیص اضطراب، می­توانید گزینه های درمانی را با پزشک خود بررسی کنید.

برای برخی از افراد، درمان دارویی ضروری نیست و تغییرات شیوه زندگی ممکن است برای کنار آمدن با علائم کافی باشد. با این حال، در موارد متوسط ​​یا شدید، درمان با دارو می تواند در غلبه بر علائم به شما کمک کند، تا بتوانید به زندگی روزمره خود ادامه دهید.

همچنین گاهی مراجعه به یک درمانگر یا روانشناس می تواند به شما در یادگیری ابزارهای استفاده و راهکارهای مقابله با اضطراب در هنگام بروز کمک کند.

دارو اختلالات اضطرابی را درمان نمی کند اما می تواند به تسکین علائم کمک کند. داروهایی که معمولاً برای درمان اضطراب استفاده می شوند شامل داروهای ضد افسردگی و آرامبخش ها هستند.

آنها با متعادل کردن شرایط مغز، از بروز علائم اضطراب جلوگیری می کنند. داروهای ضدافسردگی به نام مهارکننده های بازگشت مجدد سروتونین (SSRI) و مهارکننده های بازگشت مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI ها) معمولاً به عنوان درمان های خط اول برای اضطراب استفاده می شوند.

 

اضطراب چیست ؟ درمان سریع و پیشگیری از اضطراب

روان درمانی

روان درمانی می تواند به افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی کمک کند. برای مؤثرتر بودن، روان درمانی باید متناسب با نیازهای بیمار تنظیم شود.

درمان شناختی رفتاری (CBT) نمونه ای از یک نوع روان درمانی است که می تواند به افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی کمک کند. در این روش، افراد روش های مختلف تفکر، رفتار و واکنش در برابر اشیاء و موقعیت های ایجاد کننده اضطراب و ترس را می آموزند.

CBT همچنین می تواند به افراد در یادگیری و تمرین مهارت های اجتماعی کمک کند، که برای درمان اختلال اضطر اب اجتماعی بسیار حیاتی است.

در این زمینه بخوانید : مدیتیشن

چند راه ساده و طبیعی برای درمان اضطراب

تغییر شیوه زندگی می تواند روشی مؤثر برای رفع برخی از استرس­ها و اضطراب­هایی باشد که هر روز با آنها مقابله می کنید. بسیاری از “داروهای طبیعی” شامل مراقبت از بدن، فعالیت بدنی و از بین بردن عوامل اضطراب است.

این راهها شامل:

  • خواب کافی
  • مراقبه
  • فعال و ورزش کردن
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • فعال ماندن و کار کردن
  • اجتناب از الکل
  • اجتناب از کافئین
  • ترک سیگار

تکنیک های مدیریت استرس: روشی برای پیشگیری از اضطراب

تکنیک های مدیریت استرس و مراقبه می تواند به افراد دارای اختلال اضطرابی کمک کند تا خود را آرام کنند و ممکن است اثرات درمانی را تقویت کنند. تحقیقات نشان می دهد که ورزش هوازی می تواند به برخی از افراد کمک کند اضطراب خود را مدیریت کنند.

در این زمینه بخوانید : استرس

رابطه اضطراب و افسردگی

اگر اختلال اضطرابی دارید ، ممکن است به افسردگی دچار شوید. در حالی که اضطراب و افسردگی می توانند به طور جداگانه اتفاق بیفتند، اما بروز آنها می­تواند بهم مرتبط باشد. اضطراب می تواند نشانه افسردگی بالینی یا شدید باشد. به همین ترتیب، بدتر شدن علائم افسردگی می تواند توسط اختلالات اضطراب ایجاد شود.

در این زمینه بخوانید : اضطراب اجتماعی

علائم هر دو بیماری با بسیاری از درمان های یکسان قابل کنترل است: روان درمانی (مشاوره)، داروها و تغییر در شیوه زندگی.

چگونه به کودکان مبتلا به اضطراب کمک کنیم؟

اضطراب در کودکان طبیعی و رایج است. در حقیقت ، از هر ۸ کودک یک نفر اضطراب را تجربه خواهد کرد. با رشد و یادگیری کودکان از والدین ، ​​دوستان و سرپرستان، به طور معمول مهارتهایی برای آرام کردن خود و کنار آمدن با احساس اضطراب ایجاد می کنند. اما، اضطراب در کودکان نیز می تواند به یک بیماری مزمن و پایدار تبدیل شود.

آیا ما هم اضطراب داریم؟

همه الان اضطراب دارند. این یک احساس عادی است به عنوان مثال، ممکن است هنگام مواجه شدن با مشکلی در محل کار، قبل از انجام تست یا قبل از هر تصمیم مهم، عصبی شوید.

هر چند اختلالات اضطرابی متفاوت هستند. آنها گروهی از بیماری های روانی هستند و پریشانی ناشی از آن می تواند شما را از ادامه زندگی خود به طور عادی باز دارد.

برای افرادی که این بیماری را دارند، نگرانی و ترس ثابت است و می تواند ناتوان کننده باشد. اما با درمان صحیح آن، بسیاری از افراد می توانند این احساسات را مدیریت کرده و به زندگی عادی خود برگردند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.