استرس چگونه سرعت سفید شدن موهای ما را افزایش می‌دهد؟

استرس چگونه سرعت سفید شدن موهای ما را افزایش می‌دهد؟

امروز در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” استرس چگونه سرعت سفید شدن موهای ما را افزایش می‌دهد؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

آیا می دانستید پیام رسان سیستم سمپاتیک باعث ناتوانی تولید رنگدانه در فولیکول مو می شود؟

به تجربه، بسیاری از ما می‌دانیم که استرس باعث سفید شدن موها می شود و سرعت این اتفاق را افزایش می‌دهد اما این که دقیقا چه فرایندی باعث می‌شود تا موی افراد وقتی تحت فشار هستند، سفید شود، موضوعی است که تا چندی قبل پاسخ روشنی برای آن وجود نداشت تا این که هفته قبل نتایج مطالعه‌ای جدید از محققان دانشگاه هاروارد در نشریه معتبر Nature به چاپ رسید که می‌تواند به ما بگوید استرس چگونه سرعت سفید شدن موهای ما را افزایش می‌دهد.

رد فرضیات مختلف تا رسیدن به متهم اصلی

محققان دانشگاه هاروارد برای بررسی نقش استرس در سفید شدن موها، فرضیات مختلفی را در نظر گرفتند و سپس هر کدام از این فرضیات را روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند. به عنوان مثال در پاسخ به استرس، تغییراتی در سیستم ایمنی روی می‌دهد، محققان فرض کردند که شاید سیستم ایمنی بدن ما در نتیجه این تغییرات، دست به تخریب فولیکول‌های مو می زند و تولید رنگدانه‌های مو را متوقف می کند.

بررسی ها نشان داد وقتی موش‌ها تحت استرس هستند اما تغییرات سیستم ایمنی آن‌ها در نتیجه مداخلات محققان، در وضعیت عادی است، باز هم سفید شدن موها سرعت بالایی دارد.

فرض دیگر محققان نقش‌آفرینی هورمون کورتیزول بود. کورتیزول، هورمونی است که در زمان استرس از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و می‌تواند بر همه‌ اندام‌ها تاثیراتی داشته باشد. محققان غدد فوق کلیوی موش‌ها را خارج کردند و آن‌ها را تحت استرس قرار دادند. باز هم موهای آن ها سفید شد. به همین ترتیب محققان به بررسی سایر فرضیه‌ها پرداختند تا این که به واکنش سیستم عصبی در زمان استرس رسیدند.

از دست رفتن قابلیت تولید رنگدانه در نتیجه . . .

در زمان استرس، سیستم اعصاب سمپاتیک در بدن، به صورت خودکار شروع به عمل می‌کند. یافته این محققان نشان می‌دهد رشته‌های عصبی سیستم سمپاتیک در کناره‌های ریشه مو هم وجود دارد. زمانی که ما تحت استرس قرار می‌گیریم، میزان ترشح پیام‌رسان عصبی نوراپی‌نفرین در این سیستم افزایش می‌یابد.

نوراپی‌نفرین(پیام رسان سیستم عصبی) باعث تغییراتی در فولیکول‌های مو می شود. این تغییرات باعث می‌شود فولیکول قابلیت خود را در تولید رنگدانه از دست بدهد. این از دست دادن قابلیت تولید رنگدانه به نوعی همیشگی است اما این محققان ابراز امیدواری کرده‌اند حالا که فرایند روی دادن این مسئله تا حد زیادی روشن شده است، فرایند فعال‌سازی دوباره این قابلیت نیز در آینده به دست بیاید.

دیگر متهمان سرعت دادن به سفید شدن موها

انتشار نتیجه پژوهش محققان هاروارد درخصوص تاثیر استرس بر سفید شدن موها، بهانه‌ای است تا مروری بر عوامل موثر بر سفیدی مو که تا امروز توسط پژوهش‌های علمی تایید شده است، داشته باشیم.

در سال ۲۰۱۵ بررسی گسترده گروهی از محققان در کره جنوبی مشخص کرد که در سفید شدن زودهنگام موها، حداقل سه متهم نقش‌آفرینی می‌کنند. طبق این بررسی، این سه متهم عبارت اند از:

سابقه خانوادگی

نقش ژنتیک در زمان سفید شدن موها و حتی سرعت آن، چیزی است که هم در این مطالعه و هم مطالعات دیگر تایید شده است. اگر سابقه خانوادگی شما نشان می‌دهد که افراد زیر ۳۰ سال موهایشان شروع به سفید شدن می‌کند، احتمال این که این اتفاق برای شما بیفتد چهار برابر بیشتر از افرادی است که چنین سابقه‌ای را در خانواده ندارند.

سیگار کشیدن

این مطالعه نشان می‌دهد احتمال آغاز سفید شدن موها در سنین پایین‌تر در افراد سیگاری بالاتر از افراد عادی است. مطالعه دیگری در همین زمینه در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد احتمال سفید شدن موها در کمتر از ۳۰ سالگی بین افراد سیگاری دو برابر بیش از افراد غیرسیگاری است.

اضافه وزن

طبق نتایج این مطالعه، افرادی که دارای اضافه وزن هستند، احتمال این که موهایشان زودتر سفید شود، بیشتر است. مطالعه جدیدتری در همین زمینه توسط محققان مرکزی در سئول در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد احتمال شروع سفید شدن موها در زیر ۳۰ سال، در افراد دارای اضافه وزن که مشکل فشار خون و قند بالا نیز دارند تا حدود ۱٫۵ برابر بیشتر از افراد دیگر است.

منابع: medicaljournals.se ، sciencedirect.com ، theguardian.com ، خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.