آفتاب سوختگی چیست؟درمانش چطوراست؟

آفتاب سوختگی چیست؟درمانش چطوراست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آفتاب سوختگی چیست؟درمانش چطوراست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

آفتاب سوختگی به شرایط پوستی مربوط می‌شود که به طور مستقیم در معرض آفتاب قرار گرفته باشد. تابش نور و اشعه ماورابنفش موجود در نور خورشید باعث آسیب به سلول‌های پوست می‌شود و می‌‍تواند انواع مشکلات پوستی را ایجاد کند که برخی از این آسیب‌ها بسیار جدی هستند.

علت آفتاب سوختگی چیست؟

علت اصلی آفتاب سوختگی؛ قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب بدون هیچ محافظتی برای مدت زمان طو لانی است. ما برای تامین ویتامین D بدنمان نیاز داریم که در معرض نور آفتاب قرار بگیریم اما آنچه که باید بدان توجه کرد این است که بودن بیش از حد در نور آفتاب جذب اشعه ماورابنفش نور خورشید را به همراه دارد که باعث خسارت DNA سلولی پوست می‌شود و می‌تواند رنگ‌دانه، چین و چروک، خشکی، آفتاب سوختگی، بافت چرمی و حتی سرطان پوست را ایجاد کند.

 

 

روش های خانگی برای درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی چیست؟درمانش چطوراست؟
آفتاب سوختگی چیست؟درمانش چطوراست؟
  1. خیساندن پوست در شیر

    غوطه‌ور کردن پوست در شیر اثر مفیدی بر درمان آفتاب سوختگی پوست دارد. البته، باید از شیر سرد استفاده کنید. چربی شیر و pH مناسب آن، برای آفتاب سوختگی خیلی مفید است.

  2. سرد کردن یک کیسه وازلین در یخچال

    وقتی که آفتاب سوخته می‌شوید، خیلی مهم است که پوست خود را کاملاً آبرسانی کنید و آن را مرطوب نگه دارید. زیرا، رطوبت درد را بهبود می‌بخشد و به روند بهبود پوست سرعت می‌دهد.

    یک ترفند بسیار عالی این است که وازلین را برای چند دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملاً سرد شود.

    سرما شدت آفتاب سوختگی را کم می کند و درد شما را تسکین می‌دهد. وازلین لایه‌ی محافظ پوست شما را بازسازی می‌کند و روند بهبودی و ترمیم آن را سرعت می‌بخشد.

  3. استفاده از ماست

    نگران نباشید، اگر آلوئه ورا در دسترس‌تان نیست. عناصر زیادی در آشپزخانه هستند که جایگزین خوبی برای آلوئه ورا هستند و تأثیر زیادی در از بین بردن آفتاب سوختگی دارند.

    ماست غلیظ، یک ماده‌ی خنک کننده و آبرسان سریع پوست است. برای درمان آفتاب سوختگی خود می‌توانید از آن به صورت موضعی استفاده کنید.

    افزون بر این، خواص ضد باکتری ماست از ایجاد عفونت در قسمت‌هایی از پوست که نمی‌توانید از خارش آن دست بردارید، جلوگیری می‌کند.

  4. عسل

    عسل ارگانیک یک مرهم طبیعی برای درمان آفتاب سوختگی است. پدر و مادرها پیشنهاد می‌کنند با استفاده از آن سوختگی خود را درمان کنید.

    مطالعات نشان می‌دهد که عسل ممکن است بهتر از برخی کرم‌های آنتی بیوتیک عمل کند و روند بهبود پوست، کاهش عفونت و به حداقل رساندن درد را سرعت بخشد.

  5.  استفاده از برگ کاهو پخته ی سرد شده و خاکستر برگ سرو سوخته ازدیگر راه های درمان آفتاب سوختگی است.

به منظور پیشگیری از آفتاب سوختگی، افراد قبل از این که در معرض آفتاب قرار بگیرند، سفیده تخم مرغ، لعاب به دانه، روغن زیتون و روغن نارگیل را بر روی نواحی از پوست که ممکن است در معرض تابش قرار بگیرند، بمالند . همچنین می توان لوبیای قرمز را پخته و نرم کرده و مانند یک خمیر استفاده کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان،لافارر،کلینیک رخ ارا

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.