آشنایی با کشورهای جهان ،ژاپن

آشنایی با کشورهای جهان ،ژاپن

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آشنایی با کشورهای جهان ،ژاپن” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

تاریخچه کشور ژاپن

کشور ژاپن

مطالعات باستان‌شناسي سابقه سکونت انسان در اين کشور را از دوران پارينه‌سنگي پسين مي‌داند.

آغاز تاريخ ژاپن، با مردماني از نژاد آينو و مغول به سده‌هاي پيش از ميلاد مسيح بازمي‌گردد و از آن زمان تاکنون تنها يک سلسله امپراتوري بر اين سرزمين فرمانروايي کرده‌است.

کشت برنج و استفاده از ابزار فلزي حداقل از سيصد سال قبل از ميلاد مسيح در ژاپن آغاز شد.

سيستم حکومتي متمرکز بر امپراتور، بين قرن‌هاي چهارم و هفتم با پايتختي که در استان امروزي نارا قرار داشته، بسط و توسعه يافت.

کشور ژاپن ، کشوری جزیره ای است که در امتداد شمال شرقی ساحل قاره آسیا واقع شده و مرکب از ۴ جزیره اصلی بنام های هکایدو ، هنشو ، شیکـوکــو ، کیـوشــو و ۶۸۴۸ جزیره کوچک ( مجموعاً ۶۸۵۲جزیره ) می باشد و کلاً ۳۷۸۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.جمعیت ژاپن به بیش از ۱۲۰ میلیون نفر می رسد.

پایتخت ژاپن

پایتخت کشور ژاپن “توکيو” است. توکيو پايتخت ژاپن با بالغ بر ۳۵ ميليون نفر جمعيت از بزرگترين و گرانترين پايتخت‌هاي جهان است.

دین مردم ژاپن

میزان پایبندی مردم به مذهب در ژاپن در مقایسه با مردم سایر کشورها کمتر است و درحال حاضر مذهب و یا بهتر بگوئیم آئین ژاپنی، بیشتر در مــراسم ویـــژه مورد توجه قرار می‌گیرد و دربعضی از موارد دست آویزی برای گروه گرائی می‌باشد.

« اکیو موریتا » مؤسس شرکت سونی در این رابطه می‌گوید: « ما ژاپنی ها خود را آدمهای زیاد مذهبی نمی دانیم ، گرچه مذهبی هم هستیم. مامعتقدیم که خداوند در هرچیزی حلول کرده است. ما بودائــی، کنفوسیوسی، شینتو  و مسیحی هستیم؛ ولی به همان نسبت پیشرو هم هستیم. ما به شوخی می‌گوئیم که بیشتر ژاپنی ها شینتو به دنیا می‌آیند، به طریق کنفوسیوسی زندگی می‌کنند ، به آئین مسیح ازدواج و به رسم بودائی دفن می‎شوند.»

امپراتوری در ژاپن

ژاپن يک کشور امپراتوري است. حکومت در آن بصورت سيستم پارلماني، مشابه با بريتانيا مي‌باشد که در حقيقت نخست‌وزير آن را اداره مي‌کند.

امپراتور نماد کشور و وحدت ملي است و در رابطه با امور حکومتي قدرتي ندارد.

تمامي کارهاي امپراتور در رابطه با امور کشوري براساس توصيه‌ها و تصويب کابينه صورت مي‌گيرد. با اين حال امپراتور به عنوان رئيس کشور در مناسبت‌هاي سياسي تأثيرگذار است.

امپراتور کنوني ژاپن، آکي‌هيتو، در سال ۱۹۸۹ به عنوان يکصدو بيست و پنجمين امپراتور به تخت نشست.

روحیات مردم ژاپن

بطور کلی در ژاپن بجای پرورش روحیه انحصارگرائی یا فردگرائی، نگرش سطحی به مسائــل، عــدم برنامه ریزی و رقابت شخصی نابجا برای تفوق بر دیگران، زمینه‌هائی در اجتماع پرورش داده شده که ابتدا موفقیت در اموراجتماعی را تامین نموده و از نظر مالی به رفاه هر فرد جامعه منتج گردیده است. روحیه وطن دوستی در اقشار ملت اشاعه داده شده و انضباط ویژه ای درشیوه زندگی و کارهای اجتماعی به چشم می‌خورد که نظیر آن را بندرت در سایر کشورها می‌توان مشاهده نمود.

اکثریت مردم ژاپن به خانواده اهمیت زیادی می‌دهند ، به عهد خود وفادارند، غیبت نمی‌کنند، دروغ نمی‌گویند و همواره« ژاپنی گرا » هستند یعنی اینکه رابطه حقیقی آنان با خودشان است وخارجی همیشه بیگانه است، لذا در برخورد باخارجیان همواره دارای رفتاری توأم با نزاکت، تبسم، کم صحبتی، و عدم گفتگو پیرامون مسائل جدی می‎باشند. درضمن غالب مردم ژاپن از پذیرائی از مهمان در منزل خود، به علت محدودیت های فیزیکی و فرهنگی، ابا دارند و در صورت نیاز از مکان های عمومی (رستوران و هتل) برای پذیرائی استفاده می‌کنند.

جاذبه‌ های گردشگری ژاپن

کشور ژاپن جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد.  از مشهورترین جاهای دیدنی ژاپن :

• کوه فوجی
• سرزمین بامبوهای آراشیاما
• معبد و منطقه تاریخی کینکاکو جی
• منطقه کیومیزو
• تاکاچیهو میازاکی
• گرداب اقیانوس ناروتو
• دریاچه کاواگوچی
• پارک شینجوکو گیوئن
• پارک اُنِئو
• منطقه ریوان جی
• معبد هیان کیوتو

سوغاتی ژاپن

 چای ماتچا، شیرینی واگاشی، اسباب بازی کنداما، فرفره چوبی یا کوما، بادبادک های کینوبوری، بادبزن سنسو، حوله دستی ژاپنی یا حوله تنوگویی، کیومونو ژاپنی یا یوکاتا، عروسک کیتی از معروف‌ترین سوغاتی های ژاپن هستند.

غذاهای ژاپنی

غذاهای ژاپنی

سوشی

معروف‌ترین غذای ژاپنی سوشی است که انواع مختلفی دارد. ماده اصلی سوشی برنج به همراه گوشت نوعی ماهی یا میگو است. بعضی از سوشی ها به صورت رول و پیچیده است و در بعضی هم مقداری گوشت ماهی پخته و طعم دار روی برنج پخته ریخته می‌شود. 

کاراگه

کاراگه با ران مرغی که چند ساعت با سس سویا، سس ماهی، سیر، زنجبیل و چند ادویه دیگر طعم دار شده است، تهیه می‌شود. این گوشت را در آرد می‌غلتانند و در روغن سرخ می‌کنند.

 گیودون

گیودون  طعم آشنایی برای ایرانی‌ها دارد، طعمی شبیه چلو گوشت خوشمزه. در این غذا گوشت گوساله‌ای که با سس سویا طعم دار شده است را به همراه برنج پخته‌شده و تخم‌مرغ سرو می‌کنند.

یاکیتوری

پیشنهاد می‌کنم به هر میزان که در مورد غذا سختگیر هستید، یاکیتوری را از دست ندهید و آن را امتحان کنید. یاکیتوری با جوجه کباب شباهت‌های بسیاری دارد. در این غذا گوشت و پوست مرغ را مزه دار می‌کنند به همراه پیاز و فلفل آن را به سیخ می‌کشند و گریل یا کباب می‌کنند.

اوکونومیاکی

اوکونومیاکی یکی از غذاهای لذیذ محلی ژاپن است که گوشت گوساله یا گوشت ماهی طعم دار شده را به سیب‌زمینی، کلم و پیاز اضافه می‌کنند. این ترکیب در دل پنکیک قرار می‌گیرد و غذای بی‌نظیری می‌گردد. در کنار این غذا ماهی دودی شده و سس مایونز نیز سرو می‌شود.

منبع:فاینداتور،دلتابان،سرپوش

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.