آشنایی با کشورهای جهان، مکزیک

آشنایی با کشورهای جهان، مکزیک

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آشنایی با کشورهای جهان، مکزیک” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

مکزیک دوازدهمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید و طی چندین دهه‌ی گذشته، دستخوش تغییرات زیادی شده است. فرهنگ مردم این کشور، از تاریخ غنی و پیچیده‌ی آن نشأت می‌گیرد و ترکیبی از فرهنگ بومی، اسپانیایی و افرادی است که به مکزیک مهاجرت کرده‌اند.

آشنایی با کشورهای جهان، مکزیک
آشنایی با کشورهای جهان، مکزیک

مردم مکزیک

جمعیت این کشور ۱۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار و ۸۹۱ نفر است که میانگین سنی آنها ۶/۲۵سال است.

امید به زندگی برای زنان ۵۶/۷۸سال و برای مردان ۸۴/۷۲ سال است. 

۷۶/۵ درصد از مردم آن مسیحی کاتولیک و ۳/۶درصد پروتستان هستند. زبان رسمی آنها اسپانیایی است.

زبان و مذهب

کشور مکزیک تا مدت‏‎ها مستعمره اسپانیا بود بنابراین تاثیر فرهنگ اسپانیایی و فرهنگ اروپایی به خوبی در فرهنگ و معماری این کشور مشخص است. کلیسای کاتولیگ از آن دسته از چیزها بود که در این دوران وارد مکزیک شد و دین مکزیکی‎ها را تحت تاثیر خود قرار داد. بیشتر مردم مکزیک کاتولیک هستند اما در میان آنان می‎توان پیروان پروتستان را نیز پبدا کرد. اسپانیایی‎ها تاثیر شگرف خود را حتی بر زبان مردم مکزیک نیز گذاشتند اما اگرچه بیشتر مکزیکی‎ها به زبان اسپانیایی صحبت می‎کنند ولی ۶۲ زبان بومی سرخپوستی نیز در این کشور وجود دارد که هنوز استفاده می‎شود.

لباس

اگرچه تقریبا دیگر در هیچ شهر بزرگی نمی‎توانید مردمی را بیابید که از لباس‎های سنتی استفاده کنند اما چیزی که از قبل همراه با مردم مکزیک مانده و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد اهمیت خوش پوشی در میان آنهاست. در مکزیک معمولا مردها کت‎وشلوار مشکی با کروات و یا تیشرت و خانم‎ها نیز کت‎وشلوار رسمی و یا پیراهن می‎پوشند. مکزیکی‎ها این پوشش را نیز مدیون تاثیر اروپایی‎ها هستند اگر نه لباس‎های سنتی آنها  پر زرق و برق و رنگی است.

غذا

غذاهای مکزیکی، ترکیبی از فرهنگ‌های بومی و اروپایی هستند و تا حدودی نیز از غذاهای آفریقا و آسیا تأثیر گرفته‌اند. برای پخت اکثر غذاهای سنتی از ذرت، حبوبات، گوشت، فلفل، سیب زمینی، گوجه، آووکادو و گیاهان بومی استفاده می‌شود. بعد از ذرت، برنج دومین غلات مهم در آشپزی مردم به حساب می‌آید و از پیاز و سیر هم زیاد استفاده می‌کنند. «تاکو الپاستور»، «چیلاکیله» و «چیلی نوگادا» از جمله غذاهای معروف این کشور به شمار می‌روند.

آداب معاشرت

مکزیکی‌ها عادت دارند تا هنگام صحبت کردن، نزدیک به هم بایستند و فاصله گرفتن را دور از ادب می‌دانند. در نواحی روستایی بهتر است موقع صحبت، مستقیم به چشمان مخاطبتان نگاه نکنید؛ اما این کار در شهرها ایرادی ندارد. همچنین بهتر است برای خطاب کردن کسانی که زیاد با آن‌ها صمیمی نیستید، پیشوند آقا یا خانم را قبل از فامیلی آن‌ها بیاورید. یکی از رفتارهای اجتماعی که در فرهنگ این جامعه جا افتاده، دیر آمدن است.

سیاست در مکزیک

ایالات متحده مکزیک فدراسیونی است که بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۱۹۱۷ توسط یک نظام جمهوری و دولتی دموکرات اداره می‌شود.

بر اساس قانون اساسی سه نوع نهاد حکومتی برای اداره کشور تعریف شده‌اند: اتحادیه فدرال، دولت‌های ایالتی و دولت‌های استانی.

مکان های دیدنی در شهر مکزیکوسیتی

مکزیکو سیتی پایتخت و همچنین بزرگترین شهر کشور مکزیک است. این شهر بزرگ پرجمعیت به بیش از ۱۷۰۰ محله مختلف تقسیم شده و به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای ناحیه آمریکای شمالی هم به شمار می رود. مکزیکوسیتی شهری تاریخی با کلی اماکن تاریخی و موزه هایی با کلاس جهانی است.

تلاکسکالا | Tlaxcala

تلاکسکالا هم یک ایالت و هم یک شهر محسوب می شود و قطعا یکی از دلایلی سفر به مکزیک محسوب می گردد. تلاکسکالا جایی خوش آب و هوا و دارای کاخ Gobierno و Basilica در Ocotlán است، که همانند سایر ساختمان ها از سبک معماری نئوکلاسیک تبعیت می کند. این شهر دارای جمعیت بالای دانشجویان و رستوران های خوب و موزه های بی نظیر و فرهنگ زندگی پر جنب و جوش هست. خارج از این شهر شما سبک معماری رنگارنگ مایا و گچکاری های رنگی این سبک را در قسمتی از خرابه های Cacaxtla و یا Xochitecatl که جایگاه هرم های باستانی هستند را می توانید مشاهده کنید.

تپوزتلان | Trpoztlan

با یک ساعت رانندگی به سمت شمال شهر مکزیکو سیتی حرکت کنید به این منطقه خواهید رسید؛ تپوزتلان مقصدی جدید برای مسافران با اماکن باستانی بسیار جذاب است. با کمتر از یک ساعت پیاده روی به بالای کوه می رسید جایی که پر از انرژی مثبت است و اهرام باستانی El Tepozteco در آن قرار دارد. اگر حرکات ورزشی آرامش بخش بلد هستید می توانید با انجام دادن آنها در این منطقه آرامش فوق العاده ای را بدست آورید. اگر هم بلد نیستید می توانید با پیاده روی و سکوتی که در این منطقه حکم فرماست بهره ببرید.

پوئبلا | Puebla

پوئبلا سمت غرب شهر مکزیکوسیتی قرار دارد، شهری که به خاطر تاریخ، غذا و مناظرش مشهور شده است. پوئبلا داخل یک دره قرار دارد و دور تا دور آن با کوه های برفی احاطه شده است. در قرن نوزدهم این شهر محل جنگ با کشور فرانسه بوده و دو قلعه از آن دوره به جای مانده است، که در حال حاضر از جاذبه های این منطقه به شمار می رود. پس از بازدید Zocalo plaza و کلیسای قرن شانزدهم پوئبلا ، به منطقه Los Sapos برای غذاهای سنتی اش سری بزنید. از غذاهای ویژه آن چیپس با سیب زمینی تازه و لیمو که به همراه سوسیس و پنیر داخل نان پر شده است.

چلولا | Cholula

درست بیرون پوئبلا مکان دیگری به نام چلولا وجود دارد. شهری کوچک که جایگاه جاذبه های باستانی بزرگی است. اهرام بزرگی به نام Pirámide Tepanapa که توسط مردم Tlachihualtepetl ساخته شده است. در قرن شانزدهم کلیسای کاتولیک در بالای این اهرام ساخته شده که هنوز هم پا در این منطقه این کلیسا برجاست، نمای داخلی این کلیسا با طلای ۲۴ عیار مزین شده است.

این اهرام عظیم الجثه در طول ها قرن ها نادیده گرفته شده و تقریبا غیر قابل تشخیص هستند، که بدست انسان ساخته شده باشند اما شما به تونل هایی در زیر این اهرام دسترسی دارید. در نزدیکی آن موزه کوچک مردم شناسی وجود دارد، که طرز زندگی مردم این شهر را در قرون گذشته به نمایش می گذارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.