آشنایی با رنگ سرد و گرم

آشنایی با رنگ سرد و گرم

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آشنایی با رنگ سرد و گرم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

*این مطلب در اسفند ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

رنگ‌ گرم و سرد

و اما رنگ های گرم و سرد، رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در مجموعه رنگها ، جزء رنگهای گرم محسوب می شوند و به علت افزایش آدرنالین ، موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و نهایتا افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند . رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.

رنگ‌های سبز و آبی جزء رنگهای سردند . این رنگها ضربان قلب را کم کرده ، ماهیچه‌ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش می دهند و حس سردی را در فرد به وجود می آورند .

بنفش ، با توجه به درصد رنگ‌های آبی و قرمز که از ترکیب آنها تشکیل شده است ، سرد یا گرم  محسوب می شود . اگر مقدار رنگ آبی بیشتر باشد ، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد ، گرم خواهد بود . ما می توانیم در دکوراسیون داخلی از ویژگی های‌ رنگ‌ها به نفع خود استفاده کنیم.

رنگ سبز 

استفاده از رنگ سبز به علت خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق‌العاده است . رنگ سبز به دلیل ویژگی آرامش بخشی که دارد ، برای اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی مناسب است . سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره‌ای قرار بگیرد ، زیباتر خواهد بود .

رنگ آبی 

رنگ آبی برای قسمت‌های پذیرش مناسب است و محیطی اداری و متعادل ایجاد می‌کند . آبی به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف ، محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که برای اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی مناسب است.

رنگ زرد 

زرد بهتر است در ترکیب با رنگ‌های دیگر به کار رود . زرد گرم و آفتابی، درخشان، مثبت، گیرا، شادی‌آور، امیدوارکننده، اشتهاآور، الهام‌بخش و نشانه خوش آمد گویی است .

استفاده از رنگ زرد ملایم ،مثلا طلایی در اتاق ناهارخوری باعث تحریک اشتها می شود . رنگ کرم نباتی، شاد و متناسب با روحیات بچه ها و نوجوانان است . این رنگ باعث  تقویت حافظه شده و به مطالعه کمک می‌کند.

رنگ زرد برای استفاده در مغازه های کوچک هم مناسب است. باید دقت کرد که کاربرد آن به تنهایی باعث ایجاد خشونت می شود ، بنابراین بهتر است در ترکیب با سایر رنگها بکار رود .

رنگ سرد و گرم

رنگ قرمز 

قرمز رنگ پرشوری است. رنگ قلب و رنگ زبانه‌های آتش. قرمز نگاه را به خود می‌کشاند و به گردش خون سرعت می‌بخشد. اگر قرمز را با سفید ترکیب کنیم رنگ صورتی خواهیم داشت که رنگ احساس و نگ شعر است و اگر به میزان معینی با مشکی مخلوط کنیم،‌ رنگ خرمایی اشرافی ویژه‌ای خواهیم داشت.

رنگ قهوه‌ای

قهو‌ه‌ای همیشه مد است . همین موضوع سبب می شود که در دکوراسیون داخلی زیاد از آن استفاده شود . نمود این رنگ کاملا ارتباط مستقیم با هماهنگی آن با سایر وسایل دارد . این که همراه با صورتی چرک بکار رود یا زرد و سفید ، ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند . قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌کننده است و پایداری را القا می کند .

رنگ نارنجی

استفاده از نارنجی به عنوان یک رنگ گرم و شاد برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان بسیار مناسب است. خاصیت ضد افسردگی این رنگ موجب کاهش کج‌خلقی و زود‌رنجی در افراد می شود . نارنجی برای تشدید سایر رنگ‌ها مناسب ‌است . در یک دکوراسیون یکنواخت ، استفاده از چند کوسن نارنجی کم‌رنگ ، یا چند گل نارنجی در جاهای مختلف فضا را روشن می کند و روحی تازه به آن می بخشد .

رنگ بنفش

علیرغم اینکه ، بنفش رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و عموما به شکل کم‌رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم بودن و آرامش‌بخشی ، برای اتاق خواب دخترها مناسب است.

اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی پیدا می کند و حس قوی‌ای را القاء می‌کند. استفاده از این رنگ به عنوان پارچه مبلمان ناهارخوری هم می تواند تاثیری قابل توجه داشته باشد.

رنگ صورتی 

صورتی همراه با قهوه‌ای شکلاتی بسیار موثر واقع می شود . کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن موجب انگیختگی احساسات می شود.شاید چون احساس خوبی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها القا می‌کند. از این جهت ، بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان نیز مناسب است .

رنگ سیاه

سیاه رنگ شب و عزاست و به جادو وشیطان منتسب می‌شود. ظاهر وزین رنگ سیاه آن را بین سیاستمداران و هنرپیشه‌ها محبوب کرده است. این رنگ هنچنین با ثروت و زیبایی نیز مرتبط است. مثلا اشیا خانگی کاملا سیاه،‌ اشرافی‌تر به نظر می‌رسد.

 استفاده موثر از رنگ های گرم و سرد در هنر

آیا به دنبال ایجاد یک اثر هنری جذاب تر و پویاتر هستید؟ اگر چنین است، یادگیری نحوه استفاده از رنگ های گرم و سرد می تواند کمک کننده باشد. در این پست  نگاهی خواهیم داشت به اینکه رنگ های گرم و سرد چیست، نحوه استفاده از آن ها به صورت جداگانه و با هم و نکاتی برای ایجاد آثار هنری زیبا با آنها. بنابراین چه تازه شروع کرده اید یا یک حرفه ای با تجربه هستید که به دنبال عمق بخشیدن به کار خود هستید، برای دریافت توصیه های مفید به ادامه مطلب مراجعه کنید!

قبل از اینکه به نحوه استفاده از رنگ های گرم و سرد بپردازیم، اجازه دهید ابتدا نگاهی به رنگ های سرد و گرم بیندازیم. رنگ های گرم با گرما مرتبط هستند، مانند قرمز، نارنجی و زرد. این رنگ ها با آتش، خورشید و خون مرتبط هستند. آنها انرژی زا هستند و می توانند احساس هیجان، حرکت یا اشتیاق ایجاد کنند. از طرفی رنگ های سرد رنگ هایی هستند که با سرما و شب همراه هستند مانند آبی، سبز و بنفش. این رنگ‌ها آرامش‌بخش هستند و احساس آرامش یا آرامش را برمی‌انگیزند، اما با سکون، ناامیدی و غم نیز همراه هستند.

در اینجا یک برگه تقلب کوچک وجود دارد که می توانید هنگام کار با رنگ های گرم و سرد از آن به عنوان یک مرجع سریع استفاده کنید:

رنگهای گرم

تعریف رنگ‌های گرم در هنر: رنگ‌های گرم از طرف دیگر رنگ‌هایی هستند که حس گرما را ایجاد می‌کنند، مانند قرمز، نارنجی و زرد. این رنگ ها اغلب با آتش، خورشید و گرما مرتبط هستند. آنها می توانند احساس نزدیک تر و صمیمی تر به یک منطقه کنند و احساس انرژی یا هیجان ایجاد کنند.

رنگ ها: قرمز، نارنجی، زرد، زرد-سبز، سرخابی و قرمز-بنفش.

خاصیت رنگ قرمز: آنها تمایل دارند که بیشتر پیشرو و پر جنب و جوش باشند و چشم بیننده را به خود جلب کنند.

رنگ های سرد

تعریف رنگ های سرد در هنر: رنگ های سرد رنگ هایی هستند که احساس خنکی می دهند مانند آبی، سبز و بنفش کم رنگ. این رنگ ها اغلب با آب، چمن و آسمان مرتبط هستند. آن‌ها می‌توانند حس فاصله ایجاد کنند و ناحیه‌ای را دورتر نشان دهند. رنگ‌های سرد همچنین می‌توانند فضا را آرام‌تر و آرام‌تر کنند یا با غم و اندوه و افسردگی همراه باشند.

رنگ‌ها: آبی، فیروزه‌ای، آبی-سبز، بنفش و آبی-بنفش.

خاصیت رنگ های سرد: تمایل بیشتری به عقب نشینی و آرامش دارند و حس آرامش را در بیننده ایجاد می کنند.

اکنون که می دانیم رنگ های گرم و سرد چیست، بیایید نگاهی به نحوه استفاده از آنها در هنر خود بیاندازیم.

دمای رنگ در هنر

دمای رنگ به میزان گرم یا سرد بودن یک رنگ اشاره دارد. دمای درک شده از یک رنگ تحت تأثیر رنگ های اطراف آن و همچنین منبع نور است. به عنوان مثال، رنگ آبی ممکن است زمانی که با قرمز گرم احاطه شود سردتر به نظر برسد. به طور مشابه، رنگ زرد ممکن است در آفتاب گرمتر از سایه به نظر برسد.

این بدان معناست که اگرچه می‌توانیم مانند قبل چرخه رنگ را به رنگ‌های گرم و سرد تقسیم کنیم، اما هنگام استفاده از رنگ‌ها در کنار یکدیگر باید یک قدم جلوتر برویم.

خاکستری یک رنگ گرم است یا سرد؟

آموزش‌های تئوری رنگ همیشه بر رنگ‌های خالص تمرکز می‌کنند، که می‌تواند شما را در مورد رنگ‌هایی مانند خاکستری، خنثی و قهوه‌ای متعجب کند، بنابراین آیا این رنگ‌های نادیده گرفته شده گرم هستند یا سرد؟

برای پاسخ به این سوال باید به طور خلاصه در مورد اشباع صحبت کنیم. اشباع شدت یک رنگ یا مقدار سفید اضافه شده است. یک رنگ می تواند ۱۰۰٪ اشباع شده باشد (که به آن خالص یا رنگی نیز می گویند)، به این معنی که حاوی رنگ سفید نیست و بسیار تند است. در انتهای دیگر طیف، اشباع ۰% داریم (که به آن آکروماتیک نیز می گویند)، به این معنی که رنگ فقط از سفید تشکیل شده است.

این بدان معناست که رنگ خاکستری نه سرد است و نه گرم. دمای آن بستگی به رنگ خالص آن دارد. به عنوان مثال، خاکستری گرم از رنگ های گرم تری مانند قرمز و زرد تشکیل می شود، در حالی که خاکستری سرد رنگ های سردتری مانند آبی و سبز با سفید، خاکستری یا سیاه ترکیب می شود. این امر برای هر رنگی مستقل از ارزش و اشباع آن اعمال می شود.

بنابراین دفعه بعد که می‌خواهید بفهمید یک رنگ خاص در کجای چرخ رنگ قرار می‌گیرد، به این فکر کنید که چگونه آن رنگ به شکل خالص خود قبل از مخلوط شدن ظاهر می‌شود.

 استفاده موثر از رنگ های گرم و سرد در هنر

رنگ های سرد جلو می روند و رنگ های گرم پیش می روند

یک ترفند فوق العاده برای عمق بخشیدن به آثار هنری خود استفاده از رنگ های سرد و گرم در کنار یکدیگر است. این یک جلوه بصری ایجاد می کند که در آن رنگ های گرم پیش می روند – یا نزدیک تر به بیننده ظاهر می شوند و رنگ های سرد در پس زمینه فرو می روند.

هنگامی که به درستی استفاده می شود، رنگ های گرم و سرد می توانند به ایجاد توهم فضا و عمق در آثار هنری شما کمک کنند. با این حال، در صورت استفاده نادرست، می تواند یک اثر تحریک کننده و گمراه کننده ایجاد کند. پس مراقب باشید و هنگام آزمایش دمای رنگ وقت بگذارید. ممکن است در ابتدا به فکر و آزمایش زیادی نیاز باشد، اما در کوتاه ترین زمان به آن دست خواهید یافت و در نهایت ارزشش را خواهد داشت!

برای جلب توجه از رنگ های گرم استفاده کنید

نقطه کانونی مهمترین قسمت قطعه است و جایی است که می خواهید چشم بیننده در آن کشیده شود. برای جلب توجه به این قسمت می توانید از رنگ های گرم استفاده کنید.

از رنگ های سرد برای ایجاد حس فضا استفاده کنید

اگر می خواهید توهم عمق بدهید یا ناحیه ای دورتر به نظر برسد، می توانید از رنگ های سرد استفاده کنید. این به این دلیل است که رنگ های سرد عقب می نشینند در حالی که رنگ های گرم جلو می آیند.

برای ایجاد کنتراست از رنگ های گرم یا سرد استفاده کنید

این به افزایش علاقه بصری کمک می کند. به عنوان مثال، اگر یک پالت رنگی عمدتا سرد دارید، اضافه کردن یک رنگ گرم کنتراست ایجاد می کند. برعکس.

مراقب دمای نسبی رنگ باشید

رنگ های اطراف همیشه بر ظاهر رنگ های همسایه خود تاثیر می گذارند. این بدان معنی است که هنگام انتخاب یک تن گرم به رنگ های قرمز، نارنجی و زرد محدود نمی شوید. رنگ آبی کمی بیشتر به سمت بنفش می تواند گرم ترین رنگ در نقاشی شما باشد و همچنان تمام ویژگی های مرتبط با تن های گرم را داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.