آداب و رسوم ازدواج در هند چیست؟

آداب و رسوم ازدواج در هند چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آداب و رسوم ازدواج در هند چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

رسم و رسوم ازدواج در هند گاهی آنقدر دست و پاگیر می‌شود که نه‌تنها عواقب وخیمی به بار خواهد آورد بلکه ارزش و منزلت زن را نیز وابسته به جهیزیه‌ای می‌کند که به خانواده شوهر تقدیم می‌کند. این رسم و رسوم‌ها تنها مختص خانواده‌های سنتی نیست بلکه گاهی دامان قشر تحصیلکرده را هم می‌گیرد و زندگی آنها را حسابی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

آداب و رسوم ازدواج در هند چیست؟
آداب و رسوم ازدواج در هند چیست؟

تعیین روز عروسی

شاید خیلی ها دوست داشته باشند مراسم ازدواجشان را در فصل بهار و تابستان و در یک باغ زیبا و سرسبز بگیرند. اما در فرهنگ هندی عروس و داماد نقش زیادی در تعیین روز عروسیشان ندارند و تعیین چنین روزی را به ستارگان و طالع بینی نجومی واگذار می کنند. ظاهرا با توجه به علامت زودیاک (Zodiac) یا سیاره حاکم بر روز تولد عروس و داماد یک روز و ساعت مبارک و خوش اقبال برای ازدواج تعیین می شود تا ضامن خوشبختی و دوام زندگی زوج جوان شود.

لباس عروس

همه ما لباس عروس را به رنگ سفید می شناسیم و تصور رنگ دیگر برای لباس عروس برایمان غیرممکن است. اما جالب است بدانید که در مراسم ازدواج در هند رنگ لباس عروس باید قرمز باشد! مراسم عروسی و ازدواج در هند جشن باشکوه رنگ هاست و لباس عروس هم از این قاعده مستثنی نیست. در رسم و رسوم هندی لباس عروس یک ساری قرمز است که با رنگ های روشن و طلادوزی های زیبا تزئین شده است.

البته گاهی لباس ساری عروس به رنگ های نارنجی و زرد هم دیده می شود. رنگ قرمز در فرهنگ هندو سمبل و نماد تعهد به زندگی، معنویت و باروری است. حتی برای شانس و اقبال بیشتر با استفاده از پودری به نام kumkuma خال قرمزی روی پیشانی عروس کشیده می شود.

  به دور آتش می‌چرخند و عقد می‌کنند

همراه با چرخش عروس و داماد به دور آتش، روحانی هندو که در محل حاضر است، شروع به خواندن اوراد و سرودهای مذهبی از «ودا»، «گریاسوتورا» و «سازیتیس» می‏کند و در همین هنگام از روغن مخصوص که در دست دارد، به داخل آتش می‏ریزد، البته طبقات پایین هندو مجاز نیستند که هنگام ازدواج از اورادی که طبقه مرفه به کار می‌برند استفاده کنند. این مراسم بین ۳ تا ۶ ساعت طول می‏کشد و عروس و داماد باید تا ۱۲ ساعت غذا نخورند. مراسم عروسی عموما در محل‌های عمومی با برپایی سالنی که از پارچه و چوب به شکل چادرهای زیبای سرپوشیده‏ای تزئین شده است، برگزار می‏شود.

خداحافظی به سبک هندی

بعد از برگزاری مراسم وقت آن است که عروس با خانواده اش خداحافظی کند و همراه با شوهرش زندگی جدیدی آغاز کنند. این مراسم Vidaai نامیده می شود و آنقدر با سوز و گداز و هندی طور برگزار می شود که اشک همه را در می آورد! برخلاف تمام قسمت های مراسم ازدواج در هند که بسیار شاد و سرزنده است آخرین قسمت پر از اشک و گریه و ناراحتی است. عروس قبل از خارج شدن از خانه پدری اش مشتی برنج را به پشت سرش می ریزد که نشانه قدردانی و تشکر از والدینش است.

رسم دیرینه جهیزیه در هند

در كشور هند تهیه كالاها و اجناس مورد نیاز و همچنین تامین پول نقد و طلا از طرف خانواده عروس به عنوان جهیزیه نه‌تنها در زمان ازدواج بلكه در مناسبت‌های مختلف پس از ازدواج و حتی گاهی تا پایان عمر پدر و مادر فرزند دختر ادامه دارد در واقع در خانواده‌های هندی جهیزیه به عنوان راهكاری برای گریز از فقر پسران است و حتی رسم بر این است كه خانواده داماد با توجه به موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده دختر در هنگام خواستگاری تقاضای خود را در خصوص جهیزیه مطرح كنند.

خانواده عروس با توجه به موقعیت خود با این تقاضاها موافقت می‌كنند و به این ترتیب مقدار جهیزیه از قبل از برگزاری مراسم ازدواج در بین طرفین توافق می‌شود تا جایی كه در برخی ازخانواده‌ها حتی یك وسیله نقلیه كه گاهی یك اتومبیل آخرین مدل خارجی است و همچنین مسكن كه گاهی یك ویلا در اروپاست نیز به‌عنوان بخشی از جهیزیه به داماد هدیه می‌شود.

منبع:الی گشت،برترینها،رنگین کمان

2/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.