کولر گازی بخریم یا آبی؟

کولر گازی بخریم یا آبی؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”کولر گازی بخریم یا آبی؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

با رسیدن به فصل گرما، همه سیستم سرمایشی خود را در محیط‌های خانه نصب و راه اندازی می‌کنند.ممکن است شما سیستم سرمایشی نداشته باشید که در این صورت لازم است حتماً یک کولر خریداری کنید.اما مسئله این است که با وجود مدل‌های مختلف کولر باید چه نوع کولر را خریداری کرد؟
کولر آبی بخریم یا کولر گازی، کدامیک بهتر است؟ این سؤال خیلی از خریداران سیستم‌های سرمایشی است.

کولر گازی مناسب منطقه آب و هوایی گرم ومرطوب است و کولر آبی برای مناطق معتدل مناسب می‌باشد.

کولر آبی نوعی کولر می‌باشد که با استفاده از آب عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد و کولر گازی به این علت به این نام شناخته شده که بوسیله نوعی از گاز، عمل خنک کنندگی را انجام می‌دهد.

معیارهایی برای خرید:

کولر گازی بخریم یا آبی؟
چه کولری بخریم؟

هزینه

مهم ترین گزینه در دوراهی خرید کولر گازی یا آبی، هزینه است. با توجه به قیمت ۴ تا ۵ برابری کولرهای گازی به نسبت کولرهای آبی، پرواضح است که قدرت خرید حرف اول را می زند. در بسیاری از مواقع نداشتن جیب پرپول در همان ابتدای کار مسیر ما را در دوراهی انتخاب خرید کولر به سمت کولرهای آبی مشخص می کند. قسمت دوم هزینه مربوط به پرداخت قبوض است. به ویژه آن که کولرهای گازی نسل گذشته، مصرف برق سرسام آوری دارند.

اقلیم

نکته بسیار مهم دیگر مربوط به محل زندگی شماست. توصیه می شود مکان هایی با آب و هوای خشک همچون یزد، کرمان، خراسان و … از کولرهای آبی استفاده کنند. زیرا این کولرها مقداری رطوبت در فضا ایجاد می کنند. این در حالی است که مناطق شمالی و جنوبی ایران به واسطه داشتن آب و هوای شرجی بهتر است از کولرهای گازی استفاده کنند.

مصرف انرژی

می توان بزرگ ترین عیب استفاده از کولرهای آبی را مصرف آب زیاد آن ها دانست. آن هم در شرایطی که بحران کمبود آب کشور را تهدید می کند. کولرهای گازی نیز در مقابل مصرف برق زیادی دارند. با توجه به این نکته که برق مصرفی کشور از طریق سوخت فسیلی به دست می آید، بر اهمیت مصرف برق این نوع کولرها می افزاید. البته باید دقت کرد مصرف انرژی را در هر کدام از دو نوع می توان با رعایت موارد اصولی پایین تر آورد.

کولر گازی

کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس مایع به گاز سرما تولید می‌کند، وظیفه جذب هوای گرم داخل و تولید هوای خنک و مطبوع از طریق فرایند تبخیر مایع مبرّد را دارد.

کولر گازی در انواع مختلفی تولید می‌شود:

– کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای سرد و گرم:

جزو ابتدایی‌ترین نوع کولرهای گازی است. تمام اجزای سیکل تبرید در یک مجموعه قرار دارد و به این دلیل به کولر پنجره‌ای معروف هستند که نیمی از دستگاه باید در محیط داخل و نیمی دیگر در محیط بیرون (در کنار پنجره) قرار گیرد.

– اسپلیت

اسپلیت نوعی از کولرهای گازی می‌باشد که این روزها هواداران زیادی دارد. در اسپلیت بخش خنک‌کننده (اواپراتور) در داخل و بخش کندانسور و موتور در بیرون نصب می‌شود. مصرف برق اسپلیت نسبت به کولرهای گازی پنجره‌ای خیلی کمتر است و شاید علت گران‌تر بودن اسپلیت نیز همین باشد.

اسپلیت‌ها مدل‌های مختلفی دارند که معمولاً به اقتضای شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند که آنها عبارتند از:

اسپلیت دیواری، اسپلیت ایستاده، اسپلیت سقفی، اسپلیت کاستی

کولر آبی

کولر آبی با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند و با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کند. کولرهای آبی بر اساس میزان مصرف انرژی یا در واقع میزان قدرت موتور دستگاه تقسیم بندی می شوند و اندازه آنها نیز بر این اساس تغییر می کند. برندهای بسیار زیادی در حال حاضر در بازار وجود دارد که بیشتر آنها ایرانی می‌باشند و از کیفیت بالایی برخوردارند.

منبع:ایسنا،زرین سرویس،اقتصادآنلاین

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.