کودکم را چگونه به جداخوابیدن عادت دهم؟

کودکم را چگونه به جداخوابیدن عادت دهم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”کودکم را چگونه به جداخوابیدن عادت دهم؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

برخی بچه ها  عادت دارد فقط پیش مادر و پدر بخوابند.بسیاری از والدین خودشان در این مورد مقصر هستند علت این مشکلات این است که آنها  هیچ کوششی نکردند که بچه  را از خودش سوا کند. زمانی هم که  که مادرو پدر میخواهد این کار را انجام دهد از هر شیوه ای استفاده میکند ولی  متاسفانه بچه  بسیار در برابر این قضیه پایداری میکند و به همین علت والدین را کلافه میکند.

از چه سنی کودک را جدا بخوابانیم؟

زمان جدا کردن محل خواب نوزاد برای کودکان مختلف متفاوت است و بسته به ویژگی های نوزاد، میزان اضطراب یا آسیب پذیری و الگوهای رفتاری مادر دارد. بر اساس آکادمی روانپزشکی کودک آمریکا به دلیل اینکه کودک در ماه های اول نسبت به برخی خطرات آسیب پذیرتر است، بهتر است نوزاد تا یکسال و یا حداقل ۶ ماه در اتاق پدر و مادر و یا نزدیکی آن ها بخوابد، اما در تخت جدا باشد. از دلایل این آکادمی نیاز کودک به شیر خوردن، یا عوض شدن پوشک در طول شب است که اگر نزدیک تر باشد بهتر اتفاق می افتد.

به تعویق انداختن جدا کردن محل خواب کودک می تواند اضطراب در مورد خواب را در کودک بیشتر کند و خواب او را بیشتر مختل نماید. بنابراین بهتر است محل خواب کودک خیلی دیر جدا نشود زیرا در این صورت فرایند جدایی می تواند سخت تر باشد.

به موقع این کار را انجام دهید

بهترین و امن‌ترین دوره جدا کردن کودک از مادر برای تنها خواباندن او در سنین ۳ تا ۳ و نیم سالگی است. سنی که در آن کودک به قدر کافی، قابلیت رفع مشکلات خود را داشته و زبان قابل فهمی برای بیان نگرانی‌هایش دارد، در کل رفتار اجتماعی رشد یافته‌ای توام با اعتماد به نفس و بیان تعلق پیدا کرده است و حتی نسبت به بچه‌های کوچک‌تر از خود مهربان بوده و گاهی میل به مراقبت از آنان و مسئولیت‌پذیری را نشان می‌دهد.

راهکارهایی برای کمک به جدا خوابیدن کودک 

جدا خوابیدن کودک

برای جدا خوابیدن کودک همانطور که گفته شد بهتر است تدریجی باشد، در اینجا به برخی راهکارها که این جدایی را راحت تر میسر می کند اشاره کرده ایم:

  • مدتی در اتاق خواب او حضور داشته باشید تا به خواب برود.
  • سعی کنید از خوابیدن در کنار کودک اجتناب کنید. بهتر است کنارش بنشینید و قصه ای بگویید تا بخوابد.
  • اگر کودک دوست داشت می توانید عروسک خاص یا پتویی را به او بدهید تا با داشتن آن احساس ایمنی کند.
  • اگر ترس از تاریکی مانع است، تا حدی نور به فضا بدهید. همچنین در طول روز در اتاقش بیشتر با او بازی کنید تا اتاقش محیط امن و جالبی برایش باشد.
  • عبارات تند و سرزنش برای کودک و خواب کارامد نیستند.در عوض از کلمات مثبت استفاده کنید.
    (( واقعا این فوق العاده است که تو می توانی تو تخت زیبای خودت بخوابی. حالا تو مثل یک پسر بزرگ هستی، این خیلی بهتر از این است که پیش مامان بخوابی.)) این یک پیشنهاد بود برای کمک به کودک برای جدا کردن جای خواب او.
  • ((تو می خواهی که من تنها بخوابم؟ خوب این کار چه فایده ای برای من دارد؟)) ، این چیزی است که در این میان از ذهن کودک می گذرد.
    در کل، جدا کردن جای خواب کودک هدف بزرگی است. جایزه هایی مانند استیکر، اسباب بازیهای کوچک،خوردنیهای مورد علاقه و کوچک و هر چیز دیگری که بتوانند کودک را برای تنها خوابیدن تحریک کند مناسب هستند.و او را تشویق کنبد.

مادر هم باید مداوا شود

گاهی والدین با کم توجهی‌های خود به این علائم رشدی یا با خودخواهی‌ها و توجه به نیازهای خودشان مسیر رشدی دیگری برای کودک‌شان می‌سازند. موارد بسیاری پیش می‌آید که وابستگی خود مادر به کودک و حتی گاهی پر کردن تنهایی‌هایش، حتی در زمان خواب که منتج از عوامل مختلف و متفاوتی مثل مشکلات زناشویی، بی‌میلی به ارتباط با همسر یا تنهایی است‌، باعث می‌شود مادر بی‌پناهی‌هایش را در آغوش کودک به خواب رفته‌اش جبران کند و عملا به ظاهر این رابطه یک رابطه دو سر سود می‌شود، امنیت کودک در برابر امنیت مادر که در این شرایط برای حل مشکلات پیش آمده درمان مادر در کنار درمان کودک توسط متخصص روانشناس الزامی است.
نکته مهم :جداخوابیدن کودک و عادت دادن او به این امر حتما نیاز به حوصله و صبر و استفاده از راهکارهای روانشناسی دارد.
منبع:نی نی بان،مرکز مشاوره شکرانه،حامی هنرزندگی

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.