کرونا چیست و چگونه منتقل میشود؟

کرونا چیست و چگونه منتقل میشود؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب ” کرونا چیست و چگونه منتقل میشود؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

این ویروس برای اولین بار توسط لئو پون ویروس شناس در دانشکده بهداشت در چین رمزگشایی شد، او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان ایجاد شده و سپس در انسان گسترش یافته و از جمله موارد نادری است که در اصطلاح پزشکی، زونوتیک نامیده می‌شود؛ این نام به بیماری‌هایی اتلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. طبق اظهارات پون این ویروس باعث ایجاد پونومونی شده و به آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد. هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریانی در یک بازار عمده فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فرآوری شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، خفاش، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس‌ معمولاً می‌توانند با ایجاد مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی باعث بیماری شود. علائم ویروس کرونا شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، احتمالاً سردرد و تب است که می‌تواند تا دو روز ادامه یابد.

در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند مانند افراد مسن و بسیار جوان، این احتمال وجود دارد که این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی بسیار جدی‌تر مانند ذات‌الریه یا برونشیت شود.

ویروس MERS یک سندروم تنفسی معروف است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه گزارش شد که سبب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شد؛ براساس CDC، از هر ۱۰ بیمار آلوده به MERS سه تا چهار نفر جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر تصور می‌شود که ویروس کرونا در بروز علائم، خفیف‌تر از SARS و MERS است. پیتر هوربی، استاد بیماری‌های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد در این باره می‌گوید: بیماران فعلا یک هفته سرفه خفیف و به دنبال آن تنگی نفس را تجربه کرده‌اند و تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد شدید بوده که نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته است.

هنوز اطلاعات در مورد نحوه انتقال این بیماری کامل نیست ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است.

با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند.

هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

علائم ویروس کرونا چیست؟

این ویروس در حالت عادی باعث سرماخوردگی می‌شود و همان ویژگی‌های معمولی را دارد ولی در صورت عدم توجه و ابتلا به انواع پیشرفته آن، می‌توان شاهد نوع قدرتمندی از سارس باشیم. از جمله نشانه‌های این ویروس کشنده تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است که در صورت مشاهده بایستی سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه نمایید.

قابل ذکر است که تب به عنوان اصلی‌ترین نشانه ویروس کرونا بوده و به همین دلیل در فرودگاه‌های چین و حتی کشور ما، با استفاده از دستگاه‌های مربوطه اقدام به پالایش مسافران می‌نمایند. به بیان دیگر افرادی که در حالت عادی دچار تب هستند، مظنونین اصلی پزشکان برای ابتلا به این ویروس خواهند بود.

پیشگیری از ویروس کرونا

واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد و ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تااندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب‌صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم ازجمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

منابع:باشگاه خبرنگاران ، برنا ، آی تی رسان ، ایمنا

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.