کاهش مصرف انرژی در خانه های هوشمند

رابطه کاهش مصرف انرژی با هوشمندسازی ساختمان در خانه هوشمند

هوشمند سازی ساختمان ها یا خانه هوشمند یکی از ایده های خلاقانه حوزه تکنولوژی است که در طول چند سال اخیر هم در کشور ما و صد البته در کشور های پیشرفته اروپایی و امریکا بسیار هدفمند دنبال می شود، در درجه اول آسان شدن کنترل سیستم های خانه می تواند شروع خوبی باشد برای استفاده از این سیستم ها. ضمن این که هوشمند سازی خانه ها می تواند موجب کاهش مصرف انرژی از جمله برق، گاز و… شود.

هوشمندسازی ساختمان

به این ترتیب که شما دیگر نیازی به روش های سنتی برای انجام فعالیت های روزانه خود در داخل خانه ندارید، از طرفی دیگر هدررفت انرژی به کم ترین حد ممکن می رسد و این می تواند بهترین گزینه برای مجاب کردن یک شخص به جهت انتخاب این سیستم برای آینده خانه اش باشد.

در واقع بخش های اصلی این ارتباط برای شکل گیری مصرف کم انرژی را به شما عزیزان در ادامه شرح می دهیم، هر کدام از آن ها بسته به متراژ یک ساختمان و همین طور تعداد تکنولوژی های استفاده شده بخش خاصی از این صرفه جویی را در بر می گیرند.

هر چه این خانه هوشمند استاندارد تر انجام شود، هدررفت انرژی نیز به سطح پایین تری می رسد.

کاهش مصرف انرژی با اتوماتیک سازی

در واقع شاید ساده ترین مسئله جابجایی های روزانه افراد زیادی است که در یک واحد مسکونی ساکن هستند، به طور مثال هدر رفت برودت و یا گرما در خانه ها که افراد در طول روز ممکن است مدام آن را تکرار کنند مسئله ای جدی است، سیستم های هوشمند کنترل دما که می توانند به صورت خودکار دمای مورد نیاز ساختمان را تنظیم کنند، مثلا در فصل سرما بخاری ها به طور مداوم در یک شرایط خاص فعالیت نکرده و همین مسئله باعث می شود که در خانه های هوشمند نیرو هدر نرود.

ممکن است در ابتدا هزینه این نوع هوشمند سازی ها در ساختمان های بزرگ و بخصوص در کشورمان بسیار بالا به نظر برسد، اما مطمئن باشید پس از گذشت چند ماه این هزینه دوباره به جیب شما باز می گردد و در واقع صرفه جویی بسیار تاثیرگذار تر از چیزی خواهد بود که فکرش را می کنید.

یکی دیگر از موارد مهم در بخش کاهش مصرف انرژی که مربوط به سیستم برق است کنترل کارکرد آسانسور ها و بالابر ها است، این دستگاه ها میزان مصرف بالایی دارند و عموما در آپارتمان ها مداوم فعالیت دارند، با استفاده از هوشمند سازی از حرکت بی رویه این دستگاه ها جلوگیری خواهد شد.

کنترل روشنایی در خانه هوشمند چگونه است؟

در خانه هوشمند دیگر نیازی نیست که نور در طول شبانه روز بی دلیل و یا از روی سهل انگاری اعضای خانواده به صورت مداوم روشن باشد، در واقع گاهی هم نیاز است که شدت و میزان نور کمی بیشتر و یا کم تر باشد و این مسئله کاملا موقت است.

در صورتی که از سیستم های هوشمند استفاده می کنید این امکان برای شما فراهم است که توسط اپلیکیشن ها و یا کنترلر ها میزان نور را کم و یا زیاد کنید.

به این صورت که حتی امکان تنظیم تایمر و زمان بندی برای نور دهی کل ساختمان وجود دارد. یعنی اگر نیاز است که برق قسمتی از خانه پس از چند ساعت قطع و یا وصل شود این امکان عموما در سیستم های هوشمند به صورت کامل فراهم است.

همین طور می توانید برای هر فعالیت خاص خود در خانه برنامه خاصی را جهت تنظیم نور استفاده کنید، قطعا میزان نوردهی در زمان تماشای تلویزیون و سینمای خانگی با زمان شام و یا در طول زمان های مختلف روز متفاوت است.

این دستورات به صورت هوشمند در حافظه ذخیره و هر بار مورد استفاده قرار می گیرند.

روشنایی خانه هوشمند

کنترل دمای محل کار و زندگی و کاهش مصرف انرژی

مسئله کاهش مصرف انرژی در فصول اوج مصرف، چه گرما با کولر های گازی و یا در زمستان با بخاری و پکیج های شوفاژ، همیشه و از دیرباز در کشورمان بسیار حائز اهمیت بوده و قطعا یکی از دغدغه های شما نیز این مورد می باشد.

در واقع حالا با استفاده از هوشمند سازی ساختمان ها مورد ذکر شده حل گشته و شما می توانید با استفاده از ترموستات هایی که فعالیت مداومی دارند، دمای ساختمان را در درجه اول کنترل کرده و پس از آن شما می توانید آن را کم و یا زیاد کنید، حتی برنامه ریزی استانداردی بر اساس دمای بیرون از خانه و محل کار داشته باشید.

یعنی دستگاه ابتدای دمای بیرون را چک کرده و سپس با کنترل دمای داخل هوای مطبوعی را در سرتاسر خانه به جریان می اندازد.

ضمن این که سیستم های پیشرفته و هوشمند کنترل دما میزان مصرف را بررسی کرده و در صورتی که از سیکل عادی و استاندارد بالا تر بود با روش های مختلف این پیام به شما منتقل می شود و احتمالا یا نیاز به تعمیرات ساختمان و یا کنترل دمای محیط به صورت دستی دارید.

ماژول روشنایی

سیستم های درب و پنچره هوشمند

اگر در کنار مسائل امنیتی نگران هدر رفت میزان زیادی از انرژی در پنجره های ساختمان ها هستید، ما در درجه اول به شما حق می دهیم، این اتفاق در درجه اول هزینه های مصرف انرژی و همین طور قبوض شما را بالاتر می برد، پس از آن نیز از نظر امنیتی خانه شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

سیستم های هوشمند درب و پنجره دو بخش مهم دارند، یکی جلوگیری از هدر رفت گرما و سرما و برودت در فصول مختلف سال، پس از آن نیز با استفاده از سنسور های قرار گرفته در درب و پنجره از خطرات سرقت در امان خواهید بود.

این سنسور ها باز و بسته شدن پنجره را در هر زمان از طول روز تشخیص خواهند داد و در صورتی خطری در جریان باشد، خیلی سریع به شما اطلاع داده خواهد شد و تمامی حرکات غیرمعمول توسط سیستم فوق پیشرفته هوشمند چک شده و در حافظه دستگاه نیز ذخیره می شود.

این سنسور ها در دو نوع با سیم و بی سیم قابل نصب هستند و هر کدام قطعا مزایا و معایب خاص خود را دارند.

کنترل سیستم های صوتی و تصویری و لوازم خانگی

بخش مهم دیگر از صرفه جویی از خانه ها و ادارات مربوط به سیستم های صوتی از جمله تلویزیون، سینمای خانگی و دستگاه های دیگر در این حوزه است، در واقع می دانیم که سیستم های صوتی و تصویری مصرف برق زیادی دارند، شما می توانید با استفاده از این کنترلر های هوشمند و نرم افزار های موبایلی، هر زمان که بخواهید آن ها را روشن و یا خاموش کنید.

حتی لوازم خانگی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و… نیز از این قاعده خارج نیستند، البته که این سیستم برنامه ای را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید دمای مناسب را برای یخچال و… انتخاب کرده و یا مطابق دمای بیرون این رنج دمایی متغیر باشد.

حتی در بخشی دیگر و مهم موتورخانه های ساختمان ها نیز می توانند از سیستم های هوشمند سازی استفاده کنند تا از هدر رفت مصرف انرژی تا بالاترین حد ممکن جلوگیری شود.

در بسیاری از مواقع تاسیسات ساختمانی بیشتر اتلاف انرژی را به همراه خواهند داشت و حل این مشکل باعث صرفه جویی حداکثری در هزینه ها خواهد شد.

خدمات هوشمند سازی باید با گارانتی و البته خدمات پس از فروش طولانی مدت ارائه گردد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.