کارتون های نوستالژی،کیا یادشونه؟

کارتون های نوستالژی،کیا یادشونه؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” کارتون های نوستالژی،کیا یادشونه؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

۱٫کارتون خانواده دکتر ارنست

خانواده دکتر ارنست از جمله کارتون های مشهور و خاطر انگیز بچه های دیروز در کشورهای مختلف جهان است. این کارتون که با داستان زیبا و دوبله خاطره انگیز و حوادث جالب، داستان خاطره انگیزی از زندگی یک خانواده در جزیره ای دور دست را روایت میکند، محصولی دیگر از فناوری کارتون سازی ژاپنی ها در اواخر قرن بیستم بود.
کارتون خاطره انگیز دهه هشتاد میلادی که بر مبنای رمان مشهور خانواده سوئیسی رابینسون، نوشته یوهان داوید ویس  ساخته شده بود. بعضی ها معتقدند، آقای ویس از رمان رابینسون کروزئه ، اثر مشهور دانیل دوفوئو  الهام گرفته است و به خلق داستانی پرداخته است که زندگی شخصیت هایش با آن چه در زندگی عجیب و غریب آقای کروزوئه می گذشت، تا حدودی همسان است. داستان رابینسون، داستانی شبیه داستان دکتر قصه ما هست.

۲٫کارتون ای کی یو سان

مرد کوچک را باید یکی از کارتون های نوستالژیک مخصوص بچه های دهه شصت نامید. این کارتون که بر خلاف دیگر کارتون های ساخته کمپانی های ژاپنی، شخصیت غربی ندارد و چهره های شرقی در آن به کار رفته است، می کوشد تا به بچه ها طریقه فکر منطقی و صبوری در حل مشکلات را در لا به لای این مجموعه کارتون یاد دهد. ای کی یو سان، دانش آموز متفکر و کچلی است که برای هر کاری، با تفکر راه حل منطقی پیدا میکند.

حتی برای مشکلات غیر قابل حلی که خیلی ها را نا امید کرده است. او می نشیند و دو دستش رو بالای سرش میگرداند و چهار زانو مینشیند و فکر میکند.. .. بعد از اندکی، جواب را می یابد.

۳٫کارتون سفرهای علمی

ارتون نوستالژی و خاطره انگیز سفرهای علمی که یکی از پرطرفدارترین کارتون های ده ۶۰ و ۷۰ بود.

خانم فریزل، معلم عجیب و غریبی است و یک اتوبوس مدرسۀ عجیب‌تر از خودش دارد که با آن دانش‌آموزانش را به سفرهای علمی خیلی عجیب و باورنکردنی و در عین حال بسیار هیجان‌انگیز می‌برد.

جانت، آرنولد، کیشا، رالفی، کارلوس، دورتی آن، رالتی، واندا لی، تی‌وی و تیم در کلاس خانم فریزل درس می‌خوانند. یک مارمولک سبز کوچک نیز همیشه آنها را در سفرها همراهی می‌کند. بچه‌ها به کمک اتوبوس‌مدرسۀ جادویی‌شان برای سفرهای خاصِ خود آماده می‌شوند.

گاهی به اندازۀ یک ذرۀ بسیار ریز درآمده و به داخل بدن انسان سفر می‌کنند، گاهی همراه با یک قطرۀ آب که از سطح دریا جدا شده و بخار می‌شود به آسمان می‌روند و گاهی هم بسیار بزرگ شده و با یک دایناسور می‌جنگند. اتوبوس برای هر سفر، خود را به شکلی درمی‌آورد.

۴٫کارتون هاچ زنبور عسل

هاچ، زنبور عسل دختری است که در اثر حمله زنبورهای قاتل از مادرش جدا می افتد و ازآن پس به دنبال مادر خود می گردد.

ماجرای این انیمیشن خاطره انگیز و نوستالژیک داستان زنبوری است که وقتی کودک بود مورد تهاجم زنبورهای بی‌عسل قرار گرفته بود و از مادرش که ملکه زنبورها بود جدا شد. او به سفری دور و دراز دست می‌زند تا مادر گمشده‌اش را پیدا کند در حالی که طبیعت همیشه با او مهربان نیست و خطرات زیادی تهدیدش می‌کند.وی رفته رفته به زندگی با تنهایی خویش خو گرفته و تجربیات زیادی کسب می کند. او با حشرات زیادی آشنا می شود و دوستان زیادی پیدا می کند.

۵٫ کارتون سفرهای گالیور

کارتون های نوستالژی،کیا یادشونه؟
کارتون های نوستالژی،کیا یادشونه؟

گالیور به همراه آدم کوچولوها که روی سگی پشت سر هم نشسته اند، در حال فرار هستند و تا برای استراحت می ایستند، گالیور حبه چشمه ممنوعه ای می رسد که در سال فقط یک بار آب آن بالا می آید و هر کس از آن بنوشد، کوچک می شود و گالیور و سگش هم از آن می خورند و…

۶٫کارتون بینوایان

راوی در قسمت اول از مردی می گوید که اواسط پاییز به شهر کوچکی در جنوب فرانسه وارد می شود و همان اول برگه زردرنگش که کاغذ بی اعتبار کردن هویت او است، از جیبش می افتد. هیچ کس در شهر به او جایی برای خواب و غذایی برای خوردن نمی دهد تا این که وارد خانه اسقف می شود.

۷٫کارتون فوتبالیست ها

کارتون فوتبالیست‌ها را بچه‌های متولد اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه هفتاد هم به یاد می‌آورند. انیمیشنی که اواخر دهه هفتاد از تلویزیون پخش شد و آنقدر تکه تکه شده بود که به نظر می‌رسید صدها قسمت دارد. بارها پیش آمد که یک توپ در قسمت هشتاد و هشتم وسط زمین بود و قسمت نود تازه جلوی دروازه رسیده بود و شوت می‌شد! خود دیدن این که شوت گل می‌شد یا نه هم سه چهار قسمت طول می‌کشید.

۸٫کارتون نیلز

کارتون نیلز
کارتون نیلز

کارتون خاطره انگیز «ماجرای نیلز» با نام اصلی ماجراهای شگفت انگیز نیلز بر اساس رُمانی به همین نام به قلم نویسندۀ معروف سوئدی، سلما لاگرلوف، برای گروه سنی کودک ساخته شده است. این نویسنده که اولین زن برندۀ جایزه نوبل در ادبیات است، برای نوشتن این کتاب جغرافیای کشور سوئد را مطالعه کرده بود. سازندگان مجموعۀ انیمیشنی ماجرای نیلز، غیر از دو شخصیت یعنی همستر نیلز و یک روباه که به داستان اضافه کرده‌اند،کاملاً به متن آن وفادار بوده‌اند.

این داستان در مزرعه‌ای در جنوب سوئد آغاز می‌شود، جایی که نیلز هولگرسان پسری ۱۴ ساله به همراه پدر و مادرش در آنجا زندگی می‌کند. او که بازیگوش و بی‌فکر است نه‌تنها به هیچ‌کدام از هم‌سن و سالان خود احترام نمی‌گذارد، بلکه از اذیت کردن حیوانات بی‌گناه مزرعه نیز لذت می‌برد.

منبع:برترینها ،سیمرغ ، ویرگول

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.