چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟

چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

سنگ های صفراوی رسوبات سخت شده ای هستند که از مایع گوارشی به نام صفرا در داخل کیسه صفرا ، اندامی کوچک به شکل گلابی در پشت کبد در سمت راست شکم شما ایجاد می شود. صفرا توسط کبد تولید می شود اما در کیسه صفرا ذخیره می شود و در روده کوچک آزاد می شود.حالا ببینیم چی برای رفع سنگ کیسه صفرا خوب است؟

سنگهای صفراوی پس از تشکیل ، ممکن است رشد کنند ، کوچک شوند یا در همان اندازه برای سالهای زیادی باقی بمانند. در این مدت می تواند سنگهای جدیدی تشکیل شود، در حالی که سنگهای موجود می توانند حل شده یا از بدن خارج شوند .

اندازه سنگهای صفراوی از کوچکتر از یک دانه شن تا بزرگتر از یک توپ گلف متفاوت است. اگرچه دلیل دقیق تشکیل سنگهای صفرا مشخص نیست ، اما تصور می شود عدم تعادل شیمیایی در ترکیب صفرا موجود در کیسه صفرا مسئول آن باشد.

سنگ صفرا:

دو نوع سنگ صفرا وجود دارد ، یعنی سنگهای صفراوی کلسترولی و سنگهای صفراوی رنگدانه ای.

سنگهای صفراوی کلسترول از رسوبات کلسترول ساخته می شوند و معمولاً به رنگ زرد مایل به سبز هستند. طبق انجمن پزشکی آمریكا ، ۸۰ درصد از سنگهای صفراوی از كلسترول سخت شده ساخته شده است كه در صورت وجود مقدار زیادی كلسترول در كیسه صفرا ایجاد می شود.

سنگهای صفراوی رنگدانه ای از بیلی روبین ساخته شده اند و رنگ آنها کوچکتر و تیره است. دلایل دیگر شامل سطوح بالای بیلی روبین و غلظت صفرا در کیسه صفرا است.

سنگ کیسه صفرا به خودی خود هیچ دردی ایجاد نمی کند و نیازی به درمان نیست. اما هنگامی که مجاری صفراوی را مسدود می کنند ، می توانند باعث درد ناگهانی در قسمت فوقانی شکم شوند. درد ناشی از سنگ صفرا ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. اگر سنگهای صفراوی بزرگ یا تعداد زیادی باشند ، می توانند باعث درد هنگام خوردن غذاهای چرب یا سرخ شده شوند.

علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟

افراد ممکن است هیچ علامتی برای سنگ کیسه صفرا نداشته باشند (بدون علامت باشد) و یا علائم خفیف تا شدید برای سنگ کیسه صفرا داشته باشند (علامت دار). افراد همچنین حالت تهوع ، استفراغ ، ادرار تیره ، مدفوع رسی رنگ ، اسهال ، آروغ زدن ، سوهاضمه و درد معده را تجربه می کنند.

انسداد مجاری منتهی به کبد ، کیسه صفرا و لوزالمعده توسط سنگهای صفراوی می تواند منجر به عوارض دیگری غیر از درد شدید از جمله زردی (زردی پوست) ، کلانژیت (عفونت مجرای صفراوی) ، پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) شود.

وجود طولانی مدت سنگ در کیسه صفرا خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا را افزایش می دهد.

 از عوامل ایجاد کننده سنگ صفرا بارداری ، چاقی ،دیابت، بیماری کبدی ، سبک زندگی و بی تحرکی ، داروهای ضد بارداری خوراکی ، رژیم غذایی پرچرب ، بیماری کرون ، سندرم روده التهابی (IBS) ، کاهش وزن اخیر (از طریق رژیم یا جراحی) ، داروهای خاص و کم خونی برخی از این موارد است.

توجه: اگر زردی ، درد مداوم یا تب دارید ، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

سنگ صفرا می تواند درد زیادی ایجاد کند و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین ، برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک خود مشورت کنید. چندین درمان خانگی طبیعی نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای جلوگیری و درمان سنگ کیسه صفرا استفاده کنید.

چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟
چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟

چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟

۱- سرکه سیب

ماهیت اسیدی سرکه سیب کبد را از ایجاد کلسترول که مسئول تشکیل متداول ترین نوع سنگ صفرا است متوقف می کند. همچنین نقش اساسی در حل سنگ کیسه صفرا و تسکین درد دارد.

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب خام  را در یک لیوان آب سیب مخلوط کنید. هر زمان دچار حمله سنگ صفرا شد آن را بنوشید. این کار در عرض ۱۵ دقیقه به طور قابل توجهی درد را تسکین می دهد.
در روش دیگر ، می توانید ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب و ۱ قاشق چای خوری آب لیموترش تازه را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. صبح آن را با معده خالی بنوشید. انجام منظم این کار برای هفته ها می تواند سنگ صفرا را حل کرده و از درد جلوگیری کند.

۲- آب لیمو

یکی دیگر از داروهای خوب برای جلوگیری از سنگ صفرا یا کنترل حملات سنگ صفرا ، آبلیمو است. لیمو منبع خوبی از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین های گروه B ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم ، منیزیم و روی است.

لیمو منبع غنی از ترکیبات فعال زیستی مانند اسید اسکوربیک یا ویتامین C و فلاونوئیدها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کننده هستند.

مخلوطی از روغن زیتون و آب لیمو برای برافروختگی سنگ صفرا مورد استفاده عموم قرار می گیرد. با این وجود برای تأیید این واقعیت باید کارهای بیشتری انجام شود.

آب لیمو مانع از تولید کلسترول در کبد می شود که به بهبود سریعتر کمک می کند. پکتین موجود در آب لیمو به خلاص شدن از درد کیسه صفرا که به سنگ ها نسبت داده می شود کمک می کند.

به علاوه ، ویتامین C موجود در آب لیمو کلسترول را در آب بیشتر محلول می کند ، که باعث دفع سریع مواد زائد می شود.

آب تازه فشرده شده از ۴ لیمو هر روز با معده خالی بنوشید. نوشیدنی را با یک لیوان آب دنبال کنید. این درمان را به مدت یک هفته ادامه دهید.
روش دیگر این است که می توانید هر روز ۴ قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط شده در یک لیوان آب گرم را با معده خالی بنوشید. این روش درمانی را چندین هفته ادامه دهید تا زمانی که سنگ صفرا از بدن خارج شود.

چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟
چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟

۳- نعناع

نعناع با تحریک جریان صفرا و سایر آب میوه های گوارشی به هضم غذا کمک می کند. استفاده از نعناع برای مصارف دارویی به تمدن یونان باستان برمی گردد ، جایی که معمولاً برای کمک به هضم غذا و بیماری های کیسه صفرا مورد استفاده قرار می گرفت.

منتول ماده موثره روغن نعناع است ، در حالی که منتول ، منتوتو ، سینول سایر مواد تشکیل دهنده فعال هستند .

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد ، نشان داده شد كه تركیبی از روغن نعناع و روغن تره فرنگی باعث شل شدن كیسه صفرا می شود و همچنین به تخلیه كیسه صفرا كمك می كند .

یک مطالعه آزمایشی که در سال ۱۹۸۵ منتشر شد ، نشان داد که ترکیبی که منتول به عنوان ماده اصلی آن در حل سنگهای صفراوی موفق بود. بنابراین نعناع  ممکن است به حل سنگ کیسه صفرا کمک کرده و به درمان بیماری کیسه صفرا کمک کند.

به علاوه ، ترکیباتی به نام ترپن دارد که می تواند به طور موثر سنگهای صفراوی را حل کند. همچنین اعتقاد بر این است که به آرامش اسپاسم و تسکین درد حاد کیسه صفرا کمک می کند.

۱ فنجان آب را بجوشانید.
۱ قاشق چایخوری برگ نعناع خشک اضافه کنید.
به مدت ۵ دقیقه از روی حرارت برداشته ، روی آن را بپوشانید و  صبر کنید.
صاف کرده و با کمی عسل شیرین کنید.
از این چای در حالی که هنوز گرم است ، دو بار در روز به مدت ۴ تا ۶ هفته لذت ببرید. آن را بین وعده های غذایی بنوشید تا بیشترین نتیجه را داشته باشد.
توجه: اگر از روغن نعنا استفاده می کنید ، مراقب باشید فقط در دوزهای توصیه شده استفاده کنید زیرا دوزهای بالاتر می توانند سمی باشند. روغن نعناع نباید در نوزادان ، کودکان ، زنان باردار یا شیرده حتی در دوزهای توصیه شده استفاده شود.

با ادامه مطلب ((چی برای سنگ کیسه صفرا خوبه؟)) همراه ما باشید.

۴- آب سبزیجات

هنگام ابتلا به سنگ صفرا ، قطع غذاهای سرخ شده و چرب و رعایت رژیم غذایی دقیق بر اساس آب میوه و سبزیجات به مدت ۱ یا ۲ هفته ضروری است.

مطالعه ای که ۸۰۸۹۸ زن را برای یک دوره ۲۰ ساله دنبال کرد ، نتیجه گرفت که افزایش دریافت پروتئین گیاهخوار خطر جراحی های کیسه صفرا را به حداقل می رساند. مشخص شد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات احتمال سنگ صفرا را در این زنان کاهش می دهد .

یک آب سبزیجات مخلوط ساخته شده از چغندر ، خیار و هویج درمان خوبی برای سنگ صفرا است.

چغندر به پاکسازی کبد و تقویت کیسه صفرا کمک می کند. مقدار زیاد آب خیار برای سم زدایی از کبد و کیسه صفرا عالی است. هویج سرشار از کاروتنوئیدها ، ویتامین C و سایر مواد مغذی مفید برای سیستم ایمنی بدن است.

 ۱ چغندر ، ۱ خیار و ۴ هویج با اندازه متوسط را آبگیری نمایید.
آنها را مخلوط کرده و این آب را دو بار در روز بنوشید.
این روش درمانی را به مدت ۲ هفته دنبال کنید و متوجه پیشرفت چشمگیری در وضعیت خود خواهید شد.

۵- گیاه قاصدک

قاصدک یکی دیگر از گیاهان بسیار مفید برای درمان سنگ کیسه صفرا است. ریشه قاصدک برای بازیابی عملکرد کبد و صفرا ، سو هاضمه و از دست دادن اشتها توسط همکاری علمی علمی گیاه درمانی (ESCOP) توصیه می شود. برگ های قاصدک منبع غنی ویتامین A12 است.

همچنین ملین ملایمی است و به هضم غذا کمک می کند. در طب سنتی از قاصدک برای درمان زردی ، بی خوابی ، بیماری های پوستی و یبوست استفاده می شود.

این ماده حاوی ترکیبی است که به عنوان تاراکساسین شناخته می شود و به دفع صفرا از کبد کمک می کند. این امر همچنین به سم زدایی و متابولیسم چربی های جمع شده در کبد کمک می کند. هنگامی که کبد به درستی شروع به کار می کند ، به عملکرد کیسه صفرا کمک می کند .

۱ قاشق چایخوری ریشه خشک قاصدک را در یک فنجان قرار دهید. آب داغ را در فنجان بریزید ، آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خم شود. صاف کنید و عطر و طعم را به آن اضافه کنید. این چای را ۲ یا ۳ بار در روز به مدت ۱ یا ۲ هفته بنوشید.

روش دیگر این است که می توانید با افزودن ۲ قاشق چای خوری ریشه گل ختمی و ۱ قاشق چای خوری ریشه انگور اورگان به ۴ فنجان آب ، یک چای گیاهی تهیه کنید. بگذارید ۱۵ دقیقه بجوشد و سپس آن را از روی حرارت بردارید. حالا ، ۲ قاشق چایخوری برگ خشک قاصدک و ۱ قاشق چایخوری برگ نعناع خشک اضافه کنید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه خم شود. در آخر ، این چای را صاف کرده و در طول روز بنوشید.

همچنین ، می توانید قاصدک را با افزودن آن به سالاد خود یا بخارپز کردن ، بخورید.
توجه: کسانی که دیابت دارند باید از قاصدک خودداری کنند.

۶-گیاه خارشیر

خار شیر یکی دیگر از درمان های خوب سنگ کیسه صفرا است. خارشیر توسط داروساز معروف انگلیسی Culpepper برای پاکسازی کبد ، طحال و درمان بیماری هایی مانند زردی و سنگ صفرا توصیه شد.

خار شیر حاوی ماده تلخی است که مخلوطی از فلاونوئیدهای مختلف به نام سیلیمارین است. اصول اصلی زیست فعال سیلیمارین سیلیبین ، سیلی کریستین و سیلیدیانین است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و به ترمیم کبد کمک می کنند.

سیلیمارین فواید دارویی زیادی دارد از جمله تخریب و تحریک صفرا. افزایش تولید صفرا به نوبه خود غلظت صفرا را کاهش می دهد و به دفع سنگ صفرا کمک می کند. خار شیر همچنین به آرام سازی کیسه صفرا ملتهب کمک می کند .

۱ قاشق غذاخوری دانه خار شیر را در آسیاب قهوه چرخ کرده یا آنها را با هاون له کنید. دانه های خرد شده را در ۳ فنجان آب بریزید و بجوشانید. حرارت را خاموش کنید و سپس بگذارید ۲۰ دقیقه خم شود. چای را صاف کرده ، عسل را به مزه اضافه کرده و ۲ یا ۳ بار در روز به مدت ۱ هفته بنوشید.

این گیاه را می توانید به صورت مکمل نیز مصرف کنید. برای دوز مناسب ، با پزشک خود مشورت کنید. معمولاً مصرف ۴۲۰ میلی گرم عصاره خار مریم استاندارد به طور منظم در روز و در ۳ دوز منقسم پیشنهاد می شود. اگر عصاره حاوی فسفاتیدیل کولین باشد ، دوز استاندارد ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم ، ۲ یا ۳ بار در روز است.

توجه: در صورت مصرف خوراکی در دوزهای توصیه شده ، خار مریم یا خارشیر نسبتاً بی خطر تلقی می شود. 

عوارض جانبی بسیار کمی مانند حالت تهوع ، اسهال ، سو هاضمه ، گاز روده و از دست دادن اشتها وجود دارد. زنان باردار ، مادران شیرده ، کودکان ، دیابتی ها و کسانی که دارو مصرف می کنند باید قبل از مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

درمان خانگی سنگ کیسه صفرا
درمان خانگی سنگ کیسه صفرا

۷- روغن کرچک

روغن کرچک دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است که می تواند به کاهش تعداد سنگ صفرا کمک کند.

خواص ضد التهابی آن به خنثی سازی التهاب ، تورم داخلی و کاهش درد کمک می کند.

روغن کرچک به عنوان یک ماده مرطوب کننده عمل می کند که به حل شدن سنگ صفرا کمک می کند. در مطالعه ای که در مجله جراحی ژاپن منتشر شد ، مخلوط محلول در آب ساخته شده از لیمونن (ترکیبی از لیمو) و روغن کرچک اصلاح شده در حل انواع سنگهای صفراوی یعنی سنگهای کلسترول ، رنگدانه های صفراوی – کلسیم و اسید چرب کاملاً موفق بود.

۱ فنجان روغن کرچک خالص و فشرده شده را در یک ظرف گرم کنید.
یک تکه پنیرک را در روغن گرم خیس کنید و روغن اضافی آن را بگیرید.
پنیرک را داخل پارچه ای گذاشته و آن را روی سمت راست معده خود که کیسه صفرا در آن قرار دارد قرار دهید.
پارچه پنیرک را با یک پلاستیکی بپوشانید.
به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه کیسه آب گرم را روی پلاستیک قرار دهید.
این درمان را حداقل ۳ بار در هفته دنبال کنید تا بهبودی کامل حاصل شود.

۸- گلابی

گلابی همچنین می تواند از درد سنگ صفرا و سایر علائم تسکین یابد. میوه گلابی سرشار از قندها ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پلی فنول ها ، اسیدهای آمینه و … است.

آربوتین ، اسید کلروژنیک ، کاتچین ، کوئرستین و تری ترپن ها ترکیبات اصلی فعال گلابی هستند و همچنین در لایه برداری وجود دارد. فنلهای موجود در گلابی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. تری ترپن های موجود در گلابی مسئول خاصیت ضد التهابی آن است که به مبارزه با التهاب کیسه صفرا کمک می کند .

پکتین ترکیبی موجود در گلابی به نرم شدن سنگهای صفراوی پر از کلسترول کمک می کند ، که به نوبه خود به راحتی از بدن خارج می شوند.

½ لیوان آب گلابی را با ½ لیوان آب گرم مخلوط کنید. در ۲ قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این آب را ۳ بار در روز و به مدت ۲ هفته بنوشید.
در غیر این صورت ،گلابی را پوست بگیرید و آن را به قطعات کوچک خرد کرده و حدود ۲۰ دقیقه در آب بپزید. یک کاسه گلابی گرم پخته شده را دو بار در روز و به مدت ۲ هفته بخورید.

خواص گلابی چیست؟
خواص گلابی چیست؟

پرسش و پاسخ با دکتر Sudeep Tanwar MBBS (متخصص گوارش) درباره سنگ کیسه صفرا:

۱-آیا سنگ های صفراوی می توانند از طریق ادرار عبور کنند؟

خیر ، وقتی سنگ های صفراوی از کیسه صفرا خارج می شوند ، وارد لوله هایی می شوند که به روده می پیوندند (مجرای کیستیک و مجرای صفراوی). اگر این سنگها در این لوله ها گیر نکنند ، از بدن در مدفوع خارج می شوند.از آنجا که دستگاه ادراری در این روند دخیل نیست ، سنگهای صفراوی از طریق ادرار عبور نمی کنند.

۲-آیا نوشیدن آب فراوان می تواند به سنگ صفرا کمک کند؟

برای حفظ سلامتی مهم است که به اندازه کافی هیدراته باشید. عملکرد کبد و کلیه هم از کمبود آب بدن تأثیر منفی می گذارد.

حفظ هیدراتاسیون (۲-۳ لیتر آب در روز) باعث می شود سیستم کبد روده (گردش آنترو کبدی) به خوبی کار کند و جریان صفرا طبیعی باشد.

۳-آیا درد ناشی از سنگ کیسه صفرا می آید و می رود؟

بله ، درد ناشی از سنگ کیسه صفرا می تواند بیاید و برود.

قولنج صفراوی معمولاً به دلیل انسداد مجاری کیستیک در سنگ صفرا ایجاد می شود. با این وجود سنگ های صفراوی ساختارهای متحرک هستند و در نتیجه انسداد می تواند به طور موقتی باعث عبور درد شود. انسداد سنگ صفرا همچنین می تواند باعث عفونت و التهاب شود که در طی آن درد می تواند شخصیت دیگری داشته باشد.

۴-آیا می توان سنگهای صفراوی را بدون جراحی برداشتن کیسه صفرا درمان کرد؟

در موارد انتخاب شده ، دارویی که هدف آن حل سنگهای صفراوی است (درمان انحلال خوراکی) می تواند موثر باشد. با این حال درمان انحلال می تواند ماه ها طول بکشد و به طور معمول فقط برای سنگ های صفرایی کلسترولی کوچک موثر است.

۵-چه مواد غذایی می تواند باعث حمله سنگ صفرا شود؟

صفرا توسط کبد ساخته می شود و به بدن ما کمک می کند مواد غذایی از جمله چربی ها را هضم کند. عملکرد کیسه صفرا ذخیره صفرا است. بعد از خوردن هر غذایی ، کیسه صفرا منقبض می شود و صفرا را در دستگاه گوارش تخلیه می کند. حملات سنگ صفراوی می تواند در اثر انقباض کیسه صفرا ایجاد شود.

مصرف غذاهای چرب ، بیش از هر نوع ماده غذایی دیگر ، منجر به انقباض کیسه صفرا می شود. به همین ترتیب ، اجتناب از غذاهای چرب می تواند یک راهکار مفید برای جلوگیری از درد مربوط به سنگ صفرا باشد.

۶-اگر سنگ کیسه صفرا درمان نشود چه میشود؟

علاوه بر درد شدید ، برخی از عوارض ناشی از سنگ صفرا می تواند جدی یا حتی کشنده باشد!

سنگ های صفراوی می توانند مجرای کیستیک کبد را که باعث کولسیستیت (التهاب کیسه صفرا) می شود ، انسداد دهند. کولسیستیت باید با آنتی بیوتیک درمان شود اما حتی با آنتی بیوتیک درمانی کیسه صفرا می تواند پاره شود. این بدون انجام یک عمل اضطراری می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سنگ صفرا همچنین می تواند به لوله ای منتقل شود که کبد را به روده تخلیه می کند (مجرای صفراوی مشترک). سنگهای صفراوی می توانند این لوله را مسدود کرده و باعث عوارض شدید شوند. این موارد شامل عفونت (کلانژیت) ، انسداد تخلیه کبد (زردی) و التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) است. باز هم ، این عوارض می توانند جدی یا حتی تهدید کننده زندگی باشند.

سنگ های صفراوی گیر کرده در مجرای صفراوی مشترک بهتر است با یک روش آندوسکوپی تخصصی به نام ERCP (کلانژیوپانکراتوگرافی آندوسکوپی رتروگراد) برداشته شوند.

از آنجا که کلسترول توسط بدن برای ساختن سنگ صفرا استفاده می شود ، اجتناب از غذاهای دارای چربی اشباع بالا می تواند به کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا کمک کند.

غذاهایی با محتوای چربی اشباع بالا شامل کره ، پنیر ، کیک و بیسکویت است. من توصیه می کنم یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه (۵ وعده در روز) داشته باشید.

اضافه وزن اضافه کردن میزان کلسترول در صفرا است بنابراین حفظ وزن طبیعی برای کاهش خطر ابتلا به سنگ صفرا مهم است.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.