چگونه ریه ها را پاکسازی کنیم؟

چگونه ریه ها را پاکسازی کنیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” چگونه ریه ها را پاکسازی کنیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

وظیفه اصلی ریه ها ، یک ارگان تنفسی ضروری ، دریافت اکسیژن هنگام استنشاق است و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کند. از آنجا که آنها هرگز استراحت نمی کنند ، مهم است که سالم بمانند. پاکسازی ریه ها به طور منظم عمل خوبی است. فقط در طی یک روز ، یک فرد سالم نزدیک به ۲۵۰۰۰ بار نفس می کشد.

پاکسازی ریه به سم زدایی و تمیز کردن لایه های تنفسی ظریف مجاری برونش و ریه ها ، که اغلب تجمع سموم محیطی ، ارگانیسم های مضر و محرک ها دارند ، کمک می کند.

این سم زدایی عملکرد طبیعی ریه را تقویت می کند ، تورم و التهاب را کاهش می دهد و نشاط و قدرت ریه را جوان می کند. علاوه بر این ، به پاکسازی مخاط از مجاری تنفسی کمک می کند و گردش خون در ریه ها را بهبود می بخشد.

حتی به درمان برونشیت مزمن ، آسم ، عفونت گلو و همچنین بوی بد دهان کمک می کند. پاکسازی ریه ها کار بسیار سختی نیست. به راحتی می توانید با برخی از داروهای خانگی همراه با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی این کار را انجام دهید.

 پاکسازی و سم زدایی ریه ها

۱٫ تنفس عمیق

تنفس عمیق می تواند با رساندن اکسیژن مغذی بیشتر به بدن ، به بهبود ظرفیت ریه کمک کند. با این کار ریه های شما تقویت می شود ، مجاری تنفسی پاکسازی می شود و آنها را تمیز می کند. علاوه بر این ، باعث افزایش انرژی و کاهش استرس می شود.

* دراز بکشید و در مکانی راحت قرار بگیرید.
*دستان خود را بر روی شکم خود در پایه قفسه دنده قرار دهید.
*چشمانت را ببند در حالی که تا ۵ می شمارید از طریق بینی نفس عمیق بکشید.
*نفس خود را به مدت ۲ ثانیه نگه دارید ، سپس به آرامی نفس خود را بکشید تا تعداد ۵ را انجام دهید.
*در هر جلسه ۹ یا ۱۰ بار تکرار کنید.
*این ورزش تنفسی را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

۲٫  پونه کوهی

پونه کوهی سرشار از ترکیباتی مانند کارواکرول و ترپن ها است که به عنوان عناصر پاک کننده ریه عمل می کنند. این گیاه می تواند به کاهش التهاب و احتقان در ریه ها و بهبود جریان هوا در عبور بینی و سلامت دستگاه تنفسی کمک کند.

*هنگامی که از آسم یا سایر مشکلات تنفسی رنج می برید ، روزانه ۲ فنجان چای پونه کوهی بنوشید. می توانید چای را با قرار دادن پونه کوهی تازه یا خشک در آب داغ به مدت حدود ۵ دقیقه تهیه کنید.
*برای سم زدایی از ریه ها ، چند قطره روغن پونه کوهی به یک لیوان شیر گرم یا چای اضافه کنید و آن را حداقل یک بار در روز بنوشید.
*همچنین ، از پونه کوهی تازه یا خشک در پخت و پز خود استفاده کنید.

۳٫ شیرین بیان

یکی دیگر از گیاهان موثر که می تواند ریه های شما را پاکسازی کند شیرین بیان است. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن به کاهش التهاب لوله های برونش کمک می کند.

علاوه بر این ، خواص ضد باکتری و ضد ویروسی آن به جلوگیری و درمان عفونت های خفیف ریه کمک می کند ، همچنین باعث کاهش تحریک ریه به دلیل گلودرد ، سرفه خشک یا قرار گرفتن در معرض آلرژن می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ در Planta Medica منتشر شد ، به فعالیت ضد میکروبی و ضد لژیونلا ریشه شیرین بیان در درمان عفونت های شدید ریه اشاره داشت.

*در صورت ابتلا به مشکلات تنفسی یا ریوی ، برای چند روز ۲ تا ۳ فنجان چای ریشه شیرین بیان بنوشید. برای تهیه ، ۱ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید ، روی آن را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه شیب دار کنید.
*گزینه دیگر مخلوط کردن ½ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان با کمی عسل و خوردن دو بار در روز برای چند روز است.
*توجه: این گیاه ممکن است برای زنان باردار ، نوزادان و افرادی که دیابت ، فشار خون ، بیماری کلیوی یا سطح پتاسیم پایین دارند مناسب نباشد.

۴٫ زنجبیل

برای سم زدایی از ریه ها می توانید از زنجبیل نیز استفاده کنید. این ماده حاوی چندین ترکیب شیمیایی است که قبل از تحریک ریه ها ، با از بین بردن آلاینده های هوا از مجاری هوا ، به عملکرد ریه ها کمک می کند. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد.

علاوه بر این ، زنجبیل حتی می تواند در درمان سرطان ریه نیز کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در Anticancer Agents in Chemistry Medical منتشر شد ، نشان دهنده تأثیر پیشگیرانه شیمیایی عصاره های زنجبیل علیه سرطان ریه است.

*روزانه ۲ تا ۳ فنجان چای زنجبیل بنوشید تا از ریه های قوی لذت ببرید. برای تهیه چای ، ۱ قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده خرد شده را در ۱ یا ۱½ فنجان آب بجوشانید. اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. آن را صاف کرده و کمی آب لیمو و عسل به آن اضافه کنید.
*زنجبیل خام را در پخت و پز خود بگنجانید. بعد از مشورت با پزشک می توانید مکمل نیز مصرف کنید.
*توجه: افرادی که از داروهای قلب یا فشار خون بالا استفاده می کنند باید از مصرف بیش از حد زنجبیل خودداری کنند.

چگونه ریه ها را پاکسازی کنیم؟
چگونه ریه ها را پاکسازی کنیم؟

۵٫نعناع

نعناع یکی دیگر از گزینه های خوب برای پاکسازی طبیعی ریه ها است. نعناع و روغن نعناع حاوی منتول است که به شل شدن عضلات صاف دستگاه تنفسی کمک می کند. این باعث تنفس بدون زحمت می شود و به رفع علائم احتقان دستگاه تنفسی فوقانی کمک می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در ژورنال Ethnopharmacology منتشر شد ، خاطرنشان کرد: خواص ضد احتقان ، ضد اسپاسم و خلط آور روغن نعناع به شل شدن نای در موش ها کمک می کند.

*برای ریه های قوی ، هر روز ۳ تا ۵ برگ نعناع را بجوید.
*برای درمان احتقان ، چند قطره روغن نعناع به یک قابلمه آب داغ اضافه کنید و بخار را استنشاق کنید.
*همچنین می توانید روزانه ۲ فنجان چای نعناع بنوشید. برای تهیه چای ، ۱ قاشق چایخوری برگ نعناع خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را بپوشانید و شیب دهید.
*توجه: اگر سابقه سنگ کیسه صفرا دارید از این گیاه استفاده نکنید.

۶٫ اسانس اکالیپتوس

روغن ضروری اکالیپتوس به دلیل خاصیت ضد احتقان ، ضدعفونی کننده و خلط آور قوی برای ریه ها بسیار مفید است. این روغن می تواند سرفه را کاهش دهد ، با احتقان مقابله کرده و مجاری سینوس تحریک شده را تسکین دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در Alternative Medicine Review منتشر شد ، خاطر نشان كرد كه سینئول (تركیباتی در روغن اوكالیپتوس) دارای اثرات تحریكی ، آنتی اکسیدانی و ضد اسپاسم است.

*۵ تا ۱۰ قطره روغن اساسی اکالیپتوس را به یک قابلمه آب گرم اضافه کنید.
*سر خود را با حوله بپوشانید و سر خود را روی ماهیتابه خم کنید تا بخار آن گرفته شود.
*استنشاق بخار را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ، یک یا دو بار در روز انجام دهید تا ریه ها هنگام گرفتگی گرفتگی تمیز شود.

۷٫گیاه لوبلیا

گیاه دیگری که می تواند ریه های شما را تمیز و آرام کند ، لوبلیاست. آلکالوئید موجود در آن ، معروف به لوبلین ، با رقیق شدن مخاط ، باعث دفع بلغم می شود.

حتی ترشح اپی نفرین را تحریک می کند ، که باعث تنفس راحت مجاری تنفسی می شود. محققان معتقدند که این ترکیب همچنین می تواند به کاهش اثرات نیکوتین در بدن کمک کند.

*۵ تا ۱۰ برگ لوبلیا را به یک قابلمه آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و ۵ دقیقه شیب دار کنید ، سپس بخار را استنشاق کنید. این کار را هر روز صبح و عصر به مدت ۱۰ دقیقه برای پاکسازی ریه ها انجام دهید.
*این گیاه را می توانید به صورت چای گیاهی یا تنتور نیز مصرف کنید. این گیاه می تواند به طور بالقوه سمی باشد ، بنابراین آن را تحت نظارت یک داروی گیاهی واجد شرایط مصرف کنید.
*توجه: زنان باردار ، مادران شیرده و افرادی که بیماری قلبی یا فشار خون دارند نباید از این گیاه استفاده کنند.

۸٫ کیفیت هوا را بهبود ببخشید

هوایی که در آن تنفس می کنید تأثیر زیادی بر سلامت ریه شما دارد. شما ممکن است بر آلودگی هوای خارج از خانه کنترل نداشته باشید ، اما مطمئناً می توانید کیفیت هوای داخل خود را در جایی که بیشتر وقت خود را می گذرانید بهبود ببخشید.

هوای داخل خانه به دلیل استفاده منظم از پاک کننده های پایه شیمیایی ، خوشبو کننده های هوا و سایر رایحه ها ، به اندازه مکان های بیرون آلوده است.

آلاینده های هوای داخلی شامل مونوکسیدکربن ، گاز رادون ، فرمالدئید ، بنزن ، آمونیاک و تری کلرواتیلن می تواند به ریه های شما آسیب برساند.

*برای تمیز کردن آلودگی و گرد و غبار ، از تمیز کردن منظم ، گردگیری و پاک کردن کف اطمینان حاصل کنید.
*برای اطمینان از تمیز کردن مناسب از جاروبرقی با مکش قوی ، برس چرخان و فیلتر مرغوب استفاده کنید.
*استفاده از پاک کننده ها و پاک کننده های خشن با رایحه های قوی را به حداقل برسانید. برای تمیز کردن به گزینه های غیر سمی بروید.
*در هر ۱۰۰ فوت مربع از حداقل ۲ گیاه خانگی مانند سرخس ، گیاه عنکبوت ، زنبق صلح ، نخل بامبو ، آلوئه ورا ، پیچک انگلیسی ، دراکانا و سایر موارد استفاده کنید. این گیاهان باید در گلدان های ۱۰ تا ۱۲ اینچی باشند.
*از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید.
*برای حفظ سطح رطوبت مناسب از یک مرطوب کننده مرغوب استفاده کنید.
*خانه خود را به منطقه ای برای استعمال دخانیات تبدیل نکنید.

۹٫از دود سیگار خودداری کنید

 دود سیگار بسیار سمی است و می تواند به ریه ها و سلامت کلی شما آسیب برساند.

در اینجا برخی از کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از سیگار کشیدن غیرمستقیم انجام دهید:

*به افراد دیگر اجازه ندهید در خانه ، ماشین یا محل کار شما سیگار بکشند.
*از مشاغل و فعالیت هایی که بدون دخانیات هستند پشتیبانی کنید.
*از مکان های عمومی که سیگار کشیدن مجاز است ، خودداری کنید.
*هنگام مسافرت در هتل های بدون دود اقامت داشته باشید تا از دود باقیمانده مراجعه کنندگان قبلی جلوگیری کنید.

۱۰٫ قرار گرفتن در معرض آلاینده ها را محدود کنید

علاوه بر دود سیگار ، آلاینده های مختلف دیگری نیز در هوا وجود دارند که برای ریه ها و همچنین سلامت کلی مضر هستند. حتی رایحه های مصنوعی مورد استفاده در محصولات مختلف لباسشویی و خوشبو کننده های هوا مواد شیمیایی سمی منتشر می کنند.

*از مناطق بسیار آلوده و صنعتی خودداری کنید.
*با کمترین تلاش خود آلودگی بیرون را به حداقل برسانید و به ایجاد محیطی تمیزتر کمک کنید. به عنوان مثال ، هر زمان ممکن است ، به جای رانندگی پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.
*هنگام ساختن یا بازسازی خانه ، گزینه های دوستدار محیط زیست انتخاب کنید.

۱۱٫ با ورزش منظم فعال باشید

ورزش یک روش عالی برای افزایش ظرفیت ریه است. با ورزش منظم ، ریه های شما راحت تر می توانند قلب و ماهیچه های شما را به خوبی از طریق اکسیژن تأمین کنند. این به نوبه خود به شما کمک می کند تا از قلبی سالم و روحیه بهتر برخوردار شوید.

*۵ روز در هفته حداقل ۲۰ دقیقه فعالیتهای قلبی عروقی دقیق انجام دهید. ورزش های قلبی عروقی عضلات اطراف ریه های شما را تقویت می کنند.
*چند روز در هفته ورزش های هوازی مانند پیاده روی ، رقص یا دوچرخه سواری را امتحان کنید. به دلیل وقفه های کوتاه مدت تمرین شدید در حین تمرینات هوازی ، ظرفیت ریه های شما بسیار رشد می کند.
*چند بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه شنا کنید.
*اگر تازه شروع به ورزش کرده اید ، با یک مربی مشورت کنید تا بفهمد کدام نوع تمرین برای شرایط فعلی شما مناسب است. همچنین به یاد داشته باشید که در حین ورزش نفس های عمیق و مکرر می کشید. بنابراین ، در ساعات شلوغی در فضای باز ورزش نکنید.

۱۲٫ به طور منظم معاینات بهداشتی را انجام دهید

روش دیگر برای اطمینان از ریه های سالم و عملکرد طبیعی آنها ، معاینات منظم سلامت است. زیرا بیشتر بیماری های ریوی تا جدی شدن قابل شناسایی نیستند. با این حال ، در طی یک معاینه پزشکی ، پزشکان می توانند به راحتی وضعیت ریه های شما را بررسی کرده و علائم دردسر را زود هنگام دریافت کنند.

در صورت بروز علائم مشکلات ریوی ، از جمله تنگی نفس در طی فعالیت های ساده ، درد هنگام تنفس ، سرگیجه با تغییر فعالیت یا سرفه مداوم ، همیشه با پزشک مشورت کنید.

۱۳٫غذاهای پاک کننده ریه

غذاهایی که می خورید ممکن است بر سلامت ریه های شما تأثیر بگذارد. یک رژیم غذایی سالم باعث تحریک مکانیسم های پاک کننده طبیعی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

*روز خود را با یک لیوان آب لیمو شروع کنید و حتماً در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. آبرسانی مناسب روند پاکسازی را تسهیل می کند.
*از غذاهای غنی از ویتامین C مانند گریپ فروت ، کیوی ، فلفل دلمه ای ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، کلم بروکلی و آناناس استفاده کنید.
*غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند سیر ، پیاز ، فلفل کاین ، زنجبیل ، پونه کوهی ، زردچوبه ، سیب و چای سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
*غذاهای غنی از فولات مانند عدس و لوبیا سیاه بخورید.
*از نوشابه ، قهوه و الکل خودداری کنید.

پرسش و پاسخ:

پاسخ داده شده توسط دکتر جرمی فلدمن MD ، FCCP (متخصص ریه)

*آیا می توان آسیب ریه ناشی از سیگار را پس از ترک سیگار ، معکوس کرد؟

سیگار کشیدن مشکلات مختلفی را در داخل ریه ها ایجاد می کند:

آمفیزم: این قابل برگشت نیست
برونشیت مزمن: اگرچه کاملاً برگشت پذیر نیست اما با قطع سیگار می توانید به طرز چشمگیری بهبود پیدا کنید
آسم / برونشیت تحریک کننده: این مسئله می تواند با ترک سیگار بسیار بهبود یابد
سرفه تحریک پذیر (سرفه افراد سیگاری): این مشکل معمولاً ظرف ۸ هفته پس از ترک سیگار برطرف می شودخطر سرطان ریه: این با گذشت زمان کاهش می یابد و ۱۰ سال پس از ترک سیگار قابل ملاحظه ای کم می شود

*کدام ویتامین ها برای سلامت ریه مفید هستند؟

من هیچ ویتامین خاصی را برای سلامت عمومی ریه توصیه نمی کنم. از آنجا که میزان کمبود ویتامین D زیاد است ، من توصیه می کنم سطح ویتامین D خود را بررسی کنید و در صورت کم بودن از مکمل استفاده کنید. در مورد بیماران با سطح طبیعی ویتامین D در خون ، مصرف مکمل های اضافی هیچ مزیت دیگری نخواهد داشت.

*کدام غذاها برای ریه ها مضر هستند؟

در عین حال که از میزان مصرف قند ، نمک و چربی استفاده می کنید ، از نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه های گازدار و مقدار زیاد کافئین خودداری کنید. به طور کلی یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل انواع غذاها باشد ، برای حفظ وضعیت بدن و ریه ها مناسب است.

*بهترین راه برای کاهش التهاب ریه چیست؟

مراحل اولیه در جهت کاهش التهاب ریه عبارتند از:

سیگار کشیدن را ترک کن
وزن سالم را حفظ کنید
به طور منظم ورزش کن

*آیا ریه ها می توانند خود تمیز شوند؟

بله ، ریه ها در اصل اندام هایی هستند که خود تمیز می شوند اما سیگار کشیدن و کیفیت پایین هوا باعث اختلال در این روند می شود.

*چگونه می توان مخاط جمع شده از ریه ها را برداشت؟

یک استراتژی خوب این است که هر نوع ترشحات تنفسی را با سرفه کردن دفع کنید. علاوه بر این ، برای جلوگیری از تجمع بیشتر مخاط ، باید از قرار گرفتن در معرض کیفیت پایین هوا جلوگیری کنید.

*بهترین ورزش برای افزایش ظرفیت ریه چیست؟

اشکال مختلف ورزش های هوازی ، چه پیاده روی ، دویدن یا شنا ، همه برای ایجاد ظرفیت ریه شما مفید هستند.

*آیا قهوه برای ریه ها مفید است؟

کافئین موجود در قهوه دلیل اصلی ریفلاکس معده و مری (GERD) است. GERD می تواند منجر به سرفه شود. اگر بیماران با GERD و سرفه مشکلی نداشته باشند ، قهوه در حد متوسط ​​خوب است. اگر بیماران مبتلا به GERD هستند ، پس باید از مصرف قهوه و چای خودداری کنند.

*چاقی یکی از تهدیدهای سلامتی ریه است. اگر می خواهید سلامت ریه خود را بهبود ببخشید ، دستیابی و حفظ وزن سالم شروع خوبی برای تلاش شما خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.