چگونه بازیگر شویم؟ ورود به دنیای بازیگری !

فقط چند ثانیه وقت داری! چگونه بازیگر شویم؟ ورود به دنیای بازیگری !

شاید بارها شنیده باشید که کارگردان‌ بازیگر خودش را توی چند لحظه انتخاب می‌کند و برنده اصلی بازیگری است که در همان برخورد اولیه بدون اضافه‌کاری و خودنمایی روح پرانرژی و ذات هنری خودش را به کارگردان نمایش دهد. خب حالا چه؟ چیکار کنیم حالا؟ در مقاله چگونه بازیگر شویم؟ به ۶ نکته مهم برای بازیگر شدن اشاره کردیم که یکی از موارد آن این بود: بازاریاب خودتان باشید. هیچ‌کس و هیچ‌چیزی به‌اندازه وجود ناب و هنرمند خودتان توانایی معرفی شمارا به دنیای سینما و تئاتر ندارد. پس پیش از هر چیزی باید به تقویت توان و ابزار مورد نیاز معرفی بپردازیم؛ چیزی که در نهایت باعث رشد اعتمادبه‌نفس و بالا رفتن حس امید در شما خواهد شد.

کتاب و کلاس

کتاب فضای فکری شما را به عنوان یک آرتیست و خالق شکل می‌دهد و دریچه‌های جدیدی به رویتان باز می‌کند. کتاب سرنوشت شما را در دستان خودتان قرار می‌دهد تا به‌درستی انتخاب کنید و تردیدی در تصمیم‌هایتان به شما وارد نشود. توصیه اکید ما به شما هنرمندان عزیز این است که تا جای ممکن مطالعه کنید و از اندوخته‌های متفکران این عرصه بیاموزید. البته کتاب تنها راه آموزش نیست. آموزشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده‌ای در عرصه سینما و بازیگری وجود دارد که با تکیه‌بر اساتید صاحب‌نام و برجسته موفقیت‌های زیادی هم بدست آورده‌اند. از جمله این آموزشگاه‌ها باید به مؤسسه کارانامه، آموزشگاه بامداد، کارگاه آزاد بازیگری تارخ، آموزشگاه هیلاج، آموزشگاه استاد سمندریان، آموزشگاه ۸ میلی‌متری، آموزشگاه اینجا و بسیاری دیگر اشاره کرد که متأسفانه عمدتاً در شهر تهران قرار دارند و رفقای هنرمند شهرستانی بهره کمتری از این قسم کلاس‌ها می‌برند. اما خبرای خوبی برای شما در بانی‌کستر داریم که به‌زودی اساتید معتبر این عرصه را به بانی‌کستر دعوت خواهیم کرد تا به تمام هنرمندان و هنردوستان ایرانی و فارسی زبان در هر جایی که هستند درس بدهند. خیلی زود خبرهای بیشتری از این برنامه خواهیم داد.

فیلم دختر گمشده ساخته دیوید فینچر

فیلم دختر گمشده ساخته دیوید فینچر

عکس حرفه‌ای بگیر

عکس باکیفیت و حرفه‌ای از چهره و فیزیک شما مهمترین ابزار معرفی در مرحله اول است. کیفیت از هر جهت باید در عکس‌ها موردنظر قرار گیرد. قاب‌بندی و محل قرارگیری شما در تصویر بسیار مهم است. فراموش نکنید هدف از گرفتن این عکس‌ها و نمایش آن دیدن چهره یا فیزیک شماست. بنابراین اگر هر چیزی غیر از شما فضای عکس را اشغال کرده باشد آن عکس برای معرفی شما مناسب نیست. همچنان که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید بخش‌هایی از عکس محل تلاقی خطوط عمود است. این خطوط به‌عنوان قانون یک‌سوم و نقاط طلایی شناخته می‌شود و معرف بخش‌هایی از هر عکس است که بیشترین توجه بیننده را به خود اختصاص می‌‌دهد.

عکس شماره یک

عکس شماره یک

بر اساس تعریف آکادمیک: اگر کادر را به ۳ قسمت افقی و عمودی تقسیم کنیم، این خطوط در ۴ نقطه با هم تلاقی می‌کنند. به این نقاط، نقاط طلایی گفته می‌شود. این نقاط به این دلیل مهم و تعیین‌کننده هستند که چشم بیننده در نگاه اول ناخودآگاه در محل آن متمرکز می‌شود؛ در نتیجه هر آنچه در تصویر از اهمیت بیشتری برخوردار است باید در این بخش‌ها قرار داشته باشد. همچنین داخل مستطیل طلایی عکس اهمیت زیادی دارد. در عکس شماره ۲ می‌بینید که فرد در مرکز قرار دارد و بنابراین نگاه بیننده به‌سرعت معطوف به‌صورت او می‌شود.

عکس شماره 2

عکس شماره ۲

عکس نگرفته نداشته باش

از تمام زوایای چهره خودتان عکس تهیه کنید و به کارگردان کمک کنید تا شمارا در تمام قاب‌های فیلمش تصور کند. بنابراین داشتن تصویر از تمام‌رخ، نیم‌رخ، سه‌رخ، تمام‌قد و نشسته بسیار مهم است. همچنین سعی کنید در عکس‌ها حس سرزندگی و شادابی داشته باشید این لزوماً به معنای خندیدن نیست! اتفاقاً لازم است که حالات و احساسات مختلفی از چهره‌تان را به نمایش بگذارید. حالاتی مانند خنده، خشم، جدیت، وحشت، اندوه و…

با این‌همه عکس‌های باحال چیکار کنیم؟

تمام بازیگران باید مجموعه‌ یا پکیجی برای معرفی خود تهیه کنند که عکس (ترجیحاً در قطع ۱۸*۱۳) اصلی‌ترین بخش این پکیج محسوب می‌شود. بنابراین هرگاه برای تست بازیگری یا شرکت در جلسه فراخوان بازیگری می‌روید حتماً عکس‌های مختلفی از خود همراه داشته باشید. رزومه مکتوب شامل پیشینه زندگی، کاری و تحصیلی بخش دیگر پکیج معرفی شماست که باید دقیق و به‌روز و همواره همراهتان باشد.

کوین اسپیسی

کوین اسپیسی

هرچه هستی زیبایی

توجه داشته باشید که هر شخصیت در یک اثر هنری ویژگی‌های بصری مختص خودش را دارد و کارگردان و دستیارانش در جست‌و‌جوی بازیگری با مقتضیات مشابه هستند. پس هرگونه اصلاح تصویر یا تلاش برای روتوش چهره در عکس ممکن است شانس بازی در اولین و مهم‌ترین نقش زندگیتان را از شما محروم کند. در تصاویر خود واقعی‌تان باشید و از آنچه هستید خوشحال باشید. شما زیبایید، شما جذابید، شما خواستنی هستید و با اعتمادبه‌نفس بالا و حرفه‌ای خواهید توانست سهم خود را از سینما و تئاتر به چنگ بیاورید. فراموش نکنید! افکت‌های فوتوشاپی و روتوش‌های بصری چیزی جز دروغ‌هایی آسیب‌زننده نیست که در اولین جلسه تست بازیگری با کارگردان، تهیه‌کننده یا دستیارانشان تمام تصوراتشان را از بین می‌برد. تازه این در شرایطی است که پیش‌ از آن نسبت به عکس‌های روتوش‌شده ابراز ناراحتی نکرده باشند. خلاصه سرنوشت خودتان را در دست گرافیک نسپارید و باور کنید رضا کیانیان بدون پستی بلندی‌های روی صورتش این اندازه جذاب نبود و مهدی هاشمی اگر قدی بلندتر داشت مهدی هاشمی نازنین نبود و بانو سوسن تسلیمی اگر بینی کوچکتری داشت هرگز سینمای ایران در برابر چهره مصمم و استوار او تعظیم نمی‌کرد. حالا خود دانی!

داستین هافمن

داستین هافمن

در بانی‌کستر مدیر برنامه‌های خودت باش

برای اینکه بیش از هر زمان دیگری در دسترس باشید و افراد شاخص حوزه سینما و تئاتر بتوانند شما را پیدا کنند و از هنر و استعدادت خبردار شوند؛ همین حالا در سایت بانی‌کستر به‌طور رایگان ثبت‌نام کنید و از ظرفیت‌های آن برای معرفی خودت بهره بگیر. بانی‌کستر نخستین بانک آنلاین هنرمندان سینما و تئاتر است که تمام امکانات ممکن برای معرفی آرتیست‌های درجه‌یک این حوزه اعم از بازیگر، کارگردان، نویسنده، فیلمبردار، تدوینگر، گریمور و… در آن پیش‌بینی‌شده است. شما با ثبت‌نام در بانی‌کستر یک پروفایل دارید که لازم است برای معرفی بهتر و حرفه‌ای‌تر خودتان تمام بخش‌های آن را تکمیل کنید. اول عکس پروفایل! اولین کاری که باید پس از ایجاد پروفایل کاربری کنید این است که عکس پروفایلی از صورتتان انتخاب کنید که به بهترین شکل از چهره‌تان را نمایش دهد. پس از خالی گذاشتن آن یا درج عکس‌های نامربوط جداً خودداری کنید که در آن صورت به‌احتمال زیاد کسی به پروفایل شما توجه نمی‌کند.

نازنین بیاتی

نازنین بیاتی

در صفحه خودت بدرخش

داشتن یه پروفایل جذاب و خوش‌انرژی هنر است. پس سعی کنید از تمام ظرفیت‌های پروفایل بانی‌کستری خودتان استفاده کنید. قبل از هر چیز اطلاعات مربوط به  تخصص، استان محل زندگی، جنسیت و سن خودتان را زیر عکس پروفایل تکمیل کنید. همچنین اگر سابقه حضور در آموزشگاهی ویژه داشتید نام آن را از فهرست پیش‌فرض سایت زیر عکس پروفایلتان انتخاب کنید. سپس در باکس پایین اطلاعات مربوط به قد، رنگ پوست، وزن، رنگ مو و رنگ چشم را تکمیل کنید تا در موتور جست‌و‌جوی سایت به درستی قرار بگیرید و عوامل تولید آثار سینمایی و نمایشی شما را به‌خوبی بشناسند. مرحله بعدی انتخاب عکس پروفایل است. توجه داشته باشید شما بدون عکس پروفایل کاربری بی‌توجه قلمداد می‌شوید و کسی وارد صفحه کاربری شما نمی‌شود. پس عکسی خوب و شفاف از چهره خود بگذارید تا افراد ترقیب شوند به صفحه کاربری شما سر بزنند. بعد از اینکه عکس پروفایل را انتخاب کردید به سراغ آلبوم عکس بروید و هر ۱۰ عکس ممکن را با انواع زاویه‌ها و احساسات چهره خود پر کنید. اجازه ندهید چیزی از قلم بیافتد. این را هم به خاطر داشته باشید که داشتن عکس‌های به‌روز و اصطلاحاً آپدیت‌شده کمک زیادی به انتخاب سریع‌تر شما می‌کند. پس اگر آقایان ریش و موی بلند دارید حتماً چند عکس حرفه‌ای از خود تهیه کنید و در پروفایل بانی‌کستری خودتان آپلود کنید. چهره شما برای دیده شدن است! هرچه می‌توانید در درج عکس در پروفایل خودتان پویاتر و کوشاتر باشید تا همین انرژی موفقیت را به شما نزدیک کند.

هدیه تهرانی

هدیه تهرانی

 

فیلم آپلود کنید!

 

شما در بانی‌کستر می‌توانید فیلم‌هایی با مدت زمان ۱۰۰ ثانیه آپلود کنید. خب چرا ۱۰۰ ثانیه؟ اصولاً ۱۰۰ثانیه زمان بسیار مناسبی برای تشخیص کیفیت و ویژگی‌های بصری یک بازیگر است پس از این زمان نهایت استفاده را داشته باشید. شما حداکثر ۲ فیلم می‌توانید آپلود کنید پس دقت داشته باشید که در این ۲۰۰ ثانیه‌ای که در مجموع زمان دارید خودتان را معرفی کنید دست کم بخش عمده توانایی‌هایتان که در تصاویر دیده نمی‌شد را نمایش داده باشید. این فیلم ۱۰۰ ثانیه یا از بازی شما در یک اثر سینمایی، نمایشی یا تلویزیونی است یا به‌تازگی از سوی خودتان در خانه یا جایی دیگر فیلمبرداری شده است.

فیلم شما نشان شخصیت هنری شماست

در ساخت فیلم از بازیتان خیلی حساس باشید چرا که فیلمی با کیفیت تصویر یا صدای ضعیف بی‌تردید سودی که ندارد هیچ،‌ ضرر هم هست. البته نیازی هم به پروداکشن حرفه‌ای نیست فقط کافیست در جایی که هستید نور و سکوت کافی وجود داشته باشد تا همه‌چیز در اختیار هنرنمایی شما باشد. حتماً تصویر باید ثابت و بدون تکان باشد. لرزش بیش از اندازه کمکی به بازی شما نمی‌کند و تنها ذهن بیننده را از بازی شما دور می‌کند. پس پیش از هر چیز به فکر این باشید که از یک دوست یا حداقل یک سه‌پایه بهره ببرید تا از شما تصویر بگیرد.

طریقه صحیح فیلمبرداری با موبایل

متن آمده داشته باشید

با آمادگی کامل وارد کار شوید؛ چه از منظر حسی، چه از منظر اجرایی. این یعنی شما باید در تمام طول زمانی که حداکثر ۱۰۰ ثانیه است؛ باید ابتدا و انتهای کار را قبلاً تمرین کرده باشید و اطمینان داشته باشید که مسیر درستی برای بازی انتخاب کرده‌اید. نخستین لازمه این آمادگی داشتن یک متن آماده و منطبق با زمان‌بندی شماست. از نمایشنامه موردعلاقه‌تان یک مونولوگ انتخاب کنید یا اگر خودتان دست‌به‌قلم هستید، متنی پرفرازونشیب انتخاب کنید که بستر مطلوبی برای توانایی‌های شما باشد. مقصود ما از فرازونشیب در بازی این است که ۱۰۰ثانیه بازی در بستر‌های زمانی مختلف مانند اندوه و خشم یا شادی و ترس کمک زیادی به بروز استعداد شما می‌کند. فراموش نکنید پس از هر آپدیت صفحه خودتان را در صفحه‌های شخصی مانند اینستاگرام و تلگرام معرفی کنید تا افراد بیشتری فیلم بازی شما را در بانی‌کستر ببینند و زود سر زبون‌ها بیافتید.

تنها صداست که می‌ماند

بعد از درج فایل تصویری، می‌توانی از صدای خودت در بانی‌کستر صدا آپلود کنی. یکی از مهمترین امتیازات بازیگران حرفه‌ای فن بیان و آوای زیبای آنان در ادا کردن دیالوگ است. پس چرا صدای تو شنیدنی نباشد؟ از این امکان ویژه در بانی‌کستر استفاده کنید و کمک کنید تا عوامل تولید آثار سینمایی و نمایشی با ابعاد بیشتری از توانایی‌های شما آشنا شوند. برای ضبط صدا هم کافی است یه متن آماده و تمرین‌شده داشته باشید و صدایتان را با تلفن همراه ضبط کنید. پیشنهاد می‌کنیم متن‌هایی کمتر از دو دقیقه و جذاب انتخاب کنید تا شنیدنی و تأثیرگذار ظاهر شوید.

 

نامه اعمال

داشتن رزومه در سینما هرگز نشان برتری نیست اما دست‌کم شمایی کلی از شما در اختیار افراد قرار می‌دهد. در بانی‌کستر می‌توانید پیشینه کاری خودتان را به نمایش بگذارید. در این بخش مواردی نظیر نام اثر، نوع اثر، نام کارگردان، نام تهیه‌کننده، سال تولید، جوایز و نقش خودتان را در فیلم اعلام کنید. به ازای هر تجربه‌ای که داشتید می‌توانید در بانی‌کستر رزومه کاری خودتان را مطرح کنید و پروفایل تکمیل‌تری داشته باشید.

میز کار شما در بانی‌کستر است

سپری کردن تمام مراحل بالا و تشکیل یک صفحه پروفایل کامل در بانی‌کستر سرانجام به یک هدف مشخص ختم می‌شود؛ اینکه شما صفحه کاربری خود را برای همه ‌کسانی که فکر می‌کنید ممکن است در مسیر موفقیت شما قرار داشته باشند ارسال کنید. با استفاده از کلید اشتراک‌گذاری یا (Share) در بالای عکس شما در پروفایل قادر خواهید بود از تمام مسیر‌های رایج خود را به نمایش بگذارید. شجاع باشید! هنر شما برای دیده شدن است و شما شایسته بهترین‌ها هستید. پس در تکمیل پروفایل خود جدی باشید و بلافاصله خودتان را برای دیده شدن آماده کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.