چگونه از پوستمان مراقبت کنیم؟

چگونه از پوستمان مراقبت کنیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه از پوستمان مراقبت کنیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

مراقبت از پوست

پوست به عنوان اولین لایه بیرونی بدن دارای اهمیت بسزایی در سلامتی و زیبایی نا انسانها است.نیازی به دستورات عجیب و غریب ارائه شده در بعضی از سایتهای اینترنتی و کتابها نیست، شما تنها با چند توصیه ساده که توسط متخصصان پوست و مو ارائه شده است، می‌توانید یک برنامه مراقبت از پوست به بهترین نحو و ساده‌ترین روش داشته باشید، کافیست به این توصیه‌ها عمل کنید.

پوست به لحاظ نوع به ۴ دسته طبیعی، چرب، خشک و مختلط طبقه بندی می شود. مراقبت از هر کدام از این ۴ نوع پوست با یکدیگر متفاوت است.
برخی از نکات مراقبت پوست تمامی این ۴ نوع را دربر می گیرد که در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد :
بهتر است در طی روز از ۳ وعده غذای اصلی شامل مواد ویتامینی و پروتئینی مورد نیاز بدن همچنین فیبر کافی استفاده شود و با تنظیم کالری دریافتی از بالا پایین شدن جلوگیری کنید زیرا عدم ثبات وزن باعث آسیب دیدگی بافت پوست می شود.
برای مراقبت پوست نیاز به نوشیدن مایعات کافی دارید حداقل ۸ لیوان آب در طی روز نیاز بدن را برطرف خواهد نمود و باعث ایجاد طراوت و شادابی در پوست خواهد شد.

از مصرف بیش از حد مواد پاک کننده مانند صابون به خصوص صابون های معطر همچنین استفاده بی رویه از مواد آرایشی و کرم پودر ها بپرهیزید زیرا این مواد رطوبت و چربی طبیعی پوست را از بین برده و در طولانی مدت اثرات مخرب جبران ناپذیری بر روی پوست به جا می گزارد.

یرای حفظ زیبایی پوست برخی عادات حرکتی نامناسب مانند اخم کردن ، جمع کردم چشم ها ، ابرو بالا انداختن و … را کنار بگذارید.
همواره از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. نور خورشید و ماورای بنفش آن باعث کاهش کلاژن پوست ، ضخیم شدن پوست و در نهایت باعث بروز چین و چروک در پوست می گردد.
در طول هفته حداقل یک بار از ماسک و بخور مخصوص نوع پوست خود استفاده نمائید برای ساعاتی به پوست، جسم و روان خود آرامش هدیه دهید.
در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشید و تا حد ممکن از فشار کاری و عصبی، استرس و تنش دوری کنید.
به طور کلی مراقبت پوست نیازمند تغذیه مناسب، هوای پاک، آب کافی ، خواب خوب، اعصاب آرام، فعالیت بدنی و ورزشی کافی می باشد.

همیشه از یک کرم دور چشم استفاده کنید

دبرا جالیمن متخصص پوست، و استادیار دانشکده پزشکی در مونت سینای گفت «پوست پلک، نازک‌ترین و ظریف‌ترین بخش پوست است که سن را سریعتر از همه قسمتهای صورت نشان می‌دهد». بنابراین حتی اگر در زنجیره‌ای از مراقبت پوستی غرق شده‌اید، ارزش آن را دارد که وقت بخصوصی را صرف آن کنید. دکتر جالیمان می‌گوید «برای اطمینان از اثر بخشی، به دنبال پپتیدها و آنتی اکسیدان‌ها توی لیست مواد تشکیل دهنده کرم دور چشم باشید».

استفاده از بالش ابریشمی

احتمالا شما نیز شایعاتی در مورد خطوط خواب شنیده‌اید : نحوه چرت زدن می‌تواند خطوط ناخوشایندی را روی صورت بگذارد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که این موضوع درست نیست. : یک مطالعه از دانشگاه میشیگان نشان داده که وضعیت خواب اثر کمی روی ظاهر چروکهای پوست یا خطوط نازک دارد، اما چه چیزی می‌تواند بر خطوط مزاحم تاثیر بگذارد؟ جواب : مواد روی بالش یا هر چیزی که روی آن چرت می‌زنید. دکتر جالیمان می‌گوید «با ابریشم، صورت شما روی بالش کشیده می‌شود نه اینکه جمع بشود». این به این معنی است که شما تا جایی که امکان دارد از نشانه‌ها دوری می‌کنید (و شما راحت‌تر خواهید بود). اگر به مراقبت پوست خود به طور مستمر علاقه نشان می‌دهید، روبالشتان را به ابریشم تغییر دهید و اثرات فوق العاده آن را مشاهده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید

یک رژیم غذایی مبتنی بر نان سفید برای پوست تمیزتر مناسب نیست. به همین دلیل دکتر جالیمان اطمینان می‌دهد که رژیم غذایی او با میوه ها و سبزیجات روشن رنگی تنظیم شده است. میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به پوست جلا می‌دهند «بخصوص، تحقیقات نشان می‌دهد که رنگدانه‌هایی به نام کاروتنوئید که در غذاهایی مانند هویج، اسفناج و دیگر سبزیجات سبز برگ و گوجه فرنگی‌ها وجود دارد به درخشش سلامتی مرتبط هستند.

به هنگام مکالمه با تلفن همراه، از هدفون استفاده کنید

تعداد میکروب‌های تلفن‌ همراه شما بیشتر از کاسه توالت است. در یک تحقیق کوچک از ۵۱ تلفن، محققان دانشگاه اورگان ۷۰۰۰ نوع باکتری مختلف را کشف کردند. بنابراین به توصیه متخصصان پوست عمل کنید و گوشی خود را دور از صورت نگه دارید. دکتر جالیمان می‌گوید : بعضی از باکتری‌ها روی سطح تلفن هوشمند شما موجب بوجود آمدن جوش می‌شود. (و به یاد داشته باشید که تلفن خود را همین حالا و بعدا تمیز کنید).

خوردن شکر را کنار بگذارید

در ماه نوامبر، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) پیشنهاد کرد قند افزودنی – انواع غیر طبیعی که به غذاهای فرآوری شده اضافه می‌شود- از ۱۰ درصد کالری روزانه شما فراتر نرود. و البته متخصصان تغذیه تنها کسانی نیستند که شما را از مصرف مواد شیرین بر حذر می‌دارند، بلکه متخصصان پوست نیز مدت زیادی است عوارض جانبی منفی شکر برای پوست شما آگاه هستند.  دکتر جالیمن می‌گوید. مولکول‌های شکر می‌توانند کلاژن را سفت و خشک کنند- پروتئینی که پوست شما را سالم نگه می دارد و مانع از چروک شدن آن می‌شود- این نکات متخصصین را گوش کنید و از مصرف شکر خودداری کنید.

در مصرف کرم ضدآفتاب افراط کنید

توصیه به مصرف کرم ضدآفتاب آنقدر تکرار شده که اشاره به این موضوع به عنوان اولین نکته ممکن است حوصله‌ی شما را سر ببرد، اما استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. خوب است بدانید ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند، و همیشه پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است. پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست بشویم.

شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند و اشعه‌ی خورشید در این فصل هم به اندازه‌ی فصول آفتابی می‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد، اشعه‌ی خورشید حتی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هم می‌تواند روی پوست صورت ما منعکس شود. پس باید به دنبال فرمولی باشیم که از پوست صورت‌مان در برابر اشعه‌های «یو وی آی» (UVA) (که باعث بروز پیری زودرس می‌شود)، و اشعه‌های «یو وی بی» (UVB) (که یکی از دلایل بروز سرطان پوست است)، محافظت کند. پس حواستان باشد همیشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنید.

آجیل بخورید

با توجه به مطالعات اخیر، مغزها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند که موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سعی کنید روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید و از فواید خوردن این مغزهای خوشمزه بهره‌مند شوید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

می‌دانیم این نکته هم مثل استفاده از کرم ضد آفتاب خیلی تکراری است اما از آنجا‌یی که داشتن خواب کافی، موضوع مهمی برای سلامت بدن، به خصوص پوست است پس ارزش دارد آن را تکرار کنیم. امی وکسلر یکی از دو پزشک آمریکایی دارای دو تخصص پوست و روانپزشکی می‌گوید: «کم‌خوابی و بی خوابی، گردش خون را پایین می‌آورد و باعث می‌شود پریده‌رنگ‌ به نظر برسید. از طرفی شب‌هنگام بهترین زمان بازسازی سلول‌های پوست است بنابراین اگر می‌خواهید پوست خود را با مواد مغذی و آب‌رسان تغذیه کنید، بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید.»

از آب داغ دوری کنید

هرچند دوش آب داغ مخصوصا در فصل سرد لذت‌بخش است اما حمام با آب داغ یا خیلی گرم یکی از دشمنان بی چون‌ و چرای پوست شماست. دوش آب داغ نه تنها ممکن است موجب قرمزی و بعد از آن سوختگی پوست شود بلکه باعث می‌شود عروق خونی برای خنکی پوست تلاش کنند در نتیجه فرد ممکن است دچار سرگیجه شود. دکتر الکسیادس آرمناکاس می‌گوید: «پوست شما در بیست سالگی در عرض یک ساعت بعد از استحمام می‌تواند به حالت عادی خود بازگردد این روند در سی سالگی، ممکن است ۲ساعت طول بکشد اما در ۴۰ سالگی پوست شما توانایی بازگشت به حالت عادی و خاصیت ارتجاعی بیست سالگی را ندارد پس در معرض آسیب بیشتری قرار خواهد گرفت».

زیاد آب بنوشید

دکتر الیاز می‌گوید «آب سمومی که موجب التهاب و قرمزی می‌شوند از بین می‌برد. آب کافی، به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست کمک می‌کند و مانع کمبود رطوبت و خشکی پوست، و در نتیجه پیری زودرس می‌شود.» دکتر دی توضیح می‌دهد که آب، اسید هیالورونیک را که بطور معمول در پوست وجود دارد افزایش می‌دهد و پوست را شاداب نگه می‌دارد. بر اساس توصیه این دو متخصص باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب میل کنید. اگر فعالیت‌تان زیاد است یا در مناطقی با آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنید حتما به آب بیشتری نیاز دارید. برای طعم دادن به نوشیدنی‌تان و تسکین پوست‌ می‌توانید یک جوشانده‌ی تسکین‌دهنده و ضدالتهاب مثل بابونه یا نعنا را هم امتحان کنید.

منابع:چطور ،مجله قرمز، تالگونور

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.