چه چیزهایی غسل را باطل میکند؟

چه چیزهایی غسل را باطل میکند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چه چیزهایی غسل را باطل میکند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

غُسل عملی عبادی در فقه اسلامی است به معنای شستن تمامی بدن از سر تا پا با کیفیتی خاص.میخواهیم در این مقاله با مبطلات غسل و چیزهایی که غسل را باطل میکند آشنا شویم.

غسل بر دو نوع است: واجب و مستحب. غسل‌های واجب عبارت‌اند:

از غسل جِنابَت، غسل میّت، غسل مَسّ میّت و غسل‌های سه گانه بانوان (غسل حیض، نفاس و استحاضه). غسل‌های مستحبی فراوانی وجود دارد مانند غسل جمعه، غسل زیارت و غسل اعیاد سه‌گانهٔ فطر و قربان و غدیر.

همه غسل‌ها را می‌توان به دو صورت ترتیبی و ارتماسی انجام داد و بهتر است مقدار آب مصرف شده برای غسل ترتیبی بیش از سه لیتر نباشد. با غسل جنابت می‌توان نماز خواند و نیازی به وضو نیست؛ ولی در مورد سایر غسل‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

چه چیزهایی غسل را باطل میکند؟
چه چیزهایی غسل را باطل میکند؟

چه چیزهایی غسل را باطل می کند؟

چیزهایی که غسل را باطل می کند ، آن هایی می باشد که به واسطه آن ها غسل واجب می شود، مانند:۱- جنابت. ۲- خون حیض.۳ – خون استحاضه. ۴- خون نفاس. اگر یکی از این چهار چیز پیدا شود ،هم وضو باطل می شود و هم غسل واجب می شود.

 غسل چگونه انجام میشود؟

غسل را به دو گونه می‌شود انجام داد:

https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/rect-1-n.gif ترتیبی: اول این که با ترتیب مخصوص بدن را بشوید، به این که ابتدا سر و گردن، بعد تمام نیمه راست بدن و در آخر تمام نیمه چپ بدن را بشوید.
https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/rect-1-n.gif ارتماسی: دوم این که تمام بدن را یک‌باره در آب فرو ببرد به طوری که آب به همه جای بدن برسد.

توجه:

https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/breadcrump.gif در غسل، بنابر احتیاط واجب شستن موهای بلند و زیر آن لازم است، بنابراین بانوان بایستی- بنابر احتیاط واجب- علاوه بر رساندن آب به پوست سر، تمام موهای خود را نیز بشویند.
https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/breadcrump.gif رو به قبله ایستادن در وقت غسل واجب نیست.
https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/breadcrump.gif شستن پشت و یا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نیت غسل و شروع آن، اشکال ندارد.
https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/breadcrump.gif اگر غسل ترتیبی را بر خلاف ترتیبی که قبلاً گفته شد به جا آورد – چه عمداً باشد و چه از روی فراموشی و چه به سبب ندانستن مسأله – باطل است.

شرایط غسل چیست؟

شرایطی که برای وضو گفته شد، مانند پاک بودن آب و غیر آن در غسل هم شرط است، ولی در غسل، شستشو از بالا به پایین و نیز پی در پی شستن اعضای بدن لازم نیست، بلکه می‌تواند در وسط غسل، مدتی به کار دیگر بپردازد و سپس غسل را از همان محل که مانده است، ادامه دهد.

توجه:

https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/breadcrump.gif در غسل، هر قسمتی را که می‌خواهد شستشو بدهد، اگر نجس است باید قبلاً آن را آب بکشد، ولی پاک بودن تمامی بدن قبل از غسل واجب نیست، بنابراین اگر عضو، قبل از غسل آن، تطهیر شده باشد غسل صحیح است، ولی اگر عضو نجس قبل از غسل آن تطهیر نشود، و با یک شستن بخواهد هم آن را پاک کند و هم غسل نماید، غسل باطل است.
https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/breadcrump.gif چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است باید بر طرف کند و اگر پیش از اطمینان به این که بر طرف شده غسل کند، غسل او باطل است.

احکام غسل

۱. هرگاه در اثنای غسل، حدث اصغری(حَدَثِ اَصغر، به چیزی گفته می‌شود که وضو را باطل می‌کند و یا حالتی که بر اثر باطل شدن وضو در انسان پدید می‌آید و مانع از انجام اعمالی می‌شود که شرط انجام آنها، وضو است) از او سر بزند (مثلاً بول کند) به صحت غسل ضرر نمی‌رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند و باید آن را ادامه دهد، ولی چنین غسلی اگر غسل جنابت باشد مانند سایر غسلها کفایت از وضو برای نماز و سایر اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمی‌کند.

۲. کسی که غسلهای متعددی، اعم از واجب یا مستحب بر ذمه‌ی او باشد، اگر به نیت همه‌ی آنها یک غسل به جا آورد کافی است، و اگر در بین آنها غسل جنابت باشد و به نیت آن غسل کند از بقیه‌ی غسلها هم کفایت می‌کند، اگر چه احتیاط (مستحب) این است که همه‌ی آنها را نیت نماید.

۳. غیر از غسل جنابت، سایر غسلها کفایت از وضو نمی‌کند.
۴. کسی که بعد از غسل، یقین به باطل بودن آن پیدا کند بایستی قضای همه‌ی نمازهایی که با آن غسل خوانده است را به جا آورد.

* شک در غسل

https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/rect-1-n.gif شک در انجام غسل (شک دارد که غسل کرده یا نه): برای اعمالی که مشروط به غسل است باید غسل کند، ولی نمازهایی که تا کنون خوانده صحیح است.
https://farsiha.ir/wp-content/uploads/2020/10/rect-1-n.gif شک در صحت غسل (پس از انجام غسل شک دارد غسلش صحیح بوده یا نه): در صورتی که احتمال می‌دهد غسل را صحیح انجام داده و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بوده به شک خود اعتنا نکند (و بنا بر صحت بگذارد).

پرسش و پاسخ پیرامون غسل:

در صورتى كه قبل از غسل جنابت، يكى از مبطلات وضو از انسان سر زند، آيا بايد بعد از غسل، وضو نيز بگيرد؟

همه مراجع: خير، بعد از غسل جنابت، نبايد براى نماز وضو بگيرد.

 آيا بعد از غسل، خارج شدن بول و باد معده آن را باطل مى كند؟

همه مراجع: خير، غسل باطل نمى شود؛ ولى بايد براى نماز وضو بگيرد.

چه زمانی غسل جنابت واجب میشود؟

از نظر فقها جنابت از دو راه حاصل می شود:
نزدیکی و آمیزش جنسی و دخول، اگرچه منی بیرون نیاید.
بیرون آمدن منی، (حتی بدون دخول) چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار.

در شستن بدن از دست مي توانيم استفاده کنيم ؟

بله اشکال ندارد. مهم رسيدن آب به بدن است و براي اين کار مي توان از دست کمک گرفت .

آيا با غسل مستحب مي توان نماز خواند ؟

با غسل مستحبي نمي شود. نماز خواند. بلکه بايد وضو بگيرد. تنها با غسل جنابت مي توان نماز خواند .

در هنگام غسل کردن طرف راست بدن اگر آب به طرف چپ برسد اشکال دارد يا خير ؟

اشکال ندارد. در صورتي که طرف راست بدن را مي شوييد. اگر آب به طرف چب برسد اشکال ندارد .بلکه براي آنکه يقين کند هر سه قسمت را شسته است بايد هر قسمتي را که مي شويد مقداري از قسمت هاي ديگررا هم بشويد.

3.7/5 - (10 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “چه چیزهایی غسل را باطل میکند؟

مفید بود، خداوند به شماخیر دهد،درباره ی اینکه آیا غسل هم مثل وضو، آب باید از بالا به پایین ریخته شود یا خیر، شک داشتم که با توجه به مطالب شما برطرف شد.ممنون

ممنون از نظر لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.