چهار سطح مدل سمر به ترتیب کدامند؟ + جزئیات طرح هوشمندسازی مدارس

در ادامه این مطلب از اخبار علمی مجله آنلاین فارسی ها با معرفی چهار سطح مدل سمر در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

چهار سطح مدل سمر به ترتیب کدامند؟ 1 چهار سطح مدل سمر به ترتیب کدامند؟ + جزئیات طرح هوشمندسازی مدارس

چهار سطح مدل سمر به ترتیب کدامند؟

در ادامه طرح هوشمندسازی مدارس در سال های گذشته و همچنین استفاده از تجربیات و دستاوردهای مدارس هوشمند ، برگزاری ۶ همایش در ۶ استان کشور از جمله برنامه های معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش است .

در این همایش بعضی از مدیران مدارس برتر در زمینه هوشمند سازی از استان های شهر تهران ، شهرستان های استان تهران ، گیلان ، البرز و قم حضور یافتند .

در طول برگزاری این همایش ۵ مدیر ( از هر استان ۱ مدیر ) به ارائه گزارش اجرایی و ارائه تجربه عملی خود در قسمت های مختلف هوشمندسازی پرداختند .

در این همایش دکتر خسرو نظری رئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش حضور یافتند و به تبیین سیاست های توسعه ای وزارت آموزش و پرورش در مدارس هوشمند پرداختند .

ایشان در قسمتی از سخنرانی خود از اجرای طرح تبلت در همه ی استان های کشور در سال آینده خبر داد .

گفته می شود هم اکنون شیوه نامه اجرایی طرح استفاده آموزشی از تبلت در دستور کار این مرکز قرار دارد .

سخنران علمی همایش مهندس محمد امین زارع نیز به تبیین نحوه استفاده از فناوری های نوین در آموزش پرداخت .

او همچنین در سخنرانی خود به مدل سمر اشاره کرد .

تعریف مدل سمر SAMR

مدل سمر مدلی است که چگونگی تحت تاثیر قرار دادن فرآیند یاددهی و یادگیری توسط فناوری اطلاعات را نشان می دهد .

این مدل مسیر تحول و بلوغ استفاده از فناوری اطلاعات را در برنامه درسی مشخص می کند .

مدل سمر ۴ سطح برای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش را ارائه کرده است که به ترتیب عبارتند از :

جایگزینی ، افزونگی ، تغییر و ابداع .

دو سطح اول را سطوح بهبود و دو سطح دوم را سطوح انتقال می گویند .

چهار سطح مدل سمر به ترتیب کدامند؟ 2 چهار سطح مدل سمر به ترتیب کدامند؟ + جزئیات طرح هوشمندسازی مدارس

جزئیات طرح هوشمندسازی مدارس

سطوح مدل سمر

در ادامه با معرفی چهار سطح مدل سمر در خدمت شما هستیم .

سطح جایگزینی

در این سطح فناوری جایگزین تمامی وسایل موجود در کلاس درسی می شود .

سطح جایگزینی ابتدایی ترین کاربرد فناوری در کلاس درسی است و انتظار بهبود جدی از این کاربرد نمی رود .

استفاده از تخته های تعاملی که تنها مورد استفاده آنها نوشتن ، تدریس درس به روش های سنتی یا نمایش اولیه محتوا است ، نمونه این سطح از کاربرد فناوری اطلاعات می باشد .

در این سطح ، فناوری در نحوه عملکرد معلم تغییری ایجاد نمی کند و فقط جایگزین یک نوع فناوری قدیمی و سنتی شده است .

سطح افزونگی

در این سطح که همزمان با سطح جایگزینی انجام می شود ابزارهای نوین و جدید آموزشی با ابزارهای سنتی جایگزین می شوند همچنین فرآیند یاددهی و یادگیری مقداری بهبود می یابد .

در این سطح وظایف و مسئولیت ها عوض نمی شوند اما مقداری بهبود یافته و کارایی افزایش می یابد .

زمانی که معلم از تخته تعاملی برای نمایش محتوای چند رسانه ای استفاده می کند حواس و ذهن دانش آموزان نیز بیشتر درگیر می شود در نتیجه یادگیری را بیشتر تعمیق می بخشد .

برگزاری آزمون های الکترونیکی به جای آزمون های معمولی و کاغذی و اشتراک گذاشتن و انتشار اطلاعات به روش الکترونیکی به جای توزیع محتوای چاپی از دیگر نمونه های این سطح از جایگزینی می باشند .

سطح تغییر

این سطح دانش آموزان را با فعالیت های جدید و تازه ای درگیر می کند .

در این سطح فعالیت های مشابه با ابزار متفاوت انجام نمی شوند بلکه علاوه بر آن فعالیت های جدیدی نیز بازطراحی می شوند و یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهند .

انجام پژوهش های مشترک ، تعاملات دانش آموزان و تحقیق های گروهی با فرصت های تازه ای که فناوری اطلاعات امروزه فراهم کرده باعث انجام شدن کارهای گروهی بصورتی کاملا متفاوت شده است .

روزنامه دیواری چند رسانه ای به عنوان یک نوع ابزار برای تغییر روش انتقال نتایج تحقیق ها و پژوهش های دانش آموزی می تواند مثالی مناسب برای این سطح باشد .

ابداع یا بازتعریف

در سطح ابداع فعالیت هایی انجام می شود که بدون استفاده از ابزار فناوری غیر ممکن است .

به عنوان مثال تولید یک کتاب داستان دیجیتالی برای به اشتراک گذاشتن با سایر دانش آموزان در سطح کلاس ، مدرسه یا حتی دیگر دانش آموزان در سایر نقاط دنیا .

در این سطح دانش آموزان از فناوری و روش های جدید برای کار ها و فعالیت های جدید استفاده می کنند .

تحقیق گروهی ، پژوهش ، مباحثه و کاوش در مورد مباحث درسی در فضای وب هم راستا با برنامه درسی در کلاس درس ، انتشار و به اشتراک گذاشتن نتایج یافته ها و دریافت بازخورد از سایرین از نمونه های این سطح می باشند .

زمانیکه فناوری به این صورت مورد استفاده قرار می گیرد یک تحول اساسی در جریان فعالیت دانش آموزان صورت می گیرد و فناوری در موثرترین حالت مورد استفاده قرار خواهد گرفت .

تهیه کننده خبر : گوهر پیرایش