چرا شب جمعه،شب زیارتی اباعبدالله است؟

چرا شب جمعه،شب زیارتی اباعبدالله است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چرا شب جمعه،شب زیارتی اباعبدالله است؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

شب جمعه، شب پرفضیلت و بابرکتی است، و در روایات برای این شب اعمالی سفارش شده است. در همین راستا، یکی از اعمال سفارش‌شده در این شب، زیارت امام حسین(ع) می‌باشد.
همچنین چون قبر آن‌حضرت در شب‌های جمعه زائران خاصی دارد، به اهمیت آن افزوده است.

زائران ویژه زیارت امام حسین(ع) عبارت‌اند از:

۱٫ خدای تعالی

امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرماید: «خداوند متعال در هر شب‏ جمعه‏ با فرشتگان و انبیاء و اوصیاء به زمین هبوط کرده و او را زیارت می‌کنند». سپس صفوان پرسید: فدایت شوم پس، هر شب‏ جمعه‏ قبر آن‌حضرت را زیارت‏ کرده تا بدین وسیله زیارت پروردگار را نیز کرده باشیم؟ حضرت فرمودند: «بلی».

معنای این‌که خداوند، قبر امام حسین(ع) را زیارت می‌کند، معنایش تشبیه و تجسیم نیست و از این‌رو، چند وجه برای تبیین و تأویل آن بیان شده است:
یک. عنایت خاصه خداوند متعال با ارسال و تداوم فیض الهی به امام حسین(ع)؛
دو. قرار دادن امام حسین(ع) به عنوان یکی از مظاهر تجلّی الهی؛
سه. انزال رحمت خاصه بر امام(ع) و زائرین آن‌حضرت؛
چهار. زیادی تفضل خدا به آن‌حضرت است.
همچنین مقصود از زیارت کردن زائران، خدا را، به معنای نزدیک شدن معنوی به باری تعالی، و یا رسیدن به مُلک او است؛ یعنی زائر در نزد خدا به مرتبه‌ای می‌رسد که بر ملک خداوند تسلط می‌یابد.

زیارت امام حسین

۲- پیامبران الهی و جانشینان آنان

تمام پیامبران الهی و جانشینان آنان که پیامبر اسلام(ص) و جانشینان او برترین آنانند، از زائران حسین(ع) می‌باشند . امام صادق(ع) ‏در این زمینه فرمودند: «پیغمبرى در آسمان‌ها و زمین نیست مگر آن‌که از خداوند می‌خواهد تا به او اجازه دهد که به زیارت حسین بن على(ع) بشتابد.

از امام صادق (ع) نقل است: «فاطمه(س)، دختر حضرت محمّد( ص) در کنار زائران قبر فرزندش حسین( ع ) حضور یافته و برای آنان طلب آمرزش می‌نماید»

۳٫ فرشتگان

وقتى شب‏ جمعه‏ فرا می‌رسد تعداد زیادی از ملائکه در کربلا نازل و براى امام حسین(ع) گریان می‌شوند و فضائل و مناقب آن‌حضرت را ذکر می‌کنند.
از این‌رو، برپایه احادیث؛ خداوند متعال و انبیاء و اولیای الهی و ملائکه زائر قبر امام حسین(ع ) در شب جمعه هستند و این همه برکات در شب جمعه برای کسانی که به زیارت امام حسین( ع ) می‌روند قرار داده شده است، می‌توان گفت گرچه زیارت امام شهید در هر زمانی دارای اجر و پاداش بزرگی است، اما در زمانهای خاصی چون شب جمعه از ارزش و پاداش بیشتری برخوردار است.

 

منبع:اسلام کوئست،شیعه نیوز،مرکز تخصصی وقف نذر و زیارت

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.