چرا با بالارفتن سن، شکم بزرگ می‌شود؟

چرا با بالارفتن سن، شکم بزرگ می‌شود؟

بیشتر افراد با بالا رفتن سن افزایش وزن پیدا می کنند و چاق می شوند ولی این افزایش وزن دلایلی مانند تغییرات هورمونی یا رژیم غذایی نامناسب دارد و شما میتوانید از آن جلوگیری کنید.
علت چاقی با بالا رفتن سن و جلوگیری از آن
همه می دانیم که بالا رفتن سن عاملی برای افزایش وزن می باشد . همه ما در سنین جوانی لاغر تر از این بودیم که الان هستیم . این که چه اقداماتی در زندگی انجام داده ایم ، مهم است اما در هر صورت بدن ما تغییر می کند.

بعضی از عوامل مثل بالا رفتن سن هستند که نمی توانیم از آن ها جلوگیری کنیم

اما بعضی از مشکلات بالا رفتن سن را می توان مدیریت کرد که یکی از آن ها افزایش وزن است.

البته خیلی سخت است که وزن ما در سن میانسالی مانند وزنمان در دوران جوانی باشد

اما می توان اقداماتی در این زمینه انجام داد و از میزان افزایش وزن ، تا حد زیادی جلوگیری کرد

چرا با بالا رفتن سن افزایش وزن پیدا می کنید ؟

اکثر افراد فکر می کنند که افزایش وزن و بالا رفتن سن ، همیشه با یکدیگر همراه هستند

ولی نمی توان هیچ کاری برای آن انجام داد زیرا هیچ دلیلی ندارد .

اما علت اصلی آن فقط به دلیل بالا رفتن سن نیست ؛

بلکه به دلیل تغییرات عادات ما می باشد. افراد به دلایل زیر با بالا رفتن سن دچار اضافه وزن می شوند :

تغییرات هورمونی عامل چاقی شکم بعد افزایش سن :

تغییرات هورمونی هم در مردان و هم در زنان با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند

که هر دو می تواند عاملی برای افزایش وزن در دوران میانسالی باشد.

یائسگی برای خانم ها بین سنین ۴۴ تا ۵۵ سال ، نیز عاملی برای افت شدید استروژن است

که اضافه وزن را مخصوصاً در ناحیه شکم به وجود می آورد .

اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به فشار خون بال ا، بیماری قلبی، کلسترول و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

در مردان نیز افت شدید میزان هورمون تستوسترون بعد از سن ۴۰ سالگی به وجود می آید که رشد میزان توده عضلانی را کاهش می دهد .

کاهش هورمون تستوسترون همچنین می تواند کالری سوزی بدن را کم تر کند که عاملی برای افزایش وزن خواهد بود.

عامل چاقی شکم

استرس :

زندگی مدرن امروزی با استرس زیادی همراه است .

با افزایش سن، میزان مسئولیت فرد در اجتماع و خانواده افزایش یافته و میزان استرس وی نیز بیشتر می شود .

استرس سبب کاهش توانایی بدن در هضم و جذب موادغذایی و موجب پرخوری یا تغذیه نامناسب بسیاری از افراد می شود.

تحرک کمتر :

تحرک کمتری پیدا می کنند با کاهش فعالیت بدنی، کالری بیشتر به جای تبدیل به انرژی به صورت چربی ذخیره می شود

و در نتیجه این رخداد توده عضلانی بدن کاهش می یابد

و پس از ۳۰ سالگی در هر دهه از زندگی بین سه تا پنج درصد از توده عضلانی بدن کاسته می شود .

همچنین با افزایش سن افراد حرکات سنگین که باعث افزایش توده عضلانی می شود را انجام نمی دهند.

مصرف کالری بیشتر :
کالری بیشتری مصرف می کنند و در نتیجه متابولیسم آن ها کاهش پیدا می کند.

علت های دیگر چاقی در سنین بالا
عوامل مختلف دیگری مانند رژیم غذایی نامناسب، عوامل ژنتیکی، عوامل اجتماعی،

مصرف داروها و تغییرات هورمونی نیز از دیگر علت های چاقی در سنین بالا است.

فاکتورهای زیادی هستند که نمی توانیم آن ها را کنترل کنیم اما گاهی اوقات اضافه وزن ما می تواند با افزایش ورزش منظم کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی نامناسب

چه کاری می توانیم انجام دهیم ؟

دلیل اصلی کاهش توده عضلانی که سوخت و ساز را کاهش می دهد ، این است که ما اغلب زمان زیادی را صرف نشستن می کنیم .

نشسته کار می کنیم ، هنگام تلویزیون تماشا کردن ، می نشینیم، هنگام بازی کردن می نشینیم ، هنگام کار با کامپیوتر می نشینیم و غیره.

اگر زمان زیادی را در دوران جوانی نشسته سپری کنید ، احتمالاً جلوگیری از افزایش وزن در سنین پیری برای شما سخت تر می گردد .

انجام حرکات همراه با وزنه و فعال بودن ، به سالم نگه داشتن ماهیچه ها و عضلات شما کمک می کنند

و توده استخوانی را افزایش می دهند و سوخت و ساز شما را در حالت متناسبی نگه خواهند داشت.

پس قبل از اضافه کردن هر گونه ورزش جدید با پزشک خود صحبت کنید ؛

مخصوصا اگر وضعیت های خاصی مثل بیماری های مختلف ، مصرف دارو ، درد یا آسیب دیدگی مزمن را دارا هستید.

در این قسمت راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم

که به تناسب اندام شما در دوران میانسالی کمک می کند :

تمرین های هوازی :

هر گونه فعالیتی که از آن لذت می برید و فکر می کنید به کاهش وزن شما کمک می کند

را مثل شنا کردن ، پیاده روی و دوچرخه سواری انجام دهید .

حداقل ۳ بار در روز این تمرین ها را تکرار کنید . به تدریج میزان و زمان آن را افزایش دهید .

باید حدود ۳۰ دقیقه به صورت مداوم هر کدام از این تمرین ها را انجام دهید.

وزنه بلند کنید :

تمرین های قدرتی همراه با وزنه یکی از مهم ترین برنامه های ورزشی برای کاهش وزن می باشد .

می توانید قدرت عضلانی خود را همراه با تعادل ، استقامت و انعطاف با تمرین های ورزشی حفظ کنید.

تمرین با وزنه

به رژیم غذایی خود توجه کنید :

یکی از مهم ترین جنبه های مدیریت وزن که بارها  به آن اشاره شده است ، داشتن رژیم غذایی سالم است .

حتماً کالری های خود را محاسبه کنید . غذاهای سالم بخورید تا از اضافه وزن شما جلوگیری شود.

واقع بین باشید :

همزمان که سن شما بالا می رود ، کاهش وزن نیز سخت تر می شود .

پس باید روی این پروسه تمرکز داشته باشید و زود ناامید نشوید.

فعالیت های ورزشی خود را به طور مداوم انجام دهید تا زودتر به نتیجه برسید :

اگر احساس می کنید که پایبند بودن به یک رژیم غذایی سالم و تمرین های ورزشی ، کار سختی می باشد ، کارهایی را انجام دهید که باعث افزایش انگیزه می شود .

با افزایش انگیزه احساس بهتری خواهید داشت .

یادتان باشد که با کاهش وزن می توانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهید.

منبع،نمناک

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.