ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟

ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ورنیکس چیست؟

ورنیکس همان ماده سفید رنگی است که وقتی نوزاد متولد میشود روی بدنش را پوشانده است.( آن ماده سفید ، مومی و پنیری روی پوست)
بیشتر پزشکان و پرستاران می خواهند بلافاصله پس از تولد ورنیکس را از بدن نوزاد پاک کنند. اما ورنیکس مزایای زیادی را برای کودک ایجاد می کند وقتی بگذارید کمی روی پوست بماند و با آن نوزاد را ماساژ دهید.

ورنیکس از هفته ۲۷ به بعد بارداری روی جنین ایجاد می شود(در ۳ ماهه پایانی بارداری) ، تا حدی برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد پوست جنین در مایع آمنیوتیک است. برخلاف سلولهای پوستی ، ورنیکس بیشتر متحرک و مایع است. همچنین در انتقال آب و سایر مولکول های کوچک به جنین هم نقش دارد.

ورنیکس وقتی به محافظت از پوست جنین در برابر مایع آمنیوتیک کمک کند ، تقریباً ۸۰٪ آب دارد.

بسیاری از اجزای مفید برای ورنیکس  وجود دارد. دانشمندان لیپیدها ، اسیدهای آمینه ، پروتئین ها ، ترکیبات ضد باکتری و ضد میکروبی را شناسایی کرده اند از جمله:

استرهای موم و استرول
سرامیدها
اسکوالن
کلسترول
تری گلیسیرید
فسفولیپیدها
و اسیدهای آمینه ، آسپاراژین و گلوتامین
حدود ۶۱٪ پروتئین های موجود در این ماده سفید فقط در ورنیکس یافت می شود. و انسان ها تنها کسانی هستند که آن را تولید می کنند و آن را بی نظیر می کنند.

فواید ورنیکس برای نوزاد چیست؟

* ورنیکس در حال مبارزه با ابرقهرمان:

یکی از اهداف اصلی ونیکس محافظت از نوزاد در برابر عوامل بیماری زای ناخواسته ، چه در رحم و چه در خارج از آن است. پلاگین مخاط و کیسه آمنیوتیک هر دو به محافظت از کودک در برابر باکتری های مضر کمک می کنند ، اما ورنیکس در واقع آخرین خط دفاعی است.

این یک پاک کننده و آنتی اکسیدان پوست است. همچنین هنگام عبور از کانال زایمان ، یک پوشش محافظ ارائه می دهد. این اجازه می دهد تا جنین باکتری های خوب را انتخاب کرده و همچنین به طور بالقوه از رشد بیش از حد باکتری های بد ، ویروس ها و قارچ ها در واژن مادر جلوگیری کند ، از جمله:

اشرشیاکلی
گروه B استرپ
استاف اورئوس
سودوموناس آئروژینوزا
کاندیدا آلبیکانس
لیستریا مونوسیتوژنز
کلبسیلا پنومونی
این عوامل بیماری زا می توانند مواردی مانند اسهال ، مننژیت و ذات الریه را در نوزادان تازه متولد شده ایجاد کنند.

ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟
ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟

*ورنیکس از قرار گرفتن  جنین در معرض مکونیوم محافظت می کند:

وقتی نوزاد اولین مدفوع خود را دارد ، مدفوعش قهوه ای نیست ، بلکه یک ماده سبز مانند قیر است. این اولین مدفوع ، که مکونیوم نیز نامیده می شود ، شامل “مایع آمنیوتیک ، ترشحات غدد روده ، رنگدانه های صفرا ، اسیدهای چرب و بقایای داخل رحمی است. اگر پوست جنین با این مدفوع در ارتباط باشد کمی خطر دارد و ورنیکس نقشی اساسی در کمک به محافظت از نوزاد در برابر  این خطر زودرس دارد.

*ورنیکس دمای بدن نوزاد  را کنترل می کند

اگر دمای بدن بسیار پایین باشد یا کودک برای حفظ گرما مشکل داشته باشد ، ورنیکس ، با پوشش ضخیم و مومی ، به عایق بندی کودک کمک می کند. در نوزادانی که بلافاصله شسته می شوند ،نوزاد دچار سرما میشود.

*ضربه خوردن به هنگام تولد را به حداقل می رساند

تولد می تواند یک زمان آسیب زا یا استرس زا برای نوزاد باشد. ورنیکس به عنوان روان کننده در کانال واژن عمل می کند. این امر به کودک کمک می کند تا بتواند به دنیای خارج منتقل شود و اصطکاک هنگام تولد را کاهش می دهد.  ورنیکس همچنین بوی بدن مادر را می دهد ، که ممکن است به برقراری ارتباط بهتر بین نوزاد و مادر کمک کند.

وقتی کودک شما به دنیا می آید ، ورنیکس ممکن است ضخیم و بسیار قابل توجه باشد ، یا ممکن است آنقدر نازک باشد که فقط در چین های پوست باشد.

نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی متولد می شوند ، ورنیکس بیشتری دارند زیرا در حین زایمان از طریق مجرای واژن ورنیکس از بین نمیرود.

شباهت ورنیکس با شیر مادر:

پروتئین های ایمنی موجود در ورنیکس و مایع آمنیوتیک بسیار مشابه پروتئین های موجود در شیر مادر است. در پایان بارداری ، ورنیکس نازک می شود و مقداری از آن در مایع آمنیوتیک که کودک اکنون نفس می کشد می ریزد. این مخلوط ضد میکروبی و غنی از پپتید وارد ریه ها و دستگاه گوارش کودک می شود و به تهیه دستگاه هضم برای پپتیدهای مشابه موجود در شیر مادر کمک می کند. این امر با آماده سازی و تغذیه سیستم هضم کودک ، بدن او را برای انتقال به دنیای خارج آماده می کند.  شگفت آور!

ورنیکس چه هدفی را دنبال می کند؟

ورنیکس به از دست دادن الکترولیتها و مایعات جلوگیری می کند.
پوست را آب بندی می کند تا از نفوذ مایعات آمنیوتیک در آن جلوگیری کند.
به عنوان یک مانع میکروبی از عوامل بیماری زای ناخواسته عمل می کند.
یک لایه محافظ برای تسهیل رشد پوست در زیر ایجاد می کند.
pH پوست را کاهش می دهد و به تشکیل گوشته محافظ اسید کمک می کند.
از عوامل بیماری زا محافظت می کند.
پوست را مرطوب و نرم و لطیف نگه می دارد.
گفته می شود ورنیکس به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ویتامین E و ملانین در آن خواص آنتی اکسیدانی دارد .

چرا پرستاران فوراً ورنیکس نوزاد را پاک می دهند؟

اکثریت قریب به اتفاق پرستاران یا بلافاصله ورنیکس را از کودک پاک می کنند ، یا این کار را بعد از مدتی کوتاه انجام میدهند.

حتی به پرستاران مدارس قدیمی آموزش داده شد که ورنیکس یک خطر زیستی است و برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض میکروب ، باید آن را پاک کرد. این مسخره است زیرا ماهیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی است. در صورت لزوم ، خون ، مایعات آمنیوتیک و سایر ترشحات واژن را می توان به آرامی از نوزاد پاک کرد ، بدون اینکه مزاحم ورنکس شود.

سرانجام ، تصور می شد که شستشوی سریع و خشک کردن نوزاد باعث تحریک تنفس مناسب در نوزاد می شود.گروه های حرفه ای مانند سازمان بهداشت جهانی و انجمن ملی پرستاری نوزادان در واقع توصیه می کنند که ورنیکس را سریع از روی نوزادان پاک نکنید.

ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟
ورنیکس چیست و چه فوایدی برای جنین دارد؟

تنظیم PH پوست توسط ورنیکس

انسان چیزی دارد که به آن گوشته اسیدی می گویند. این سد محافظتی در مدت کوتاهی پس از تولد در نوزاد تازه متولد شده ایجاد می شود و به جلوگیری از عفونت باکتری های بد کمک می کند. تصور می شود که ورنیکس رشد مناسب گوشته اسیدی را تسهیل می کند و pH پوست کودک در صورت عدم برداشته شدن سریعتر تنظیم می شود.

ورنیکس،بهترین مرطوب کننده جهان

چه چیزی بهتر از روغن نارگیل ، کره شی و سایر موارد رطوبت پوست را حفظ می کند؟ ورنیکس .البته نه تنها مانعی ضد آب در رحم ایجاد می کند ، بلکه به پوست کودک کمک می کند تا رطوبت را بهتر از هر لوسیون یا کرم حفظ کند. در حقیقت ، این کار بسیار خوب انجام می شود ، به طوری که دانشمندان در تلاشند با الگوبرداری از ورنیکس نسخه مصنوعی برای نوزادان نارس ، قربانیان سوختگی و کسانی که پوست خشک دارند ایجاد کنند.

ورنیکس حاوی پروتئین تجمع رشته ای است که هنگام تجزیه ، مولکول های اتصال دهنده آب را تشکیل می دهد که به عنوان عامل مرطوب کننده طبیعی (NMF) شناخته می شود و برای حفظ  انعطاف پذیری لایه شاخی عمل می کند.

مزایای ورنیکس برای مادر چیست؟

این ماده جادویی نه تنها برای کودک بسیار جذاب است ، بلکه برای مادر نیز مفید است. از آنجا که ماهیت آنتی باکتریال و ضد میکروبی است ، می تواند به جلوگیری از عفونت کانال واژن در هنگام عبور کودک کمک کند. این ماده همچنین از خواص ترمیم زخم بالاتری برخوردار است و حتی نشان داده شده است که به بهبود پارگی پرینه کمک می کند .

آیا زایمان در آب ورنیکس را شستشو می دهد؟

حتی اگر ورنیکس ۸۰٪ آب باشد ، این آب در یک دام گیر افتاده است. ورنیکس در واقع یک مانع بسیار آبگریز است ، بنابراین به راحتی از بین نمی رود. برای از بین بردن آن از روی پوست ، اسکراب زیادی لازم است ، بنابراین زایمان در آب باعث شستشو نمی شود. کودک شما ۹ ماه است که در مایع آمنیوتیک شناور است ، و ورنیکس از بین نرفته است.

نحوه ماساژ ورنیکس روی بدن نوزاد چگونه است؟

به محض تولد کودک ،خوب است که نوزاد درست روی سینه مادر باشد. این زمان مناسب برای ماساژ آرام ورنیکس در پوست کودک است. انجام آن آسان است و دقیقاً مانند مالیدن کره روی بدن است.

خوب ، پس چه زمانی باید اولین حمام کودک خود را انجام دهم؟

اکثریت ورنیکس در روز اول جذب می شود ، اما تا روز ۵ یا ۶ کاملاً جذب نمی شود ، بنابراین بهتر است تا آن زمان صبر کنید. در این فاصله ، به آرامی هرگونه کثیفی های دیگر را با کمی آب گرم پاک کنید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.