ورزش کبدی چیست؟

ورزش کبدی چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”ورزش کبدی چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

رشته ورزشی کبدی

کبدی همان زو یک بازی ایرانی است. اصل و منشاء این بازی بومی و محلی است و این بازی نیاز به قدرت و مهارت داشته و کاملاً ساده و کم خرج می باشد و نیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد. این بازی در تمام نقاط ایران معروف و مشهور است و مسابقات کبدی به طور عادی برگزار می شوند. قوانین این بازی با گذشت زمان تغییر و اصلاح گردیده است.

کبدی از مسابقات آسیایی سال ۱۹۸۲ به صورت نمایشی و پس از آن جزء‌ مسابقات رسمی بازیهای آسیایی قرار گرفت. تعریف کبدی : کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و به اسامی مختلف نامیده می شود، این بازی در گیلان شیرین دودو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود. کبدی یک بازی کم خرج و یک بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرک است که ترکیبی از کشتی و راگبی است. برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف پذیری چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرأت نیاز است.

انواع ورزش کبدی

بازی کبدی در سبک‌های متنوعی اجرا می‌شود. در واقع این بازی سه نوع دارد که در بخش‌های مختلفی از دنیا در حال اجرا است که در این قسمت به‌صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم:

سانچوانی: در این ورزش  زمین بازی بزرگ‌تر است و بازیکن‌های تیم نیز زیادتر و  ۹ نفر هستند. بازی مثل کبدی در دو تایم ۲۰ دقیقه‌ای اجرا می‌شود و بسیار شبیه به ورزش کبدی است.

جامینی: در این سبک از بازی کبدی از ۹ بازیکن در هر تیم استفاده می‌شود و زمان بازی نیز ثابت نیست. یکی از قانون‌های سختگیرانه این سبک بازی این است که زمانی یک بازیکن به علت خطا می‌سوزد تا زمانی که کل هم تیمی‌های آن  بسوزد؛ باید بیرون از زمین بماند و این کار باعث می‌شود کیفیت بازیکنان افت کند.

آمار:  تعداد بازیکنان در این سبک از کبدی ۹ تا ۱۱ نفر است. فاکتور زمان اهمیت بسیاری دارد و بازیکنی از بازی خارج نمی‌شود و می‌تواند در زمان معین حداکثر کارایی خود را نشان دهد.

ورزش کبدی چیست؟
ورزش کبدی چیست؟

قوانین و مقررات کبدی

۱. هر تیم شامل ۱۲ بازیکن (۷ نفر بازیکن اصلی و ۵ نفر بازیکن ذخیره) است.

۲. مسابقه در ۲ وقت ۲۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود و در پایان وقت قانونی پنج حمله از سوی دو تیم و اگر باز هم مساوی شدند حمله یک به یک پیگیری می‌شود، تا تیم برنده مشخص گردد.

۳. بین هر دو نیمه ۵ دقیقه وقت استراحت وجود دارد.

۴. محدودیت تعویض وجود ندارد اما این کار در مواقع تایم اوت پزشکی و تایم مربی مجاز است.

فواید ورزش کبدی

  • ورزش کبدی استقامت بدنی‌تان را زیادتر می‌کند

  • با ورزش کبدی، عکس‌العمل و سرعت شما بیشتر می‌شود
  • در ورزش کبدی چابکی‌تان افزایش می‌یابد

  • ورزش کبدی تمرکز ذهن را زیادتر می‌کند

  • با ورزش کبدی بر ترس و استرس غلبه می کنید

  • با ورزش کبدی روحیه مصمم و بااراده‌ای خواهید داشت

منبع:ساتین،بورسیکا،آنا

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.