نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما درگذشت

نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما درگذشت (اخبار فرهنگی و هنری)

نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما و تئاتر امروز ۱۲ آذر ماه در منزل درگذشت.

مهرداد اسکویی داماد این هنرمند این خبر را تایید کرد و گفت: نصرت کریمی در سن ۹۵ سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما درگذشت
نصرت کریمی هنرمند قدیمی سینما درگذشت

وی ادامه داد: روز شنبه ۱۶ آذر ماه مراسم تشییع این هنرمند برگزار خواهد شد که هنوز جزییات آن مشخص نشده است.

نصرت‌الله کریمی در اول دی‌ ماه ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. وقتی تحصیلات ابتدایی را می‌گذراند، با اجرای تئاتر “روحوضی” آشنا و به تئاتر علاقمند می‌شود.

وی با دیدن فیلم‌های چارلی چاپلین به شدت تحت تاثیر او بود، همچنین در سال ۱۳۲۳ تحت تاثیر عبدالحسین نوشین و زیر نظر او به یادگیری تئاتر پرداخت.

کریمی در سال ۱۳۲۰ در تئاترهای تهران، هنر، فرهنگ، فردوسی و سعدی به عنوان گریمور، بازیگر و کارگردان فعالیت‌هایی را ‌آغاز کرده بود و تا سال ۱۳۳۱ به کارش ادامه داد.

وی به طور همزمان در تمام این دوران به تدریس گریم نیز پرداخت. کریمی لیسانس کارگردانی سینمای خود را در سال ۱۹۳۸ و فوق لیسانس خود را در رشته‌ی فیلمسازی انیمیشن عروسکی از دانشکده‌ی پراگ می‌گیرد.

بعدها وی از سینمای نئورئالیسم ایتالیا، چهار فیلم می‌سازد. گفتنی است این هنرمند علاوه بر بازیگری، کارگردانی، طراحی عروسک، عروسک سازی، عروسک گردانی گریم و انیمیشن به مجسمه سازی نیز بسیار علاقه‌مند بود و حدود پانصد مجسمه ساخت.

از جمله کتاب‌هایی که نصرت کریمی در حوزه‌ی مختلف نگاشته است: کتاب “درون و برون“ و کتاب “۱۶ نمایشنامه‌ی تلویزیونی“ است. او همچنین طی سال‌های ۴۴ – ۵۹ به تدریس کارگردانی فیلم‌های انیمیشن، بیان، بازیگری، گریم و تئاتر عروسکی در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک و در سال‌های ۴۸ – ۵۲ به تدریس مبانی گریم در دانشکده هنرهای زیبا، در سال ۵۲ تدریس درام نویسی در دانشکده روزنامه‌نگاران کیهان می‌پردازد، همچنین در کلاس‌های خصوصی به آموزش شناخت و روتوش چهره، مجسمه سازی و فن بیان می‌پردازد. همچنین از جمله فعالیت‌های کریمی طی سال ۴۴ تا ۸۰ ، طراحی و ساخت آگهی‌های تلویزیونی با شیوه عروسکی از جمله آلودگی هوا، فلج اطفال ، صرفه جویی آب ، بوده است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.