نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل

نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با بررسی عنوان نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با چگونگی نوشتن رزومه کاری آشنا شوید .

رزومه در واقع یک معرفی نامه است که تجربیات کاری ، سوابق تحصیلی و مهارت های فرد را در بر می گیرد .

این معرفی نامه در ۱ یا ۲ صفحه و به صورت تایپی یا پی دی اف یا doc ارائه می شود .

نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل (2)

نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل

در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی ، به رزومه CV مخفف Curriculum Vitae گفته می شود .

حالا می خواهیم یک رزومه کاری مناسب و کامل را بنویسیم :

ساختار یک رزومه استاندارد

یک رزومه خوب ، کامل و استاندارد یک قالب و ساختار مشخصی دارد که به این معناست محتویات درون رزومه باید به صورت مجزا و مرتب نوشته شوند .

بهتر است قبل از توضیح هر قسمت ، عنوان آن را با یک تیتر از سایر قسمت ها جدا کنید .

این کار خواندن رزومه را برای خواننده ساده تر و راحت تر می کند .

اول : اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی اولین قسمت رزومه کاربر است که شامل اطلاعات شخصی وی می شود .

نام کامل ( نام و نام خانوادگی ) ، شماره کارت ملی ، شماره شناسنامه ، آدرسی ایمیل ، سال تولد و آدرس محل سکونت جز اطلاعات شخصی می باشند .

بهتر است برای حفظ حریم شخصی ، از ذکر آدرس کامل پرهیز کرده و تنها محدوده محل سکونت خود را مشخص نمایید .

دوم : مدارک و سوابق تحصیلی

یکی از مهم تریم قسمت های یک رزومه کاری ذکر سابقه تحصیلی می باشد و درج ان بسیار ضروری است .

لیست کامل تحصیلات علمی و دانشگاهی خود را به ترتیب از آخر به اول ( به این دلیل که کارفرمایان به آخرین سوابق شما بیشتر تمایل دارند ) بنویسید .

برای هر مورد در لیست ، نام رشته تحصیلی ، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را ذکر کنید .

در زیر هر کدام موارد ذکر شده می توانید به گرایش رشته مربوطه ، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده ، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود بنویسید .

دقت داشته باشید که ذکر این موارد فقط در صورت مرتبط بودن با کار درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید .

توصیه می شود در اگر آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است ، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید .

سوم : علائق حرفه ای

این قسمت ، توضیح مختصری از علاقه ها و خواستگاه حرفه ای کاربر را شامل می شود .

لازم به ذکر است این بخش از رزومه اختیاری است و در صورت تمایل ، می توانید آن را پس از اطلاعات شخصی بنویسید .

مطالبی که در این قسمت می نویسید باید مختصر و حدود ۲ یا ۳ خط باشد .

با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید .

دقت کنید که علاقه شما ، جدا از تواناییتان است و در این قسمت نیازی به اشاره به توانایی و مهارت هایتان نیست .

نکته قابل توجهی که باید بدانید این است که رابطه زیادی میان علاقه شما و کاری که برایش درخواست داده اید برقرار است پس با درج آن کارفرما در می یابد که شما درک درستی از نیاز وی یا وظایف سمت مربوطه دارید .

این بخش نمایشی از شخصیت کاری خودتان در ذهن کارفرما را در بر می گیرد .

این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که شما آینده خودتان را در آن می بینید حس نماید ، تصویر بسیار موثری از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وی ایجاد می کند .

چهارم : سوابق حرفه ای

این قسمت به دلیل توجه ویژه کارفرما به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

برای تکمیل این بخش ازرزومه ، یک لیست از سوابق کاری و سمت های خود در گذشته تهیه کرده و آنها را مانند سوابق تحصیلی به ترتیب از آخر به اول بنویسید .

هر کدام از موارد گفته شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد :

سمت و عنوان شغلی

نام شرکت ، موسسه یا محل کار

مدت زمان فعالیت

مسئولیت های سمت و کارهای مهم انجام شده

پنجم : مهارت ها

بهتر است پس از درج تحصیلات و سوابق حرفه ای ، در این بخش مهارت های خود را توضیح دهید .

مهارت های فنی و تکنولوژی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف یا مهارت های فردی مثل کارگروهی ، مسئولیت پذیری ، نظم پذیری ، خلاقیت ، تسلط بر زبان های خارجی شامل این قسمت می شود .

هنگام ذکر مهارت ها ، میزان آشنایی و تسلط خود با هر مورد را صادقانه بنویسید .

ششم : تجربیات و دوره های تخصصی

این قسمت از رزومه اختیاری می باشد و می توانید در این بخش ، اطلاعاتی درباره گذراندن دوره های آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط به صورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده کرده و آن ها را بر حسب تاریخ ( از امروز به گذشته ) مرتب کنید .

برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را قید کنید .

هفتم : حضور در کنفرانس ها و همایش ها

اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهای علمی و تحقیقاتی هستید ، ذکر تجربیات شرکت در کنفرانس های علمی و تخصصی بسیار مهم و ضروری است .

نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل (1)

نحوه نوشتن رزومه کاری آموزش کامل

چند نکته مهم درباره نگارش رزومه

در رزومه کاری خود هرگز از عکس پرسنلی خود استفاده نکید زیرا با این کار از قضاوت های اشتباه جلوگیری می شود .

رزومه باید هدفمند و مرتبط باشد و از نگارش رزومه با صورت کلی و ارسال دسته ای رزومه خودداری کنید .

مسئولیت های خود را به درستی شرح دهید .

حتما رزومه خود را بازخوانی کنید .

رزومه خود را شفاف و صریح نوشته و از جملات کوتاه استفاده کنید .

رزومه تان باید از نظر بصری مرتب و خوانا باشد .

برای نوشتن رزومه حتما از نرم افزار و کامپیوتر استفاده کرده و فونت و قلم مناسب بکار بگیرید .

اندازه فونت ۱۱ الی ۱۴ مناسب می باشد .

هنگام نوشته رزومه صادق باشید .

اگر نکته ای دیگر مد نظرتان هست حتما در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید .

امیدواریم مطلب نحوه نوشتن رزومه کاری از بخش دانستنی ها مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.