معنی m.c.v در آزمایش خون چیست؟

mcv در آزمایش خون به چه معناست؟

mcv در آزمایش خون چیست ممکن است شما هم پس از گرفتن نتیجه آزمایش خونتان خواسته باشید خودتان از آن سر در بیاورید و معیاری به نام mcv را دیده باشید در این مقاله قصد توضیح این متغیر را که نشان دهنده متوسط حجم گلبول های قرمز می باشد.

mcv در آزمایش خون یعنی چی؟

mcv در آزمایش خون یعنی چی؟

آزمایش خون MCV در رابطه با گلبول های خون می باشد.MCV مخفف MEAN CORPOSCULAR VOLUME است و به میانگین حجم گلبول های سرخ خون اشاره دارد. واحد آن فمتولیتر می باشد و میزان نرمال آن بین ۸۰ تا ۹۶ فمتولیتر است. در صورتی که از این حد کمتر شود یعنی گلبول قرمز از نظر اندازه کوچکتر از حد نرمال می باشد که به آن میکروسیت می گویند و از جمله دلایل آن کاهش هموگلوبین می باشد. اگر از این عدد بیشتر شود یعنی اندازه ی گلبول های قرمز بزرگتر از حد نرمال می باشد که به دلیل افزایش هموگلوبین می باشد.

آزمایش خون MCV نشان دهنده مقدار میانگین گلبول های قرمز در خون است. تغییرات این مقدار در بدن، نشانه هایی است که پزشک می تواند نتیجه گیری لازم را نماید.

تفسیر میزان mcv

میزان طبیعی MCV = fl 96-80 است fl] ( femtoliter ) واحــــــد سنجش MCV بوده و معادل lit 15- 10 است . نحوه اندازه گیری MCV : دستگاههای هماتولوژی حجم تعداد زیادی از RBC ها را اندازه گیری کرده و میانگین آنها را محاسبه می نمایند.

تفسیر: با استفاده از MCV می توانیم گلبول های قرمز را از نظر حجم در سه گروه Normocyte ، Microcyte و Macrocyte قرار دهیم. RBC های محـدوده fl 96-80 = Normocyte هستند، بالای ۱۰۰ ماکروسیت و زیر ۸۰ میکروسیت هستند.

برای اینکه بتوانیم MCV را درست تفسیر کنیم باید تغییرات آن را در دوره های مختلف زندگی بدانیم:

در بدو تولد MCV معادل fl 118-103 است، سپس به موازات رشد کودک MCV کاهش می یابد و در یک سالگی به کمترین حد خود می رسد و میزان آن به fl 8 ± ۷۸ می رسد.

نکته: باید بدانیم که ایندکس های خونی در هر شخصی ثابت است و تغییراتش نباید از ۱ ± تجاوز کند مثلاً اگر MCV فردی fl 85 است، با آزمایش های متعدد باید بین fl 86-84 باشد و اگر فرضاً میزان آن ۷۵ شود باید همه چیز مجدداً بررسی شود، با استفاده از فـــــــــــرمول DF 1 و Mentzen index در مطب می توان از MCV برای تشخیص فقر آهن از تالاسمی استفاده کرد.

*اگر DF منفی بود تالاسمی و اگر مثبت بود فقر آهن است.

DF=MCV-RBC-(5 × Hb)-3.4

MI= MCV/RBC

اگر MI زیر عدد ۱۳ باشد تالاسمی و اگر بالای عدد ۱۳ باشد فقر آهن است.

MCV معدل اندازه RBC را به ما نشان می دهد؛ یعنی ممکن است اگر MCV فردی مثلاً fl 80 باشد، RBC کوچک، بزرگ، یا نرمال داشته باشیم ؛حال چه فاکتوری می تواند به ما نشان بدهد که چه میزان RBC های کوچک یا بزرگ داریم، این فاکتور RDW نام دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.