معنی کلمه داماش چیست؟

کلمه داماش به چه معناست؟

داماش یعنی چی؟

داماش. (اِخ ) دهی جزء بلوک خورگام دهستان عمارلو بخش رودبار شهرستان رشت. واقع در ۳۶هزارگزی خاور رستم آباد و ۴۸هزارگزی رودبار و ۲۲هزارگزی دیلمان.کوهستانی است و سردسیر و سکنه ٔ آن در زمستان حدود ۱۰ خانوار و تابستان حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ خانوار که از جیرنده فاراب برای استفاده از هوای ییلاقی و نگاه داری گله و زراعت می آیند. آب آن از چشمه است و محصول عمده ٔ آن غلات و لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داریست. مزرعه ٔ آغوزی و انگورچاله که در تابستان گله داران در آن ساکن هستند جزء داماش منظور شده است. سابقاً زمستان سکنه نداشت ولی در سالهای اخیر سکنه ٔ دائم دارد ورو به آبادی است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲).

داماش در دانشنامه ویکی پدیا

داماش در کاربردهای زیر بکار رفته است:
باشگاه ورزشی داماش گیلان: باشگاه فوتبال در لیگ برتر فوتبال ایران در شهر رشت مرکز استان گیلان.
داماش (رودبار): روستای توریستی، زیبا و کوهستانی در حد فاصل جاده رشت به تهران میباشد.

داماش (رودبار)

داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و منجیل جای گرفته است.

داماش چیست، کجاست و از کجا آمده است…؟!

اغلب شما بارها نام داماش را دست کم با نام تیم های ورزشی گیلانی و غیر گیلانی (باشگاه فوتبال داماش گیلان، بسکتبال داماش گیلان(لنگرود)، تیم منحل شده ی والیبال داماش گیلان، داماش تهران ، داماش لرستان (گهر زاگرس) و…) آشنایی دارید اما شاید ندانید داماش چیست و از کجا آمده است!

داماش امروزه نام روستایی از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا منطقه‌ای کوهستانی است.

معروفیت اصلی داماش نه در آب معدنی هایش ، نه در باشگاه هایش بلکه از این جهت در جهان مشهور است که رویشگاه گیاه یگانه‌ای با نام محلی سوسن چلچراغ است که تنها در این روستا و منطقهٔ لنکران جمهوری آذربایجان و آن هم تنها درایامی محدودی از سال یافت می‌شود!

اما چیزی که جالب است بدانید این است که وجه تسمیه داماش چیست و این نام از کجا آمده است؟!

در گذشته های دور و دوران پادشاهی کوروش هخامنش، قبایل ساکن در دیلمان و در اطراف دلفک همواره استقلال طلب بودند و قیام های فراوانی بر علیه حکومت می کردند که همواره تلفات سنگینی به دربار هخامنش وارد می نمود.(البته گاهی با هم نیز وارد جنگ می شدند) گاهی نیز این درگیری ماه ها به درازا می کشید تا اینکه کوروش ، پادشاه هخامنشی یکی از سرداران خود به نام ” اسپی تاماس ” را جهت سرکوبی و پایان دادن به این درگیری ها به این منطقه اعزام می کند و او با ورود به منطقه با تلاش زیادی سعی در سرکوبی قیام ها می کند و سعی می کند تا درگیری را به پایان می رساند و آرامش نسبی را بر این منطقه ی پر جادسه ی تاریخ حاکم کند ، و کوروش هم تصمیم گیری در خصوص این منطقه را به سردار خود می سپارد. سردار هخامنشی سر انجام در همین منطقه توسط دیلمیان(دربیک ها) کشته می شود و پسر اِسپی تاسس بر طبق وصیت کوروش به منطقه اعزام می شود که پس از مدتی این منطقه که همواره در طول تاریخ دارای حکومت های مستقل و یا نیمه مستقل بود مستقل می گردد اما داماش فعلی به سرزمین اسپی تاماس لقب می گیرد و با گذشت زمان اسپی تاماس به تاماس خلاصه می شود و در نهایت امروز به داماش تبدیل شده و کسی هم از فردا خبر ندارد و اکنون ماییم و داماش و خبرهای پر فرازو نشیبش…

نکته ی جالب توجه نوع خاص گورستان سردار و سربازان هخامنشی در منطقه است!

در این عکس نقش های حکاکی شده یک سرباز هخامنشی در دل کوه در منطقه داماش به چشم می خورد(عکس کیفیت چندانی ندارد).

این عکس از فاصله ای دور یکی از همین نقش های حکاکی شده در دل کوه را نشان می دهد.

تا کنون سه عدد از این نقوش توسط تیم تاریخ سیاهکل دات کام در دیلمانات کشف شده است و به گفته ی محققان امر اعتقاد آنها به این بوده که این سربازان حکاکی شده از ارواح سربازان و سردار خود محافظت می کند…

با سپاس از رضا دیلمی

گردآوری شده در مجله اینترنتی فارسی‌ها

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.