مسیح دانشوری کیست؟

مسیح دانشوری کیست؟

این روزها در گیر و دار درگیری با بیماری کرونا ، نام بیمارستان مسیح دانشوری را خیلی شنیده ایم. اما مسیح دانشوری کیست؟

مسیح دانشوری ، اولین پزشک متخصص ریه ایران، در سال ۱۲۷۸ در کاشمر متولد شد. «سيدعلي دانشوری» پدر دكتر مسيح دانشوری از اهالي نيشابور؛ طبيبي حاذق، مشهور و ملقب به «حافظ الصحه مجدالحكماء» بود.

 پدر بزرگ مسيح دانشوری نيز از افراد سرشناس و علمای مذهبي نيشابور و به ‌نام «سيد اسماعيل محض‌اله» بوده است. دانشوری تحصیلات ابتدایی را در کاشمر و سپس جهت ادامه تحصیل به مشهد رفت.

پس از مدتی به مدرسه فرانسوی «سن لوئی» تهران اعزام و به رشته پزشکی علاقه‌مند شد و در سال۱۳۰۲ جهت تحصیل در رشته طب به فرانسه رفت و در رشته بیماریهای ریوی و سل فارغ‌التحصیل شد و پس از مدتی در سال ۱۳۱۶ آسایشگاه سل شاه آباد را در محل کنونی بیمارستان مسیح دانشوری بنیان گذاشت. مسیح دانشوری سرانجام در سال ۱۳۴۷ در تهران درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

مسيح به پدر خود اصرار می کند كه بايد در رشته طب تحصيل كند و براي اين كار بايد به فرنگ برود. پدرش وي را در سال ۱۳۰۲ به فرانسه فرستاد تا در رشته طب به تحصيل ادامه دهد.

مسیح دانشوری کیست؟
مسیح دانشوری کیست؟

دكتر مسيح دانشوری پس از خاتمه تحصيلات در رشته بيماري هاي ريوي و سل از فرانسه مراجعت کرد و بيمارستان مسيح دانشوري فعلي را محلي مناسب براي تبديل به يك مركز استراحت و درمان بيماران مبتلا به سل يافت و در ۲۶ مرداد ماه ۱۳۱۶ شمسي اين مركز رسما به عنوان آسايشگاه سل شاه آباد افتتاح شد.

پس از افتتاح آسايشگاه سل شاه آباد، دكتر مسيح دانشوري به معالجه و درمان بيماران مبتلا به سل پرداخت. بنظر می‌رسد دکتر پس از مراجعت به ایران، با توجه به کوچک بودن شهر کاشمر و از سوی دیگر احساس این که در پایتخت بیش از شهرستان به وجود او نیاز است در تهران ماند و به مداوای بیماران مشغول شد.

 از جمله بیمارانی که با تلاش وی از مرگ نجات یافتند شخصی به نام «رزاق منش» بود که از ثروتمندان پایتخت به شمار می‌آمد. لذا پس از بهبود با کمک یکدیگر بیمارستان رزاق منش را در تهران احداث کردند. وی در تاسیس چند بیمارستان دیگر همچون بیمارستان ابوعلی و بیمارستان فیروزآبادی نقش محوری داشت.

بنای اولیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در سال ۱۲۷۳ جهت مداوای بیماری ریوی مظفرالدین شاه قاجار و به توصیه پزشک معالج او احداث شد. پس از آن، دکتر مسیحِ دانشوری، کاخ مظفری را در شمالی‌ترین نقطه تهران به یک مدرسه پرستاری تبدیل کرد.

سال ۱۳۷۱ ه. ش. علی اکبر ولایتی با همراهی چند تن از استادان پزشکی مرکزِ تحقیقات سل و بیماری‌های ریوی که در محوطه فیزیکی این مرکز پزشکی قرار دارد را تأسیس کردند و در سال ۱۳۷۷ با ادغام این مرکز با بیمارستان مسیح دانشوری، «مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانیِ سل و بیماری‌های ریویِ دکتر مسیح دانشوری»، پایه‌گذاری شد.

اکنون بیمارستان مسیح دانشوری خط مقدم مقابله با کرونا در تهران است که خوشبختانه امروز تعداد قابل توجهی از بیماران بستری در این بیمارستان مرخص شدند اما به آنها توصیه شد که در منزل بمانند و به گونه‌ای نیاز به قرنطینه سازی محدود برایشان هست.

سایت بیمارستان مسیح دانشوری: https://nritld.sbmu.ac.ir

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.