ماسک بزنیم تا کرونا را شکست دهیم

ماسک بزنیم تا کرونا را شکست دهیم

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” ماسک بزنیم تا کرونا را شکست دهیم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به شیوع کرونا ویروس، توضیحاتی در ارتباط با نقش ماسک ها در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ارائه داد:

استفاده از ماسک سدی برابر کرونا

حسین عرفانی گفت: ماسک انواع مختلف پزشکی و غیر پزشکی دارد که سه نوع ماسک پزشکی وجود دارد که نوع معمولی آن تحت عنوان ماسک جراحی شناخته می‌شود. نوع دوم، ماسک پلاسما است که هم می‌تواند فیلتردار باشد و هم بدون فلیتر باشد. ماسک پلاسما می‌تواند ذرات بالای ۵ میکرون را تا حدود ۸۰ درصد می‌تواند از انتقال ویروس پیشگیری کند.

وی افزود: نوع سوم ماسک‌های پزشکی، ماسک N۹۵ است که تا ۹۵ درصد ذرات میکروبی را می‌توانند پوشش دهند و جلوی انتقال آلودگی را بگیرند.

عرفانی در خصوص کاربرد ماسک‌های پزشکی، گفت: معمولاً در جامعه دو دسته مخاطب داریم. در جامعه ماسک پزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری توصیه نمی‌شود. زیرا، میکروب به گونه‌ای نیست که در هوا پخش شود و بخواهد از این طریق آلودگی و بیماری ایجاد کند و همه را مبتلا کند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: استفاده از ماسک پزشکی، برای کسانی است که بیمار هستند و در جامعه تردد می‌کنند. البته توصیه اول ما برای این افراد، استراحت در منزل است.

وی با عنوان این مطلب که معمولاً ذرات تنفسی عامل اصلی انتقال بیشتر میکروب‌ها هستند، گفت: تا حدود ۸۰ درصد و بیشتر، احتمال اینکه یک ماسک معمولی پزشکی جلوی انتشار را بگیرد، وجود دارد. اگر تشخیص قطعی شود و بیماری خطرناک باشد، آن وقت توصیه می‌کنیم از ماسک N۹۵ یا N۱۰۰ استفاده شود.

چرا باید ماسک بزنیم؟

ماسک بزنیم تا کرونا را شکست دهیم
ماسک بزنیم تا کرونا را شکست دهیم

پزشکان و کارشناسان پس از انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدند که زدن ماسک می تواند در ابتلا به بیماری کرونا موثر باشد. با توجه به نتایج تحقیقات به عمل آمده، دلایل اصلی اصرار پزشکان در مورد زدن ماسک را می توان به شکل زیر توضیح داد؛

قبل از هر چیز می توان گفت که از نظر روانشناسی  استفاده از ماسک صورت می‌تواند یادآور خوبی برای خطرات ویروس باشد. هنگامی که ماسک به صورت داشته باشید، میزان تماس دست با دهان، بینی یا چشم به مقدار خیلی زیادی کاهش می یابد و حتی به صفر می رسد. همچنین زدن ماسک به ما یادآوری می کند که بهداشت فردی را بهتر رعایت کنیم، از دست زدن به صورت خود و از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کرده و فاصله ایمن را رعایت کنیم.

از طرف دیگر با توجه به اینکه ویروس کرونا به راحتی از راه صحبت، عطسه و سرفه منتقل می‌شود، بنابراین حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و عینک محافظ بر روند انتقال ویروس کرونای جدید، تاثیر قابل توجهی دارد و تنها وسیله راحت و در دسترس برای جلوگیری از انتشار این ویروس است. حتی برخی از پژوهشگران می گویند استفاده از ماسک‌های ان-۹۵ می‌تواند تا ۹۰ درصد مانع از ورود ویروس جدید به سیستم تنفسی افراد شود. تحقیقات ثابت کرده اند که ماسک‌های چندلایه و ضد آب در مقایسه با ماسک‌های تک لایه تاثیر بیشتری در جلوگیری از ابتلا به ویروس دارند.

همچنین طبق داده‌های اپیدمولوژی، کشورهایی که خیلی زود استفاده از ماسک را اجباری کرده و تسهیلات لازم برای شهروندان را در جهت دسترسی به ماسک به شکلی کمک خرج و مطمئن فراهم کردند، خیلی بیشتر توانستند جلوی شیوع کرونا را بگیرند.

موضوع مهم دیگر افراد مبتلا اما بدون علایم کرونا هستند. یعنی اگر فرد ویروس کرونا را در بدن خود داشته باشد، اما هیچ علایمی دال بر وجود این ویروس در بدن خود نشان ندهد، با نزدن ماسک و عدم رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی، عامل بسیار مهم در انتشار ویروس کرونا محسوب می شود.

در حالی که محققان همچنان اطلاعات بیشتری در مورد شیوع کرونا ویروس جدید کسب می کنند ، توصیه های مربوط به ماسک ها بر روی افرادی که عفونت دارند یا به احتمال زیاد در معرض آن قرار دارند تمرکز می کنند. افرادی که عفونت دارند یا در معرض خطر زیادی برای قرار گرفتن در معرض آن هستند ، باید از ماسک صورت جراحی استفاده کنند. هرکسی که از شخصی که در محیط پزشکی آلوده است مراقبت می کند ، باید از ماسک استفاده کند.

منبع:برنا،بیتوته،تی آر تی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.