قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰

اطلاعات مقاله

عنوان رپورتاژ قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰

پاسپورت کشورهای جهان به‌مانند یکدیگر نیست. برخی پاسپورت‌ها قدرت‌مندتر اند اعتبار و قدرت به‌مراتب بیشتری نسبت به پاسپورت‌های دیگر دارند. شهروندان کشورهایی که دارای پاسپورت قوی‌تر هستند موانع کمتری برای ورود به سایر کشورها دارند و این قطعاً مزیتی قابل توجه است. در این نوشتار قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ را معرفی خواهیم کرد.

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان
پاسپورت چیست؟

شهروندان هر کشور برای ورود قانونی به کشورهای دیگر در اکثر قریب‌به‌اتفاق موارد باید مدرک شناسایی‌ای به‌ نام پاسپورت یا گذرنامه را به مسئولان مستقر در مرزهای کشور ارائه کنند. پاسپورت‌ معمولاً به‌شکل دفترچه‌ای‌ست که از سوی دولت کشوری که یک فرد تابعیت آن را دارد صادر می‌شود و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که شامل چند برگه برای درج مهر ویزا است.
تعداد صفحات پاسپورت در کشورهای مختلف متفاوت است و معمولاً دارنده‌ی پاسپورت باید پیش از تکمیل تمامی برگه‌ها برای دریافت دفترچه جدید اقدام کند.
پاسپورت همچنین دارای تاریخ انقضا است و دارنده‌ی آن معمولاً چند ماه پیش از انقضای پاسپورت برای تمدید آن اقدام می‌کند.
هر کشور برای صدور پاسپورت برای شهروندان خود قوانین، مقررات و رویه‌های خود را دارد. به‌عنوان مثال در ایران زنان متأهل برای دریافت پاسپورت نیاز به اجازه‌ی رسمی همسر خود دارند یا مشمولان خدمت نظام‌وظیفه تا پیش از پایان خدمت و دریافت کارت پایان خدمت نمی‌توانند پاسپورت بگیرند.
در اغلب موارد برای دریافت ویزا پاسپورت متقاضی دریافت ویزا باید چند برگه‌ی خالی داشته باشد و چند ماه هم به پایان اعتبار آن فرصت باقی مانده باشد. حداقل تعداد صفحات خالی و حداقل مهلت برای انقضای پاسپورت بستگی به قوانین کشوری دارد که برای دریافت ویزای آن اقدام می‌شود. اما ویزا چیست و چه تفاوتی با پاسپورت دارد؟

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان
ویزا چیست؟

ویزا یا روادید مجوز ورود شهروند یک کشور به کشوری دیگر است که معمولاً به شکل یک مهر روی یکی از صفحات پاسپورت درج می‌شود. در بسیاری از موارد شهروندان یک کشور باید پیش از سفر به کشوری دیگر به سفارت‌خانه، کنسولگری یا کارگزاری کشور مقصد مراجعه و مراحل قانونی دریافت مجوز به آن کشور یا ویزا را طی کنند و این مسئولان صدور ویزای کشور مقصد هستند که درباره‌ی پذیرش یا رد تقاضای صدور مجوز برای ورود به آن تصمیم می‌گیرند.
نکته‌ی قابل‌توجه این است که ویزا شرط لازم برای ورود به خاک کشور است اما شرط کافی نیست و اجازه‌ی نهایی ورود به یک کشور را مسئولان مستقر در مرزهای آن کشور، پس از دیدن پاسپورت با مهر ویزا و درصورت وجود هیچ منع قانونی دیگر، صادر می‌کنند.
در این بین شهروندان بعضی از کشورها برای ورود به بعضی از دیگر کشورها نیازی به دریافت ویزا ندارند و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانند وارد آن کشورها شوند. امکان ورود به یک کشور بدون ارائه‌ی ویزا بستگی به قدرت آن پاسپورت دارد

قدرت پاسپورت یک کشور به چه معناست؟

پیش از آن‌که به معرفی قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ بپردازیم، بهتر است ببینیم که اصلاً قدرت یک پاسپورت یعنی چه؟
قانون‌گذاران هر کشور با لحاظ‌کردن شرایط اقتصادی و سیاسی و فاکتورهای مشابه دیگر یک کشور درباره‌ی اعتبار پاسپورت آن کشور تصمیم می‌گیرند و ممکن است با تغییر شرایط در تصمیم‌های خود در این ارتباط تجدیدنظر کنند. هرچه شهروندان یک کشور بتوانند بدون ویزا و تنها با ارائه‌ی پاسپورت به تعداد بیشتری از دیگر کشورها سفر کنند اعتبار و قدرت پاسپورت‌شان در جهان بیشتر است. به این ترتیب است که بعضی از کشورها پاسپورت قوی و بعضی پاسپورت ضعیف دارند. پس می‌توان گفت که قدرت یک پاسپورت به تعداد کشورهایی بستگی دارد که دارنده‌ی آن می‌تواند تنها با ارائه‌ی پاسپورت و بدون نیاز به ویزا سفر کند.
در بسیاری از موارد درصورتی‌که شهروند کشوری که پاسپورت معتبری ندارد دارای مهر ویزای یک کشور با پاسپورت معتبر باشد با احتمال بیشتری موفق به دریافت ویزا برای سفر به سایر کشورها خواهد شد.

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰

همان‌طور که گفتیم تغییر شرایط یک کشور می‌تواند اعتبار و قدرت آن را تحت تأثیر قرار دهد و به همین علت همه‌ساله فهرستی از قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان تهیه می‌شود. قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ پاسپورت‌های کشورهای زیر هستند:
۱- ژاپن

پاسپورت ژاپن در سال ۲۰۲۰ به‌عنوان قوی‌ترین پاسپورت جهان شناخته شد. شهروندانی که دارای پاسپورت ژاپن هستند می‌توانند بدون دریافت ویزا به ۱۹۱ کشور سفر کنند. ژاپن برای دومین سال متوالی‌ست که قدرتمندترین پاسپورت را در جهان دارد.
۲- سنگاپور

سنگاپور با فاصله‌ی حداقلی از ژاپن در رتبه‌ی دوم از نظر قدرت پاسپورت‌ قرار دارد و شهروندان آن می‌توانند بدون دریافت ویزا به ۱۹۰ کشور جهان سفر کنند.
۳- کره‌ی جنوبی و آلمان

شهروندان این دو کشور می‌تواند بدون ویزا به ۱۸۹ کشور جهان سفر کنند و از نظر قدرت پاسپورت به‌طور مشترک در جایگاه سوم جهان قرار دارند.
۴- فنلاند و ایتالیا

پاسپورت شهروندان کشورهای فنلاند و ایتالیا نیز در زمره‌ی قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ قرار دارد. شهروندان این دو کشور اروپایی که هر دو در حوزه‌ی شنگن هستند می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۸ کشور جهان سفر کنند.
۵- دانمارک، اسپانیا و لوگزامبورگ

شهروندان این سه کشور میتوانند بدون دریافت ویزا به ۱۸۷ کشور جهان سفر کنند.
۶- فرانسه و سوئد

شهروندانی که پاسپورت فرانسه یا سوئد را داشته باشند می‌توانند به ۱۸۶ کشور جهان بدون اخذ ویزا سفر کنند.
۷- سوئیس، اتریش، ایرلند، هلند و پرتغال

شهروندان این کشورها می‌توانند بدون ویزا وارد به ۱۸۵ کشور جهان شوند.
۸- بلژیک، نروژ، یونان، آمریکا و انگلستان

پاسپورت‌های این پنج کشور در فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در رتبه‌ی هشتم قرار دارند و شهروندان آن‌ها اجازه‌ی ورود به ۱۸۴ کشور بدون ویزا را دارند.
۹- مالت، چک، کانادا و استرالیا

سفر به ۱۸۳ کشور جهان بدون ویزا برای دارندگان پاسپورت این کشور مسیر است.
۱۰- اسلواکی، لیتوانی و مجارستان

شهروندان این سه کشور اروپایی برای ورود به ۱۸۱ کشور جهان نیازی به دریافت ویزا ندارند.

قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید اختلاف تعداد کشورهایی که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد بین جایگاه اول فهرست و آخر آن تنها ۱۰ کشور است و درواقع می‌توانیم بگوییم این کشورها، نسبت به اختلافی که با ضعیف‌ترین پاسپورت کشورهای جهان دارند، از نظر اعتبار و قدرت پاسپورت‌ اختلاف قابل‌توجهی با هم ندارند.
گذشته از این، اگرچه در رتبه‌بندی کشورها از نظر اعتبار پاسپورت به این‌که شهروندان یک کشور بدون ویزا می‌توانند به کدام کشورها سفر کنند توجه نمی‌شود، این موضوع اهمیت قابل‌توجهی دارد و می‌تواند در کنار شمار کشورها اختلاف شدید کشورهای صدر و قعر فهرست را نشان دهد. در فهرستی که سازمان جهانی حمل و نقل هوایی منتشر کرده پاسپورت ایران در جایگاه ۹۸ قرار دارد و پاسپورت افغانستان به‌عنوان ضعیف‌ترین پاسپورت جهان در جایگاه ۱۰۷ در جهان است.

اگر شما هم به اخبار گردشگری علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در کنار آن از سایر حوزه‌های دیگر خبری نیز مطلع شوید تا در جریان آخرین اخبار روز ایران و جهان قرار بگیرید، می‌توانید از مجله خبری «خبر ببر» بازدید کنید. اگر هم کسب‌وکاری در حوزه تور و گردشگری دارید و یا هر نوع کسب‌وکار دیگری دارید که می‌خواهید آن را در فضای مجازی منتشر کنید تا بیشتر دیده شوید، می‌توانید از مجموعه ثبت آگهی رایگان یعنی راگهی استفاده کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن دیده شوید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.