قرون وسطی چه دورانی بود؟

قرون وسطی چه دورانی بود؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”قرون وسطی چه دورانی بود؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

قرون وسطی (وسطا)، از قرن ۵ تا ۱۴ میلادی را در برمی‌گیرد و بعد از سقوط امپراطوری روم غربی آغاز شده و با شروع عصر رنسانس به پایان می‌رسد.

آغاز ایده‌ ای نو

عبارت قرون وسطی بیش از آنکه راجع به خود این دوره به ما اطلاعات بدهد، ما را درباره‌ی دوره‌ی بعد از آن یعنی رنسانس آگاه می‌کند. متفکران، نویسندگان و هنرمندان اروپایی در قرن ۱۴ میلادی، نگاهی به دوره‌های قبل از خود انداختند و هنر و فرهنگ کشورهایی همچون یونان و روم باستان، آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد. درنتیجه از نظر این هنرمندان، دوره‌ی بعد از عصر باستان و سقوط امپراطوری روم هیچ دستاورد علمی نداشت، هیچ اثر هنری با ارزشی تولید نکرد و هیچ رهبر بزرگی را به دنیا تحویل نداده بود. در نتیجه آن را «دوره‌ی میانی» یا حتی «عصر سیاه» می‌دانستند و با اختراع این نام برای دوره‌ی پیشین قصد داشتند تا خود را از آن جدا کنند.

قرون وسطی هم عناصر مثبت و هم عناصر منفی داشت. نکته دیگر این است که این پندار که قرون وسطی دینی است خطاست. قرون وسطی به هیچ رو تمدن دینی نبود و در واقع اندیشه مسخ شده یونانی و یهودی‌مآب و سیطره کلیسای کاتولیک بود.
در قرون وسطی سه محور قدرت را شاهد هستیم: کلیسا، پادشاه و اشرات فئودال. این سه قدرت با هم ستیز داشتند و درواقع ستیز این سه گروه یکی از عوامل زمینه‌ساز فروپاشی قرون وسطی است. مثلاً پادشاه فرانسه آنقدر قدرت پیدا می‌کند که پاپ را از روم برمی‌دارد و به شهر خودش می‌برد یعنی پاپ دست نشانده پادشاه می‌شود.
از سال ۱۳۰۴ میلادی شاهد دو پاپ هستیم، یکی در آوینیون و دیگری در روم. این دو یکدیگر را لعن می‌کنند و یکدیگر را کافر می‌نامند. تاریخ قرون وسطی سراسر کشمکش میان سه محور قدرت است.

قرون وسطی چه دورانی بود؟
قرون وسطی چه دورانی بود؟

 واقعیت های تاریخی از قرون وسطی

  1. باور نداشتند که زمین، مسطح است
  2. افراد حق رأی دادن داشتند
  3. آنها رنسانس داشتند و علوم تجربی را اختراع کردند
  4. هیچ کلمه یا عبارتی برای خواستگاری از زنان وجود نداشت. رضایت با دادن و گرفتن یک هدیه نشان داده می‌شد. این هدیه می‌توانست هرچیزی باشد، اما در بیشتر موارد حلقه بود. اگر زنی هدیه را از مردی قبول می‌کرد، به این معنا بود که حالا ازدواج کرده اند.
  5. متاسفانه خشونت خانگی بسیار عادی بود. علاوه بر این، چیز‌هایی که امروزه به شدت ممنوع هستند، در گذشته مجاز بودند. در سال ۱۳۲۵، یک نفر در پاریس به قتل همسرش محکوم شد و سپس تبرئه شد.
  6. میانگین امید به زندگی زنان در قرون وسطی پایین‌تر از مردان بود. بسیاری از زنان هنگام زایمان به دلیل ضعف ناشی از سوء تغذیه می‌مردند، اما آن‌هایی که زنده می‌مانند تا ۷۰ سال عمر می‌کردند.
  7. زنان در پزشکی مشارکت می‌کردند: مثلا هنگام زایمان به یکدیگر کمک می‌کردند، چون مردان اجازه نداشتند زنان را هنگام زایمان ببینند.

بخش های گوناگون قرون وسطی

بخش اول: قرن اول تا پنجم میلادی، این دوره به دوره آباء معروف است و در این دوره حجیت با کلیسا است.
بخش دوم: از قرن پنجم تا پایان قرن یازدهم، شکل‌گیری فلسفه قرون وسطی و سقوط امپراطوری روم.
بخش سوم: قرن دوازدهم، این دوره معروف است به بهار فئودالیته، آشنایی اروپاییان با متون روم قدیم و شکوفایی مدارس مربوط به این دوره است.
بخش چهارم: قرن سیزدهم، ایجاد دانشگاه‌ها و فلسفه مدرسی و نظام بزرگ فلسفی رویدادهای این دوره است.
بخش پنجم: قرون چهاردهم و پانزدهم؛ این دوره معروف است به خزان فئودالیته. انتقاد به فلسفه مدرسی و گرایش‌های انسان‌گرایی مربوط به این دوره است.
بخش ششم: اواخر قرن پانزدهم و قرن شانزدهم؛ نمودار شدن رنسانس مشخصه این دوره است.

این توضیحات درباره این دوران مهم بسیار مختصراست .اگر علاقمند به تاریخ هستید میتوانید از کتب تاریخی برای تکمیل اطلاعات خود کمک بگیرید.

منبع:برترینها،ایوار،ویکی فقه

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.