فلسفه سفره هفت سین ما ایرانیها چیست؟

فلسفه سفره هفت سین ما ایرانیها چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فلسفه سفره هفت سین ما ایرانیها چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

فلسفه هفت سین چیست؟

به طور مقدمه باید دانست که عدد “هفت” نزد ایرانیان قدیم مقدس بود و به خاطر ستارگان هفتگانه یعنی « زهره ، مشتری ، عطارد ، زحل ، مریخ ، زمین و خورشید » عدد هفت را گرامی می داشتند.

برخی از نیاکان ما که زرتشتی بودند ، اعتقاد داشتند  که عقل مقدس یعنی ” اهورامزدا ” که به او “سپند مینو” نیز می گفتند ، شش وزیر بزرگ به نام “امشاسپندان” دارد .

که یعنی مقدسان جاویدان و این شش امشاسپند با “سپندمینو” تشکیل (هفت سپند) می دهند.علت این که هفت سین به راستی هفت سین است ، اشاره به هفت “امشاسپند” است و چون کلمه “سپند” با سین شروع می شده ، روی این اصل به علامت آن هفت مقدس جاودانی ، چیزهائی در نظر گرفته شده که هم با حرف سین شروع شده باشند و هم مورد استفاده مثبت بشر واقع شوند.

روايات گوناگون از هفت سين نوروزی

در گذشته عدد هفت‌ خوش ‌يمن‌، مبارك‌ و حتي‌ مقدس‌ تلقي‌ مي شده است. هفت‌سین در مراسم نوروزی به روایت‌های گوناگون به وجود آمده است، پژوهشگران بر این باورند كه در جشن نوروز، میوه‌ها، شیرینی‌ها و خوراکی‌ها را در هفت عدد از سینی‌ها می‌چیدند  آن را هفت‌سینی می‌گفتند که بعدها در طول زمان به هفت‌سین تبدیل شده است.

بنا به روایتی هفت «سین» ابتدا هفت «شین» بود. برخی‌ از محققان‌ معتقدند که‌ پیش‌ از اسلام، در این‌ سفره‌ هفت‌ شین می ‌گذاشته ‌اند همچون‌ شمع‌، شیرینی‌، شیر، شراب، شهد و شاهدانه، اما بعد از حضور اسلام به دلیل ممنوعیت مصرف شراب، خواهر و همزاد شراب را که «سرکه» مى شد انتخاب کردند و اینگونه شین به سین تغییر پیدا کرد.

گروهی دیگر بر این گمانند که ابتدا هفت‌چین یعنی هفت نوع چیدنی از درخت، بوده است که بعدها به هفت‌سین تغییر یافته است. اما قرن هاست‌ که‌ در سفره‌ عید هر ایرانی،‌ هفت‌ گونه‌ خوردنی‌ و سبزه‌ که‌ حرف‌ نخست‌ آن‌ «سین» است‌، چیده‌ می ‌شود.

نمادهای سفره هفت سین چه مفهومی دارند؟

سفره هفت سین نشانی از برکت در میان ایرانیان بوده و سال جدید را با این نمادها، به امید روزی و سلامتی آغاز می کنند. در این سفره سبزه، سرکه، سنجد، سمنو، سکه، سماق، سیر، سنبل، سیب، آینه و قرآن، تخم مرغ و … قرار داده می شود. هر یک از این هفت سین نیز نماد برکت و روزی ست که به سبب آن در سفره جای گرفته اند.

سبزه

سبزه نمادی از سرسبزی، برکت، روزی و نشاط است. این سبزی را در سفره هفت سین به نشانه پیوند میان بشریت و نیکوسیرتی می گذارند.

فلسفه سفره هفت سین ما ایرانیها چیست؟

سرکه

سرکه را به عنوان نمادی از صبوری و پذیرش آن چه روزگار بر انسان ها تحمیل می دارد، بر سر سفره هفت سین می گذارند.

سرکه برای سفره هفت سین

 

سنجد

سنجد اما به عنوان رمانتیک ترین و رویایی ترین وجه سفره هفت سین، نمادی از عشق به معشوق زمینی است. عشق آدمیزاد به آدمیزاد و سلسله ی تولد و زایش با این سنجد به سفره هفت سین ایرانی ها می آید.

سمنو

سمنو به عنوان حاصلی پربار از دانه های گندم، نماد باروری و حاصل خیزی بوده و به برکت سال جدید نوید می دهد.

 

سکه

سکه اما هویداست که قرار است نماد رزق و روزی، برکت و پرباری باشد. با قرار دادن سکه در سفره هفت سین نوروزی، سالی پرثمر و پربرکت را آرزو می کنیم.

سماق

سماق به عنوان نماد شادی و خوش سیرتی در سفره هفت سین جای می گیرد.

فلسفه سفره هفت سین ما ایرانیها چیست؟سیر

همین طور سیر نماینده ی زندگی و حیات در سال جدید و پیش روست و آن را به نشانه ی قناعت نیز می شناسند.

سیب

سیب از قدیم نماد مهربانی بوده و آن را در سفره هفت سین نوروزی مان جای می دهیم تا یادآوری کنیم که ایرانی ها به هم نوع دوستی و دیگر نوع دوستی پایبند و وفادار هستند.

سنبل

سنبل یادآور شادی، طراوت، باروری و نیک خویی ست. عطر خوش سنبل هنگام تحویل سال و صدای بم و گرفته ای که ابیاتی از حافظ را می خواند، سالی نیکو و پربرکت را نوید خواهد داد.

Lavender flowers

منبع:چند و چون،شبستان،

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.