علت و درمان ورم پا در بارداری

علت و درمان ورم پا در بارداری

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”علت و درمان ورم پا در بارداری” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

علایم و نشانه‌های بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولا یک سری علایم شایع وجود دارد که تقریبا در بیشتر زنان باردار رخ می‌دهد.

یکی از این علایم، ورم دوران بارداری است. اگرچه ورم دوران بارداری معمولا بی ضرر است ، اما در صورتی که کنترل نشود می‌تواند بر کیفیت زندگی مادر و حتی سلامت جنین تاثیر بگذارد.

ورم بارداری بیشتر در پاها دیده می‌شود و علت شایع آن، تجمع و احتباس مایعات بدن در اندام‌های تحتانی مثل پاهاست.

 

علت ایجاد ورم در دوران بارداری

میزان خون و مایعات بدن مادر در دوران بارداری حدود ۵۰درصد افزایش می‌یابد تا بتواند نیاز‌های جنین را برطرف کند. در نتیجه حدود ۲۵ درصد وزن مادر زیاد می‌شود. به همین دلیل بدن مادر دچار تورم می‌شود. این تورم بیشتر در صورت، پا و مچ پا اتفاق می‌افتد. افزایش مایعات و چرخش آن در بدن علاوه بر تامین نیاز‌های جنین باعث آرام شدن بدن مادر و رشد راحت‌تر جنین می‌شود و مفصل لگن و بافت‌ها را برای زایمان آماده می‌کند.

علت ورم پا‌ها در دوران بارداری

یکی از رایج‌ترین مشکلات زنان در دوران بارداری ورم پا‌هاست که میزان کم آن طبیعی است و نباید نگران باشید. ورم بارداری معمولا در آب و هوای گرم و نزدیک به غروب بیشتر و شدیدتر می شود. پس از یک شب استراحت، ورم ساق پاها در بیشتر زنان باردار کم می شود و به حالت طبیعی بر
می گردد.

ورم پا در دوران بارداری برای چه افرادی خطرناک است؟

ورم اندک در دوران بارداری طبیعی است اما اگر به طور ناگهانی دست ها یا پاهای تان ورم کرد باید معاینات و تست های لازم برای شما انجام شود؛ در صورت بروز ورم ناگهانی در دوران بارداری باید فوری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

اما به طور کلی ورم پا در دوران بارداری برای افراد زیر خطرناک‌تر است:

افرادی که سابقه واریس دارند.
افرادی که وزنشان در بارداری بیش از حد طبیعی اضافه شده است.
افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند.

هشدار مهم

اگر خانم باردار به واریس مبتلا باشد، واریس در دوران بارداری تشدید می‌شود.

ورم بارداری از چه ماهی شروع می‌شود؟

ورم بارداری معمولا از ماه پنجم شروع می شود و در سه ماهه سوم بارداری افزایش می‌یابد.

عوامل تاثیرگذار در افزایش ورم بارداری

حرارت تابستان
ایستادن طولانی مدت
فعالیت طولانی
رژیم غذایی کم پتاسیم
مصرف زیاد کافئین
مصرف زیاد سدیم

توصیه‌های کلی برای جلوگیری و کاهش ورم پا در دوران بارداری

۱-مصرف نمک را کاهش دهید.
۲- در طول دوران بارداری از جوراب مخصوص واریس استفاده کنید.
۳- حتماً پیاده روی کنید.
۴- سعی کنید در دوران بارداری زیاد وزن اضافه نکنید تا دچار اضافه وزن فشار ناشی از آن نشوید.
۵-خانم‌های باردار، چه کارمند و چه خانه دار نباید بیش از ۴۵ دقیقه به حالت نشسته باشند.
۶- روی انگشتان پا راه بروید.
۷-کفش پاشنه ۳ سانت بپوشید.
۸- تا جایی که می‌توانید مایعات مصرف کنید.
۹- از آویزان نگه داشتن پا به مدت طولانی خودداری کنید.
۱۰- در هنگام استراحت، پا‌ها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید.
۱۱- از پوشیدن جوراب‌های تنگ و غیر نخی خودداری کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.