طرز تهیه لواشک خانگی ،سالم و خوشمزه

طرز تهیه لواشک خانگی ،سالم و خوشمزه

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”طرز تهیه لواشک خانگی ،سالم و خوشمزه” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

طرز تهیه لواشک خانگی

++میوه های هسته گیری و پوست گیری شده به میزان مورد نظر

+++(سیب برای لواشک شیرین، آلوچه و زرد آلو برای لواشک ملس و آلبالو و انار برای لواشک ترش)

++نمک

++رب انار(دلخواه)

++روغن مایع کمی

++ یک سینی به سایز دلخواه

آب پز کردن میوه ها در طرز تهیه لواشک خانگی

در مرحله اول از طرز تهیه لواشک خانگی آمده است که باید ابتدا میوه های مورد نظر را شسته، پوست گرفته و هسته ها و قسمت خرابش را بگیرید. در اینجا ما از سیب و گوجه سبز استفاده کردیم. در مرحله بعدی میوه ها را در قابلمه باید بریزیم. آب را تا روی میوه ها اضافه می کنیم و صبر میکنیم به آرامی بپزند. حدود دو ساعت کافیست.

 برای آلبالو، گوجه سبز و یا میوه های دانه ریز نیازی به جداسازی هسته اش نیست، در طی مراحل بعد خودش کم کم جدا می شود.

پخته شدن و نرم شدن کامل میوه ها در طرز تهیه لواشک خانگی

یادتان باشد زمانیکه میوه ها در حال پختن در قابلمه هستند، باید به کمک کفگیر میوه ها را له کنید تا بهتر پخته بشوند و یکدست و نرم باشند. خب در مرحله بعدی شما باید کمی نمک و اگر دوست داشتید کمی رب انار به آن اضافه کنید و باز هم حسابی میوه ها را هم بزنید و له کنید.

وقتیکه میوه هایتان در قابلمه حسابی پخته و یکدست شدند و البته آب میوه ها هم خوب غلیظ شد (نباید آب رقیق باشد) زیر گاز یا حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا میوه های پخته شده تان کمی خنک شود.

خب در این مرحله مل باید به کمک یک سبد دانه ریز و یک قابلمه بزرگ میوه ها را جدا سازی و یکدست بکنیم. میوه های پخته شده را داخل سبدی ریخته و کم کم  به کمک کفگیر شروع به له کردن مواد در سبد کنید.

سبد جداسازی در طرز تهیه لواشک خانگی

این کار را باید حسابی انجام دهیم تا هسته های مانده و پوست میوه ها همه در سبد مانده و مایه غلیظ ان به داخل قابلمه برود. باید سبد روی قابلمه قرار گرفته باشد. مانند شکل زیر. البته لزومی ندارد سبد عین تصویر باشد. فقط سایز سبد جوری باشد که روی قابلمه قرار گیرد و داخل آن نرود.

جداسازی و یک دست کردن میوه های پخته شده در طرز تهیه لواشک خانگی

کار له کردن میوه ها در سبد را تازمانی ادامه میدهیم که تفاله خیلی کمی باقی مانده باشد و همه مواد از سبد رد شده باشند و به داخل قابلمه رفته باشند. مایع بدست آمده پس از بهم زدن، باید به اندازه ماست زده شده غلیظ شود.

سپس در این مرحله باید داخل سینی (میتوانید از سفره استفاده کنید فقط مکان مورد نظر برای ریختن مواد لواشک نباید شیب داشته باشد) را با روغن مایع حسابی چرب می کنیم (توجه: با مقدار کمی روغن نه زیاد). این مقدار روغن فقط باید به اندازه ای باشد که خاصیت جداسازی داشته باشد. همین.

له کردن و جداسازی در طرز تهیه لواشک خانگی

در این مرحله مایع لواشک را حسابی هم میزنیم تا یکدست و صاف شود. سپس آن را مانند شکل زیر داخل سینی یا سفره می ریزیم. توجه کنید که ضخامت آن باید کمتر از هشت میلیمتر باشد و زیادی کلفت نشود. نسبت به غلظت ضخامت لواشک را در نظر میگیریم. اگر لواشک بیش از حد ضخیم باشد یا یکدست نشده باشد، کپک می زند. حال سینی ها را در جایی که آفتاب بخورد و رطوبت نباشد قرار دهید.

یک روز بعد در طرز تهیه لواشک خانگی

بعد از دو سه روز لواشک شما آمده است. برخی آن را در گوشه بخاری یا کنار خانه می گذارند. برخی یه پلاستیک روی آن انداخته و در پشت بام میگذارند. هر جایی میتواند باشد. فقط مراقب باشید گرد و خاک داخلش نرود.

زمانی لواشک آماده است که سفت شده باشد و از سینی یا سفره جدا شود. شبیه لواشک های بیرون. خیلی هم دیر بر ندارید . ممکن است لواشک خشک شود.

لواشک هایتان را در کیسه فریزر گذاشته و در جایی خنک بگذارید.

همچنین میتوانید مقدار کمی از آن را در فریزر گذاشته تا در ایام مختلف سال برای تهیه غذاهایی مثل کوفته، خورشت آلو بخارا و همچنین درمان یبوست از آن بردارید.

طرز تهیه لواشک خانگی ،سالم و خوشمزه
طرز تهیه لواشک خانگی ،سالم و خوشمزه

لواشک زردآلو و گلابی

مواد لازم لواشک

  • زردآلو: یک کیلوگرم
  • گلابی: سه عدد
  • نمک: نصف قاشق مرباخوری
  • آب: دو لیوان

طرز تهیه لواشک :

زردآلو‌ها را بشویید و بگذارید آبشان برود. تمام زردآلو‌ها را دو نیم کرده و هسته آن‌ها را خارج کنید. زردآلو‌های دو نیم شده را داخل قابلمه بریزید. گلابی‌ها را شسته و قاچ کنید. چوب و هسته میانی آن‌ها را خارج کنید و همراه زردآلو‌ها داخل قابلمه بریزید. آب را اضافه کنید.

ابتدا با حرارت بالا و بعد از جوش آمدن با حرارت پایین آن را بپزید. نمک را فراموش نکنید. به خاطر بافت سفت گلابی این لواشک زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. باید آن را هم بزنید. بعد از گذشت تقریبا سه ساعت وقتی دیگر میوه‌ها قابل شناسایی نبودند، حرارت را خاموش کنید.

بگذارید قابلمه سرد شود و بعد آن را داخل آبکش یا صافی بریزید که زیرش لگن مناسبی قرار دارد. دستکش بپوشید و مخلوط لواشک را صاف کنید، چون ممکن است دانه‌های بافت گلابی زیر دندان حس شود، صافی ریزتری انتخاب کنید. مخلوط غلیظ تری نسبت به لواشک آلو رو به رو می‌شوید. پس حواستان باشد سینی بزرگ تری انتخاب کنید و لایه نازک تری از آن را داخل ظرف پهن کنید.

توصیه‌ها:

۱ ـ لواشک‌های صنعتی حاوی اسیدیته بالایی هستند. مکیدن آنها به مدت طولانی باعث فرسایش سطح مینای دندان و پوسیدگی زود هنگام می‌شود. از طرفی، مصرف مکرر این خوراکی می‌تواند باعث افزایش ترشح اسید معده و سوزش معده شود.
۲ـ لواشک‌های صنعتی کالری زیادی دارند. در تهیه این محصولات از شکر یا خرمای تغلیظ شده به مقدار زیاد استفاده می‌شود. مصرف این محصول برای مبتلایان به دیابت و اضافه وزن توصیه نمی‌شود.
۳ ـ بر خلاف تصور عامه‌، لواشک کسی را لاغر نمی‌کند بلکه لواشک‌ها با افزایش ترشح بزاق و اسید معده، غذا و چربی موجود درآن را زودتر هضم می‌کند و به گرسنگی زود هنگام و افزایش اشتها و چاقی منجر می‌شود.
۴ ـ لواشک‌های صنعتی به دلیل نمک زیاد برای مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران کلیوی و قلبی ـ عروقی محدودیت مصرف دارد و اصلا توصیه نمی‌شود.

بزرگ‌ترین ضرر آلوچه یا میوه‌هایی که به لواشک تبدیل می‌شوند، اسیدیته بالای آنهاست. بچه‌ها معمولا عادت دارند لواشک یا آلوچه را کنار د‌هانشان بگذارند و آنها را به آرامی بمکند و چون اسیدیته این خوراکی‌ها بالاست، این کار باعث فرسایش سطح مینای دندان‌ در درازمدت می‌شود. به همین دلیل،‌توصیه می‌شود که بعد از خوردن این خوراکی‌ها حتما کمی آب بنوشید.

منبع : آسان طب ،برترینها ، تصویر زندگی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.