شب اول قبر چیست

شب اول قبر چیست

همینک در مجله آنلاین زندگی با عنوان شب اول قبر چیست در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

مواجهه با شب اول قبر برای هر انسان زنده ای که به جهان آخرت اعتقاد دارد بسیار وحشتناک می باشد .

شب اول قبر چیست (1)

شب اول قبر چیست

شب اول قبر ، فشار قبر ، حضور نکیر و منکر دو فرشته الهی که برای سوال و جواب بر میت وارد شده و عذابی که در این شب فرد به آن دچار میشود همه به راز آلود و مبهم بودن مرگ و دنیای پس از آن دامن می زنند .

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک کارشناس و سخنران مذهبی با اشاره به وقایعی که در شب اول قبر اتفاق می‌افتد گفت :

شب اول قبر از زمان قبض روح و فوت هر انسان آغاز شده و آغاز این مسئله به زمان دفن ربطی ندارد .

برای بازماندگان این تصور وجود دارد که شب اول قبر شب اولی است که فرد را به خاک می سپارند .

افراد بسیاری هستند که در دریا غرق شده ، در کوه مرده یا حتی بر اثر سقوط هواپیما به طور کامل جسمشان نابود شده و قابل دفع نیست لذا این افراد نیز از زمان جدایی روح از جسمشان شب اول قبر را تجربه خواهند کرد .

زمان به طول انجامیدن شب اول قبر برای ما که محاسبه شمسی و قمری داریم یک تجلی دارد و برای فرد جان باخته که دیگر زمان و مکان از نظر او معنایی ندارد جلوه دیگری دارد .

در روایات از فقدان وجود زمان پس از مرگ صحبت شده است .

آیا فشار قبر استخوان ها را خرد میکند؟

هر فردی بعد از جدا شدن روح از بدن همچنان به تعلقات دنیایی وابسته است و دوری از اولاد و دوستان روحش را آزرده می‌کند .

غیر از دلبستگی های دنیا که هنوز روح را به خود وابسته نگه داشته است ، خیر و شر بودن اعمال انسان در دنیا نیز به میزان و شدت فشار قلب بسیار موثر است .

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک در رابطه با علت فشار قبر گفت :

فشار قبر برای انسانی که می خواهد بر خداوند وارد شود یک نوع نوازش است همانند تعابیر استفاده شده در نماز میت که بر فرد می خوانیم «هذا عبدک و بن عبدک نزل بک» خدایا این فرد بر تو نازل شده «و انت‌ خیر منزول به» تو بهترین کسی هستی که هر فرد بر او وارد میشود .

شب اول قبر چیست (2)

شب اول قبر چیست

فشار قبر برای آماده سازی فرد برای ورود به برزخ می باشد لذا انسان های خوب نیز به خاطر اشتباهات دنیوی خود و برای اینکه طولانی بودن حضورشان در برزخ آنها را آزاد نکند ، جان کندن سختی و فشار قبر طلاقت فرسایی خواهند داشت .

مانند سعد بن معاض که به دلیل بدرفتاری با همسر خود آنقدر فشار قبر شدیدی داشت که پیامبر اکرم (ص) صدای خرد شدن استخوان هایش را شنید .

در مقابل کافرانی که کارهای نیک داشته‌اند نیز مرگ راحت و فشار قبر کمی را تجریه خواهند کرد تا به نسبت به عمل خوب خود با آرامش به برزخ رفته و نیکی آنها قبل از ورود به برزخ تصویر و عدالت در حقشان اجرا شود .

چگونه شب اول قبر راحت تری داشته باشیم؟

در احادیث و روایات اعمالی برای کاهش فشار قبر عنوان شده که برخی از آنها توسط فرد در زمان حیات قابل اجرا می باشد و برخی دیگر بازماندگان او باید انجام دهند .

هر فرد پیش از مرگ می تواند با انجام اعمال خیری مانند نماز اول وقت ، دائم الوضو بودن ، صله رحم ، دستگیری از مستضعفین و فقرا ، صدقه دادن ، مهربانی با اطرافیان و فرزندان خود و از همه مهمتر به یاد مرگ بودن از فشار قبر خود بکاهد .

بازماندگان نیز می توانند با خواندن تلقین هنگام دفن و تلاوت قرآن برای میت به خصوص توسط فرزندان صالح و پرداخت بدهکاری های مادی و معنوی او به رهایی فرد از فشار قبر و سختی های شب اول قبر بکاهند .

آیات آسمانی که دلالت بر اتفاقات شب اول قبر دارند

آیات متعددی در این زمینه وجود دارند که به صورت عینی درباره شب اول قبر صحبت می کنند یا در معنی و تفسیر مرتبط هستند .

آیه ۱۰۰ سوره مومنون ، آیه ۱۶۹ سوره آل عمران ، آیه ۴۶ سوره مومن ، آیات ۲۸-۲۹ و ۳۲ سوره نحل ، آیه ۱۲۴ سوره طه‌ و آیه ۲۷ سوره محمد که در آن خداوند میفرماید «حال انها چگونه خواهند بود هنگامی که فرشتگان مرگ بر صورت و پشت انان می‌زنند و جانشان را می‌گیرند» از جمله آیاتی است که دلالت بر وجود شب اول قبر دارند .

حضرت علی (ع) در رابطه با شب اول قبر میفرماید «همانا آن زندگی سخت و دشواری که خداوند دشمن خود را از آن بیم داده ، عذاب قبر است ، که خداوند بر کافر ۹۹ اژدها مسلط کند که گوشت بدنش را به دندان گزند و استخوان او را بشکنند و پیوسته بر سر او درآمد و شدند تا روزی که از قبر برانگیخته شود که اگر یکی از آنها اژدهایان در زمین بدمد هرگز زمین زراعتی نرویاند»

مطلب شب اول قبر چیست به بخش دانستنی ها سایت اختصاص دارد .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.