سیر تکامل وسیله های حمل و نقل از ابتدا تا به امروز!!

سیر تکامل وسیله های حمل و نقل از ابتدا تا به امروز!!

قبلا در سایت فارسیها در باره اختراعات بشری سخن گفته ایم و دانسته ایم که بسیاری از اختراعاتی که امروزه در دسترس ما هستند و ما به راحتی به کمک ان ها نیاز ها و احتیاجات خود را برطرف میکنیم در ابتدا شکل اینچنینی نداشته اند و در یک بازه طولانی مدت ارتقا پیدا کرده اند و به شکلی که امروزه هستند درامده اند. با ما امروز در وبسایت فارسی ها همراه باشید که میخواهیم به سیر تکامل وسیله های حمل و نقل بپردازیم :

شاید در اوایل زندگی بشر نه ، ولی بعد از مدتی که بشر توانستند به نیاز های اولیه خودش پاسخ دهد، احساس نیازش بیشتر شد و مثل همیشه به طبیعت انسانیش گوش فرا داد و سعی کرد تا به نیاز هایش پاسخ دهد. یکی از این نیاز ها هم نیاز به حمل و نقل سریع بود.

ما فقط تا حدودی به کمک اسناد و شواهد میتوانیم در تاریخ سیر کنیم و اگر بخواهیم به زمان های بسیار دور سفر کنیم اسناد و کتیبه ها و سنگ نوشته ها و… کمک چندان مهمی به ما نخواهند کرد. زمانی که اسناد جواب گو نیستند ما مجبوریم برای ادامه سفر در تاریخ از ذهن و قوه تخیلمان استفاده بکنیم. با تکیه بر این قضیه و با کمی تامل درک خواهیم کرد که انسان در اوایل که به حمل و نقل آسان خودش و یا اشیای سنگین و یا شکارهای بزرگ احتیاج پیدا کرد سعی کرد در ابتدا آن چیزی را که میخواست حمل کند با بستن طناب به شی مورد نظر آن را روی زمین میکشید و بعد ها احتمالا متوجه شد که باید اصطکاک بین شئ و زمین را از بین ببرد تا بتواند راحت تر و با مصرف انرژی کمتری کار حمل و نقل را انجام بدهد. در همین راستا شاید یک چرم یا تنه درخت و یا سنگ تختی را در زیر شیئی که میخواست حمل کند قرار میداد و طناب را به آن میبست و اصطکاک کاهش می یافت . همزمان با این کار شاید توانسته بود برای جا به جایی راحت تر خودش از مکانی به مکان دیگر از فیل ها یا شتر ها و یا اسب و خر ها و دیگر چارپایان استفاده کند.

همانطور که گفتیم از اینکه انسان کی توانست سوار اسب شود و یا کی توانست ارابه بسازد و به چارپایان وصل کند اطلاعاتی بجز چندین نقاشی در غار ها موجود نیست و همه این هایی که گفتیم بر اساس تصورات ذهنی بود . به هر حال از این ها که بگذریم و کمی جلوتر بیایم میرسیم به اولین وسیله چرخ داری که بشر آن را اختراع کرد و این اتفاق تقریبا ۳۵۰۰ سال قبل از ظهور حضرت مسیح رخ داد و بعد ها تقریبا همزمان با این اتفاق بشر فهمید که میتواند سوار چوب های معلق در روی آب بشود و با چوبی دیگر ان را روی آب به هر سمتی که میخواهد هدایت کند. بعد ها چرخ دستی هم ساخته شد و بشر محصولات کشاورزی و یا شکار های خودش را با چرخ دستی ها حمل کرد و چندین صد سال بعد توانست این چرخ دستی ها را به حیواناتی همچون اسب و خر و… وصل کند و دیگر از زحمت حمل آن نیز آسوده شود. بشر همچنان بعد از میلاد نیز این سیر تکامل را طی میکرد ولی این تکامل قطعا خیلی کند پیش میرفت که لئو ناردو داوینچی با ظهور خودش در سال ۱۴۰۰ این روند پیشرفت را پر سرعت تر کرد. ما وسیله های حمل و نقلی چون زیر دریایی ها ، هلیکوپتر ها و ماشین های ابتدایی را مدیون طراحی های او هستیم. طرح های او به قدری پیشرفته بودند که در آن زمان به دلیل نبود ابزار ها و امکانات کافی عملی و ساخته نشدند و بعد ها به ایده های قوی تبدیل شدند.

در آن سو و تا سال ۱۷۸۳ کشتی ها همچنان به کمک پارو یا با قدرت باد به حرکت در می آمدند.تا اینکه شخصی به نام رابرت فولتون توانست کشتی بسازد که با قدرت بخار آب و مستقل از هر نیروی انسانی یا طبیعی حرکت کند. قطعا وی این کار را با الهام گرفتن از ماشین های صنعتی که در انگلستان به کمک بخار کار میکردند انجام داد. اختراع او جهشی فوق العاده در زمینه حمل و نقل دریایی به شمار میرفت و باعث کوتاه تر شدن سفر های دریایی هم شد.

از دریا و خشکی گفتیم و از سویی دیگر برادران مونت گلفیه در تلاش بودند تا رویای پرواز بشر را به حقیقت برسانند و میشود گفت بعد از داوینچی اولین قدم را در این راه گذاشتند و بالن حرارتی را اختراع کردند.

تا اینجا بشر توانسته بود به پیشرفت های بزرگی در زمینه حمل و نقل نائل شود، ولی این اختراع شدن ماشین های موتوری بود که واقعا یک پیشرفت اساسی به شمار میرفت. این اتفاق توسط شخصی به نام نیکلاس جوزف کاگنوت و در سال ۱۷۶۹ اتفاق افتاد و وی با تلاش های بسیار توانست کاری را که رابرت فولتون با کشتی ها انجام داد را با یک ماشین چهار چرخ انجام دهد. او ماشینی که با قدرت بخار کار میکرد را اختراع کرد و برای اولین بار آن را به حرکت دراورد. این ماشین با سرعت ۳ کیلومتر در ساعت و با چهار مسافر میتوانست حرکت کند. ولی هنوز جای پیشرفت بسیاری بود و فرانکو آیزاک توانست این پیشرفت را جواب دهد و برای اولین بار ماشینی را در سال ۱۸۰۷ ساخت که میتوانست با احتراق داخلی و به کمک هیدروژن کار کند. ولی هیدروژن سوخت مناسبی نبود و ۸۰ سال بعد کارل بنز توانست ماشینی را بسازد که میتوانست با بنزین کار کند و سرعت بیشتری هم نسبت به اتوموبیل فرانکو آیزاک داشته باشد .

از انجا که لازم است درباره نخستین لوکوموتیو ها هم صحبتی باز شود، میگوییم که این وسیله حمل و نقل غول پیکر و کاربردی در سال ۱۸۰۱ و به دست شخصیتی به نام ریچار ترویتیک اختراع شد و بعد ها توسط جورج استفنسون اصلاحات زیادی روی آن انجام شد. لازم به ذکر است که این وسیله نیز با قدرت بخار کار میکرد. بعد ها و در چند قرن اخیر دیگر تمرکز زیادی روی ساخت وسیله نقلیه ای که روی خشکی کار کند نشد و این بود که هلیکوپتر ها و هواپیما های مسافربری و جنگی ساخته شدند و جرقه این کار توسط برادران رایت معروف در سال ۱۹۰۰ زده شد و بعد ها تکمل پیدا کرد.

این مقاله یک نگاه اجمالی و کلی به سرگذشت وسیله های نقلیه و سیر تکامل آن ها بود و سعی شد تا کمتر به جزئیات بیهوده توجه شود. نظر شما چیست؟

4/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.