سنگ عقیق ، فیروزه و درنجف چه خواصی دارند؟

سنگ عقیق ، فیروزه و درنجف چه خواصی دارند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”سنگ عقیق ، فیروزه و درنجف چه خواصی دارند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

سنگ عقیق 

قرن ها سنگ عقیق به عنوان گوهری گرانبها و سنگی برای استفاده در جواهرات یا مجسمه های هنری کوچک بود.سنگ عقیق از انواع بسیار دانه ریز یا مخفی بلور کوارتز می باشد. درواقع این سنگ متعلق به خانواده كوارتزهای رشته ای و گروه كلسدونی(یمانی) است.

۱- اولین سنگی که ایمان آورد!
پیامبر اکرم (ص) به علی (ع) فرمود:« ای علی! انگشتر را در دست راست کن تا از مقربان الهی باشی.حضرت علی (ع) پرسید: چه انگشتری را در دست کنم؟ پیامبر فرمود: عقیق قرمز؛ زیرا اوّلین کوهی بود که به وحدانیّت خداوند، به نبوت من و به وصی بودن تو یا علی و امامت فرزندان تو و اینکه بهشت برای محبان تو و شیعیان فرزندانت است، اقرار کرد.»
امام صادق (ع) فرمود:« دوست دارم که هر مؤمنی پنج انگشتر را در دست داشته باشد (یکی از آنها) عقیق است و آن مخلص ترین نگین ها برای خدا و ما اهل بیت است…».

۲ – اولین سنگ ولایت مدار!
حضرت رضا (ع) فرمودند:« در روز غدیر، خداوند ولایت علی (ع) را بر آسمان های هفت گانه و سپس بر کوه ها عرضه داشت. اولین کوه هایی که به ولایت اقرار نمودند، سه کوه بود: کوه عقیق، کوه فیروزه و کوه یاقوت.»

۳ – ثناگوی الهی!

شخصی خدمت امام (ع) عرض کرد: فدایت شوم! چه نگینی بر روی انگشتر بگذارم؟ حضرت فرمود:« ای بشیر! چرا از استفاده عقیق قرمز و زرد و سفید غافلی؟ زیرا این سه، سه کوه در بهشت هستند؛ عقیق قرمز بر در خانه رسول خدا (ص) سایه افکنده است و عقیق زرد بر خانه فاطمه زهرا(س) در بهشت و سفید نیز بر خانه امیرمؤمنان (ع) در بهشت سایه افکنده است و همه ی این خانه ها یکی است… و به راستی این سه کوه، خدا را تسبیح و تقدیس و تمجید می گویند و برای دوستداران خاندان پیامبر (ص) آمرزش می طلبند».

۴ – معراج!
پیامبر اکرم (ص) در خصوص شب معراج می فرمایند:« آن قدر به پروردگار نزدیک شدم که نزدیک تر از آن قابل تصور نیست. خداوند در آنجا با من میان دو کوه عقیق سخن گفت»

خواص عقیق

فقرزدایی

حضرت صادق (ع) فرموده اند که دستی که در آن، این گوهر باشد، بسیار عجیب است که از درهم و دینار (پول) خالی باشد…
همچنین حضرت رضا (ع) فرموده اند که این نگین، فقر را از بین می برد و دست کردن آن، نفاق را دور می کند.
و نیز فرمودنده اند که کسی که این انگشتر را در دست کند، فقیر نمی گردد.

وسعت رزق و روزی

حضرت باقر (ع) می فرمایند: که هر کس یکی از انواع آن را در دست کند و شیعه ی اهل بیت نیز باشد، به جز خیر و خوبی و وسعت در رزق نمی بیند و بی نیاز از مردم خواهد شد.

افزایش ثواب

امیرمؤمنان علی (ع) فرموده اند که دو رکعت نماز با این انگشتر، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون این انگشتر خوانده می شود.

تسریع در اجابت دعا

امیرمؤمنان علی (ع) فرمودنده اند که دستی محبوب تر از دستی که در آن، این گوهر باشد، به سوی خدا برای دعا بلند نشده است.
و همچنین حضرت صادق (ع) فرموده اند که خداوند دوست می دارد دستی که در دعا به سوی او بلند می گردد، در آن دست از این انگشتر باشد.

 ایمنی از بلایا

امام علی (ع) فرمودند این انگشتر مایه ی برکت خواهد بود و ایمنی از بلاها خواهد آورد.

عاقبت به خیری

پیامبر اکرم (ص) فرمودند : « کسی که انگشتر عقیق در دست کند، عاقبت به خیرخواهد شد.»

دوری از عذاب به شرط حبّ علی (ع)

امام کاظم (ع) فرموده اند که خداوند به خودش قسم یاد کرده است که هرگز دستی را که این انگشتر را پوشیده، عذاب نمی کند، به این شرط که ولایت علی (ع) را داشته باشد.

غم زدایی

رسول خدا (ص) فرموده اند که تا زمانی که انگشتر با این نگین در دست داشته باشید، حزن و اندوه بر شما وارد نخواهد شد.

خواص فیروزه

سنگ عقیق ، فیروزه و درنجف چه خواصی دارند؟
خواص سنگها

داستانی از امام هادی (ع) در مورد خواص انگشتر فیروزه

یکی از غلامان امام هادی (ع) از ایشان اجازه گرفت تا به زیارت امام رضا (ع) مشرف شود. امام هادی به او فرمود: انگشتری با نگین سنگ فیروزه برای خود تهیه کن و آن را در سفر همراه خود داشته باش. چرا که در طول سفر بین شهر طوس و نیشابور شیری با تو رو به رو خواهد شد که قافله را از رفتن بازخواهد داشت. باید به سوی آن شیر بروی و انگشتر را به او نشان دهی و به او بگویی مولای من فرموده‌اند که از سر راه کنار برو.

بعد ایشان فرمودند باید نقش روی انگشتر الملک لله و سمت دیگر آن الملک لله الواحد القهار حک شده باشد. چرا که انگشتر حضرت علی (ع) دارای این نقش بوده است. این انگشتر با این نقش همانند سپری در برابر درندگان است و عامل پیروزی بسیاری در جنگ‌ها می‌باشد.

احدیث امام صادق (ع)درباره فیروزه

امام صادق (ع) نیز در خصوص خواص معنوی انگشتر فیروزه می‌فرمایند:” دستی که انگشتر فیروزه در آن است فقیر نمی‌شود.”
همچنین در روایاتی از امام صادق (ع) آمده است که انگشتر فیروزه باعث گشایش در کارها می‌شود. همچنین از این امام بزرگوار نقل شده است که خداوند می‌فرماید: من از اجابت نکردن دعای کسی که دستش را به سوی من دراز کرده است در حالی که انگشتری با نگین فیروزه در دست دارد خجالت می‌کشم.

منقول است که حضرت علی (ع) به منظور نصرت و یاری از سنگ فیروزه استفاده می‌کرده است.

از دیگر خواص معنوی سنگ فیروزه که در روایات آمده است می‌توان به استجابت دعا، رفع بی‌نیازی و دوری از فقر، فتح و پیروزی، ایجاد فرزند موثر، افزایش قوت قلب، دور کننده دردها، گشایش و فراخی سینه و برآورده شدن حاجات اشاره کرد.

 سنگ در نجف

درنجف سنگی صاف و شفاف مانند شیشه می باشد که از نوع سنگ های کوارتز می باشد . در نجف دارای خواص معنوی بالای می باشد . برخی از انواع این نوع سنگ دارای خطوط سیاه رنگ می باشد که به این نوع « در مودار » گفته می شود .

سنگ در نجف در دو رنگ شیشه ای بیرنگ و شیشه ای مایل به قرمز در وادی السلام نجف درعراق یافت می شود که دومی در میان کشورهای اسلامی به “در  حسینی ” شهرت دارد .

جالب است بدانید نحوه ساخت این در، مختص به شهر نجف عراق است و چون تنها در این سرزمین حاصل میگردد به در نجف شهرت دارد .

از امام صادق (ع) نقل شده :

دُر نجف که در نجف اشرف می باشد، هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند وبه آن نگاه کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می‌کند، ثواب یک زیارت در نامه عمل او می‌نوشته میشود . که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند نبود، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می‌شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند . (وسائل ج۵ ص۴۰۳ – ۴۰۴)

در روایتی دیگر فرموده اند : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق، فیروزه، یاقوت، حدید صینی و دُرّ نجف .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.