سفر به کرمان در تعطیلات نوروزی

سفر به کرمان در تعطیلات نوروزی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”سفر به کرمان در تعطیلات نوروزی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

آشنایی با جغرافیای کرمان

کرمان نام مرکز استانی با همین نام است که ۸۲۱/۰۰۰ نفر جمعیت داشته و دهمین شهر پرجمعیت ایران به حساب می‌ آید. این شهر نیمه کویری در ارتفاع ۱۷۵۶ متری از سطح آب های آزاد جهان قرار گرفته و سومین مرکز استان مرتفع ایران است. ارتفاع زیاد باعث شده تا آب و هوای شهر نسبت به دیگر مناطق نیمه کویری معتدل تر باشد. باید بگوییم کرمان تاریخ دور و درازی داشته و شاهد وقایع مهمی از پیشینه کشورمان بوده، به همین علت عنوان پنجمین شهر تاریخی ایران را از آن خود کرده است.

با این که کرمان استانی بیابانی محسوب می‌شود، اما کوه‌های بلندی را در خود جای داده و جزء استان‌های مرتفع ایران است. کوه هزار با ارتفاع بیش از ۴۴۰۰ متر در میان بلندترین قله‌های ایران خودنمایی می‌کند. با این حال کرمان میزبان دشت لوت هم هست که که جزء پست‌ترین دشت‌های ایران است.

کرمان همچنین استان لرزه‌خیزی است که زمین‌لرزه‌های بزرگی در سال‌های اخیر در آن رخ داده‌اند. زلزله‌ی بم در سال ۱۳۸۲ از تلخ‌ترین حوادث طبیعی کشورمان بوده است.

این استان از جنوب با هرمزگان، از غرب با استان‌های فارس و یزد و از شمال با خراسان جنوبی همسایه است. استان پهناور سیستان و بلوچستان نیز در شرقِ کرمان واقع شده است.

جاذبه های گردشگری استان کرمان

حمام گنجعلی خان

گنجعلی خان همان طور که از نامش مشخص است فرد مهمی بود و از سال ۹۷۵ تا ۱۰۰۴ شمسی (همزمان با حکومت شاه عباس صفوی) حاکم شهر کرمان بود. او برای رفاه مردم شهر سازه های زیادی را بنا کرد که حمام نیز یکی از آن ها است. این مورد از جاذبه های کرمان حدود ۱۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و شامل بخش های مختلفی از جمله حمام، مسجد،‌ آب انبار، گرم خانه و … می شود. با توجه به اهمیت تاریخی و ویژگی های معماریسازه در تاریخ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۷، نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جالب است بدانید که تا قرن اخیر و سال ۱۳۱۶ مردم برای استحمام به این جا مراجعه می کردند سرانجام در سال ۱۳۴۷ مورد بازسازی قرار گرفت و به موزه مردم شناسی تبدیل شد.

کرمان، بازار بزرگ کرمان، میدان گنجعلی خان

گنبد جبلیه

نزدیک پارک پردیسان کرمان که می‌شوید، یک بنای سنگی غریب به چشم‌تان می‌خورد که قدمت آن را به دو قرن پیش از میلاد مسیح تخمین زدند. این بنای دو هلالی با گنبدهای آجری که تنها بنای سنگی تاریخی در کرمان شناخته شده است، در حال حاضر تبدیل به یک موزه‌ی سنگی شده است که پیشنهاد می‌کنم از آن دیدن کنید. تصور کنید وارد بنایی خواهید شد که برای استحکام، معمارانش در ساخت آن به جای آب، از شیرشتر استفاده کرده‌اند.

گنبدجبلیه

قلعه اردشیر کرمان

البته شاید در یک نظر این قلعه را در حال تخریب شدن ببینید، که خب نسبت به قدمت آن که اردشیر بابکان دستور ساخت آن را داد، طبیعی است. در جنوب شرق کرمان، تپه‌ای به چشم می‌خورد که بر روی آن قلعه کوه بنا شده است.  قلعه اردشیر از دو قسمت تشکیل شده است، یک بخش آن بر روی تپه است که همان قلعه کوه است و بخش دیگر بر روی یک تپه‌ی کوتاه‌تر قرار گرفته است که به نام قلعه‌ی دختر، یا آتشکده آناهیتا معروف است. اگر عزیز سالمند یا ناتوانی همراه‌تان است، می‌توانید از فضای سبزی که برای استراحت گردشگران و استفاده توریستی در دامنه‌ی این تپه‌ها طراحی شده است، استفاده کنید.

باغ فتح آباد کرمان

از جاذبه های کرمان که متعلق به دوران قاجاریان است می توان به باغ فتح آباد یا بیگلر بیگی اشاره کرد. فاصله آن تا مرکز شهر ۲۵ کیلومتر بوده و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. در توضیحات آن لازم است بگوییم که وسعت باغ ۱۳ هکتار است که ۱۵۰۰ مترش را ساختمانی به سبک ایرانی اروپایی ساخته اند. انعکاس ساختمان در حوض زیبای جلویش بسیار با شکوه است و می توانید عکس های زیبایی را این جا بگیرید.

از بخش های مختلف آن می توان به ساختمان اصلی اشاره کرد که دو طبقه است و دارای طاق نماهایی در اطراف می باشد، برای ساختش از خشت خام و ملات استفاده شده است. موزه حکام کرمان، اتاق نقاشی، عمارت چهار فصل و زمین های کشت داروهای گیاهی از بخش ها دیگر این جاذبه هستند.

استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

یخدان مویدی

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان یخدان مؤیدی است. یخدان مویدی از جنس خشت و گل است و در دوره‌ی صفویه ساخته شده. کاربرد یخدان در روزگار گذشته ذخیره‌ی آب در زمستان برای استفاده در تابستان بوده است. امروز بنای یخدان مویدی به مرکز فرهنگی و کتابخانه کودکان تبدیل شده است. کتابخانه‌ی کرمان با آن عمارت زیبا و پر از جزییات ظریف از دیگر دیدنی‌های این شهر زیباست. زیبایی ساختمان کتابخانه با ستون‌های سردر و کاشیکاری‌های ورودی مسحور کننده است.

بازدید از ارگ بم

حتی اگر تا به حال به کرمان سفر نکرده باشید، اسم معروف ارگ بم را شنیده‌اید، به خصوص از بعد از زلزله‌ای که رخ داد و بخش زیادی از ارگ تاریخی کرمان را لرزاند. بزرگترین بنای خشتی در دنیا همین مجموعه ارگ بم بود که در مرکز آن، دژ بزرگی قرار گرفته است(البته در حال حاضر با وجود مرمت و بازسازی که انجام شده است، تنها بخشی از آن همه زیبایی ارگِ پیش از زلزله را بازگرداندند. ارگ در قدیم از دو بخش تشکیل شده بود که یک بخش آن مخصوص حاکمان و قصرنشین‌ها بود و بخش دیگر مخصوص رعیت نشین‌ها و ساکنان این ارگ در قدیم بود. شاید اصلی‌ترین ویژگی شهر کرمان همین بناهای خشتی آن باشد که هنوز با وجود سازه‌های جدید، اثری از خانه‌های قدیمی که با خشت ساخته شده است به چشم می‌خورد.

منابع:الی گشت،رهی نو،سفر زون

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.