روش صحیح درس خواندن در مدرسه تلویزیونی!

روش صحیح درس خواندن در مدرسه تلویزیونی!

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”روش صحیح درس خواندن در مدرسه تلویزیونی!  ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

دانش‌آموزان و خانواده هایشان برای کسب نهایت استفاده از کلاس‌های درسی شبکه آموزش که از امروز آغاز می‌شود، چه باید بکنند؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور و تعطیلی مدارس به دستور وزارت بهداشت برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها، این پرسش مطرح می‌شود که در این بازه زمانی وظیفه دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای عقب نیفتادن از برنامه درسی چیست؟ و دانش‌آموزان چگونه می‌توانند در این ایام بهترین بهره را از فرصت پیش آمده داشته باشند. در این بین، قرار بر این شده که شبکه آموزش از امروز(شنبه) به مدرسه تلویزیونی تبدیل و آموزش درس های مقاطع تحصیلی به این ترتیب از شبکه آموزش سیما آغاز ‌شود: صبح مقطع ابتدایی، ظهر مقطع متوسطه اول و بعداز ظهر متوسطه دوم و هنرستان‌های فنی و ‌حرفه‌ای و کاردانش. بدین منظور، پیشنهادهایی به دانش‌آموزان و والدین‌شان ارائه می شود.

دانش‌آموزان را استرسی نکنید

خانواده‌های محترم لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی و انجام توصیه‌های وزارت بهداشت که از طریق صداوسیما اطلاع‌رسانی می‌شود، فضایی دور از استرس و اضطراب و ترس فراهم آورند تا دانش‌آموزان بتوانند از تعطیلی‌ها و فرصت ایجاد شده، حداکثر استفاده را داشته باشند. در این بین، اگر استرس دانش‌آموز به حدی است که زندگی روزانه‌اش مختل شده، کمک گرفتن از یک مشاور ضروری است. همچنین باید با چنین دانش‌آموزانی درباره این بیماری و این‌که با رعایت بهداشت، قابل کنترل است، صحبت کرد.

برای تماشای برنامه‌های آموزشی برنامه‌ریزی کنید

باتوجه به اعلام وزارت آموزش‌و‌پرورش و ارائه برنامه تدریس درس ها از شبکه آموزش، از زمان برنامه مربوط به مقطع تحصیلی خود اطلاع یابید. از همین حالا برنامه‌ریزی کنید تا در زمان پخش کلاس درسی مربوط به شما، کاملا آمادگی داشته باشید. مثلا خسته یا گرسنه نباشید که نتوانید با حواس جمع، برنامه را نگاه کنید.

کلاس‌های درس تلویزیونی را جدی بگیرید

بعضی از دانش‌آموزان به شوخی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که این برنامه‌های آموزشی را در حالت دراز کشیده و از زیر پتو تماشا خواهند کرد! به طور کلی، به نظر می‌رسد که این موضوع چه توسط والدین و چه دانش‌آموزان جدی گرفته نشده است. توصیه اکید می‌کنم که با توجه به شرایط فعلی و برای جا نماندن از برنامه‌های آموزشی، همه ما تلاش کنیم از این اقدام موثر صداوسیما و آموزش و پرورش، نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

زمان خواب‌تان را به هم نریزید

همان‌طور که می‌دانید، مشخص نیست که مدارس تا چه روزی تعطیل هستند. سه روز، یک هفته یا تا پایان سال. بنابراین شما به عنوان یک دانش‌آموز نباید نظم زندگی‌تان را به هم بریزید تا در زمان برگشت برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه شوید. این روزها زمان خواب و بیداری خود را مطابق با روزهایی که به مدرسه می‌رفتید، تنظیم کنید و شب‌ها تا دیر وقت بیدار نباشید و صبح‌ها هم زود از خواب بیدار شوید تا ذهن‌تان برای درس خواندن، آماده‌تر باشد.

شرایط کلاس درس را فراهم کنید

یک مکان مطالعه خوب از الزامات ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن است. در واقع اولین چیزی که می‌تواند به شما برای داشتن تمرکز بالا کمک کند، مکانی است که در آن مطالعه می‌کنید زیرا روی نحوه تمرکز شما تاثیر زیادی دارد. بنابراین توصیه می‌شود که در صورت امکان، میز لوازم‌تحریر خود را در فاصله مناسبی از تلویزیون قرار دهید و دیگر اعضای خانواده‌ هم باید در زمان پخش کلاس‌های آموزشی مرتبط با دانش‌آموزشان، فضا را از لحاظ نبود سر و صدا و … آماده کنند.
کارهای ناتمام خود را کنار بگذارید
قبل از شروع برنامه، به هیچ کار ناتمامی نپردازید چون به محض شروع کلاس درس تلویزیونی به آن موضوع نیمه‌تمام فکر خواهید کرد و همین موضوع موجب تخیل و رویاپردازی می‌شود.

عوامل حواس‌پرتی را مدیریت کنید

کتاب‌ها و جزوه‌های مورد نیازتان را قبل از شروع برنامه، کنار دست‌تان بگذارید. اگر لازم باشد برای آن‌ها از جایتان بلند شوید یا مدتی دنبال‌شان بگردید، حواس‌تان پرت می‌شود و قسمت‌هایی از برنامه را از دست خواهید داد. بنابراین و به طور کلی سعی کنید با مدیریت درست خود، عواملی را که ممکن است باعث ایجاد حواس‌پرتی شود، از خود دور کنید، مثلا استفاده از تلفن‌همراه را به زمان‌های خاص محدود کنید.

از یادداشت برداری غافل نشوید

در زمان پخش برنامه، حتما یک قلم و کاغذ دم دست‌تان داشته باشید تا نکات مهم تدریس شده را یادداشت کنید و پس از برنامه به حل تمرین‌های آن مبحث بپردازید تا از یادگیری آن مباحث مطمئن شوید و نقاط ضعف احتمالی‌تان را شناسایی کنید.

چند توصیه کلی و مهم

این روزها زمان خوبی برای مطالعه درس هایی است که در آن‌ها احساس ضعف می‌کنید. سعی کنید با مرور و حل نمونه سوال، آن را جبران کنید.
برای دانش‌آموزان کنکوری هم فرصت بسیار مناسبی است که عقب ماندگی درس های خود در این مدت را جبران کنند و به مرور درس های پایه بپردازند و در درس های تخصصی تست بیشتری بزنند.
برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی والدین سعی کنند با معلم فرزندشان در ارتباط باشند و تکالیفی را که معلم به فرزندشان می‌دهد، حتما انجام دهند.
در آخر لازم است به دانش‌آموزان عزیز تاکید کنیم که با توجه به نزدیک شدن پایان سال تحصیلی و زمان کم باقی مانده لازم است که در این ایام به هیچ وجه از فضای درس دور نشوند و وقت خود را به بطالت نگذرانند که در غیر این‌صورت پشیمانی بسیاری همراه خواهد داشت و عقب افتادگی‌ها به هیچ وجه قابل جبران نخواهد بود.

نویسنده : فرزانه عطاران،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.