رصدخانه کاراهونج از جاذبه های گردشگری ارمنستان 

رصدخانه کاراهونج از جاذبه های گردشگری ارمنستان 

رصدخانه کاراهونج (زوراتس کارر):

شاید به جرات بتوان گفت یکی از قدیمی ترین و باستانی ترین مناطق دنیا، رصدخانه کاراهونج در کشور ارمنستان می باشد که در تور ارمنستان حتما باید از آن بازدید کرد. سازه ای بشری که بخوبی روایتگر هوشندی و توانایی های بالای علمی انسانهای دنیای باستان می باشد. رصدخانه ای که با رصد دقیق حالات و وضعیت خورشید و ماه، ضمن تعیین دقیق زمان، راه گشای زندگی مردمان قدیم در مسایل بهداشتی، نظامی و کشاورزی بوده است.

یکی از مقاصد اصلی تور ارمنستان که در ۲۰۰ کیلومتری ایروان، پایتخت کشور ارمنستان قرارگرفته است، مجموعه ازسنگهای بسیار قدیمی است. در نگاه اول به این مجموعه به سختی می توان دریافت که این محل یک رصدخانه می باشد. در واقع تعداد زیادی سنگ¬های چیده شده ای هستندکه چیدمان آنها برای مردم امروز قابل فهم نمی¬باشد. اما دانشمندان دریافته اند که این چیدمان بر اساس نظم و به منظوری خاص شکل گرفته است. تحقیقات دانشمندان نشان داد که از این محل و از این چیدمان جهت بررسی وضعیت ماه و خورشید استفاده می¬شده است.

استفاده از سنگهای کوچک و بزرگ و همچنین سنگهایی که در برخی از نقاط آنها با دست سوراخهایی بوجود آمده است، همگی موید این نظریه است که این منطقه در واقع یک رصدخانه است. قطر سوراخهای ایجاد شده ۴ تا ۵ سانتیمتر می باشد. این رصدخانه کاراهونج نامیده می شود. کارا در زبان ارمنی به معنی سنگ و هونج به معنی صدا می باشد و کاراهونج یعنی سنگی که صحبت می کند.

 

نامگذاری رصدخانه:

رصد خانه کاراهونج در فلات کوهستان و در نزدیکی شهر سیسیان واقع شده است. مردم محلی این بنای تاریخی را سنگ¬های ایستاده می¬نامند. در واقع ستاره شناس معروف (پاریس هرونی) این بنای تاریخی را بر اساس روستاهای باستانی کاراهونج نامید که دو مورد مشابه آن نیز در قره باغ وجود دارد.

 

به گزارش سفر باتو ، کاراهونج در یک فلات کوهستانی و در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت تحت پوشش این اثر تاریخی بیش از ۷ هکتار است. همچنین این مکان را به نام زورانس کارر که به معنای ارتش سنگی می باشد، نیز نامیده اند. قدمت این بنا را برخی تا پنج هزارسال قبل از میلاد مسیح حدس می زنند. مجموعه از حدود ۳۰۰ سنگ بزرگ و کوچک تشکیل شده است که بصورت دایره بر روی زمین قرار گرفته است و ارتفاع برخی از آنها به دو متر و وزن آنها تا ۸ تن می¬رسد. در مرکز دایره بزرگ، سنگهای کوچکتری بصورت بیضی قرار دارند. این مجموعه شباهتهای زیادی با استون هنج دارد، بطوریکه در اعتدال بهاری خورشید دقیقا در مرکز بیضی قرار می گیرد.

بررسی های علمی:

دانشمندان طی چهار مرحله بررسی طولانی در بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷، ابعاد این اثر تاریخی را اندازه گیری کردند، مختصات دقیق جغرافیایی منطقه را بدست آوردند و در زمانهای مختلف و در روزهای گوناگون سال، طلوع و غروب خورشید را از درون سوراخهای سنگها مشاهده و عکسبرداری نمودند و کارهای محاسباتی بسیاری را به انجام رسانیدند و یافته های علمی در مورد این اثر تاریخی را در سه موضوع ارایه نمودند:

–              این معبد بر اساس علم بنا شده است و بی شک ساکنان و استفاده کنندگان از این محل از علم و دانش بهره مند بوده اند.

–              این محل بی شک یک رصد خانه با مجموعه ای از سنگهای سوراخدار می باشد که توانایی تعیین زمان را براساس موقعیت خورشید و ماه با خطای ۲ ثانیه را داراست.

–              این بنا ۷۵۰۰ سال پیش، یعنی حدود ۳۰۰۰ سال قبل از بنای استون هنج ساخته شده است و به مدت ۵۵۰۰ سال از آن استفاده شده است.

این یافته ها، گویای آن است که  نصب این بلوک های سنگی سوراخ دار برای ساکنان باستانی سرزمین ارمنستان  ضروری بوده است. ظاهراً ، این مجموعه، دانشهایی را به مردمان آن زمان ارائه می داد که به طور فعال در فعالیت های زندگی آنها اعمال می شد. فعالیتهایی از قبیل کشاورزی، فعالیتهای نظامی و حتی مسایل بهداشتی از جمله مسایلی بوده است که مردم جهت حل آنها از طریق این رصدخانه محاسبات لازم را انجام می داده اند و این مساله ای است که گردشگران در تور ارمنستان به وضوح آن را لمس خواهند کرد.

 

افسانه ها:

در طول هزاره های طولانی ، این سنگ ها با خزه پوشانده شده اند و سطح آنها به رنگ قهوه ای سوخته تغییر کرده است ، و اکنون آنها به عنوان بخشی از طبیعت درک می شوند.  یک افسانه قدیمی می گوید که در این منطقه قبیله بزرگی از کوتوله های زحمتکش اما ضعیف زندگی می کردند. مردمان این قبیله بدلیل جثه کوچکشان قادر به ساخت خانه های بزرگ و مستحکم نبودند. روزی  همسایه های این مردم کوتاه قامت که برعکس آنها هیکل های درشت و تنومندی داشتند جهت یاری و کمک به این جامعه کوتاه و ضعیف، خانه های سنگی را برای آنها ساختند. روایتی دیگر در مورد این مجموعه حاکی از آن است که این سنگها یک محیط عرفانی ایجاد کرده بود که فعالیتهای مذهبی مربوط به آن دوره در آنجا صورت می گرفته است.

نمونه های دیگری مشابه این اثر تاریخی در سواحل دریای سیاه و برخی از مناطق اروپا وجود دارد که همچنان برای دانشمندان جالب و چالش برانگیز می باشد.

به تازگی در اطراف این مجموعه قبری باستانی بصورت تصادفی کشف گردیده است که در آن اشیا تاریخی از قبیل شمشیر و جواهرات یافت شده است، اما هنوزهم هدف اصلی گردشگران در تور ارمنستان بازدید از سنگهای رصدخانه در این منطقه می باشد.

 

امیدواریم از مقاله “رصدخانه کاراهونج از جاذبه های گردشگری ارمنستان ” استفاده کرده باشید. تجربیات خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.