دلایل سردی دست و پا از نگاه طب سنتی

دلایل سردی دست و پا از نگاه طب سنتی

تجویز داروها، تنها با معاینه بالینی و گرفتن شرح حال امکان پذیر است و اگر در پاسخ به سوالات مصرف دارویی توصیه می‌شود، پس از مشورت با متخصص مصرف شود.

چرا وقتی سرما می خورم احساس سردی در دست و پاها می کنم؟

زمانی که بدن با سرما مواجه می شود، به واسطه وجود ( قوه مدبره ) حرارت از سطح بدن به مرکز یعنی کبد هدایت و خون رسانی به اندام ها کمتر می شود و حرارت در سیستم مرکزی بدن افزایش می یابد. بالا رفتن حرارت در سیستم مرکزی بدن موجب تب و کاهش حرارت عضلات (دست وپا) باعث ایجاد دردهای عضلانی می شود.با افزایش حرارت در کبد، صفرا غلیظ تر می شود و بخارات صفرا به سمت سر حرکت می کند.بخارات باعث آبریزش بینی و در ریه ها موجب بروز ترشحات می شود .ایجاد سردرد، کرختی، بی حالی و پولیپ ملتهب هم  ناشی از افزایش بخارات صفراست.

ریه ها مخاط بینی و سینوس ها در هنگام بروز سرماخوردگی رطوبت می گیرند، زمانی که حرارت با رطوبت همراه شود احتقان در آن ها ایجاد و رشد میکروب ها در آن ها میسر می شود.از روز دوم تا سوم سرماخوردگی شرایط تغییر می کند و رطوبت سالم در قسمت های ذکر شده ، ناسالم و حاوی باکتری ها می شود .ایجاد سرفه و عطسه باعث پاک سازی قسمت سر و ریه ها می شود و معمولا پزشکان در این مرحله شروع به تجویز آنتی بیوتیک یا افراد به صورت خودسرانه انواع آنتی بیوتیک ها را استفاده می کنند .

مصرف آنتی بیوتیک ها بالانس کبد را منفی می کند و با افزایش حجم آنتی بیوتیک ها حرارت کبد که به دلیل سرماخوردگی افزایش یافته است، باز دچار حرارت بیشتر می شود و باید افزون بر پاک سازی بدن، آنتی بیوتیک ها را نیز پاک سازی کند.بنابراین لازم است مصرف آنتی بیوتیک ها را محدود و با انجام شیوه های ساده سرماخوردگی و آنفلوآنزا را درمان کنیم .مگر در موارد حاد که به تشخیص پزشک مبادرت به مصرف آنتی بیوتیک جایز است.

نویسنده : دکتر مهدی فهیمی متخصص طب سنتی/خراسان

امیدواریم از مقاله “دلایل سردی دست و پا از نگاه طب سنتی” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.