درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی

درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

عفونت ادرار یک بیماری است که اغلب زنان (و مادران) را درگیر می کند . این بیماری ممکن است بر اثر حاملگی ، روابط زناشوئی و یا به دلایل مختلف رخ دهد ، بسیاری از خانمها از آن رنج می برند و به دنبال راه حلی هستند که شامل آنتی بیوتیک ها نباشد. در اینجا بهترین نکات برای مقابله با مبتلا شدن به عفونت ادرار به طور طبیعی آورده شده است که امیدوارم برای شما مفید باشد.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری (UTI) هنگامی رخ می دهد که باکتری ها وارد مجاری ادرار شده و تکثیر می شوند. مجاری ادراری از مجرای ادرار ، مثانه ، حالب و کلیه تشکیل شده است. هر قسمت از دستگاه ادراری می تواند آلوده شود ، اما عفونت ادراری معمولاً از مجرای ادرار یا مثانه شروع می شود. در صورت عدم درمان ، عفونت می تواند به سمت کلیه ها حرکت کند.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که اکثر عفونت های اداری توسط  باکتری E. coli ایجاد می شوند ، اگرچه سایر باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها نیز می توانند منجر به عفونت شوند. E. coli باکتری است که به طور طبیعی در روده های انسان و حیوان یافت می شود اما وقتی مقدارش زیاد شود میتواند باعث مسمومیت غذایی و انواع دیگر عفونت شود.

چه عواملی درصد مبتلا شدن به عفونت ادرار را بالا میبرد؟

جنسیت بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به عفونت ادراری است. در یک مطالعه انجام داده شده نشان داده شد که زنان هشت برابر بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می شوند. یک نظریه این است که به دلیل اینکه زنان دارای مجرای ادرار کوتاهتر هستند ، باکتری ها راخترتر و سریعتر میتوانند به مثانه برسند.

عوامل خطر دیگر که می توانند منجر به عفونت ادراری شوند عبارتند از:

رابطه جنسی مکرر 

فعالیت جنسی می تواند باکتری ها را از دستگاه تناسلی به دستگاه ادراری منتقل کند. اگر متوجه شدید  که فعالیت جنسی منجر به عفونت ادراری در شما میشود ، حتماً بعد از رابطه جنسی ادرار کنید تا بلافاصله مثانه شما تخلیه شود.

همچنین شما میتوانید راه حل زیر را امتحان کنید:
استفاده از اسپرم کش – یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ در مجله Theological Advances in Urology Journal انجام شد نشان می دهد که اسپرم کش ها می توانند تعادل pH واژن را تغییر دهند. این تغییر در PH می تواند نحوه عملکرد باکتریایی واژن را نیز تغییر دهد .

استفاده از روشهای ضد بارداری

برخی از روشهای ضد بارداری میتواند درصد ابتلا به عفونت ادرار را درشما بالا ببرد مثل استفاده از کاندومها .

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد زنهایی که از روش های ضد بارداری به شیوه کنترل هورمون استفاده نمیکنند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادرار هستند.

باردار بودن 

بسیاری از خانمها اولین عفونت ادرار مکرر خود را در دوران بارداری تجربه کرده اند.

بر اساس مقاله ای که در Global Advances in Health and Medicine منتشر شده است ، دلیل این امر این است که خطر رسیدن باکتری ها به کلیه ها در دوران بارداری (به دلیل تغییر در لگن و مجرای ادرار) افزایش می یابد. عفونت ادراری می تواند مشکلات جدی را برای مادر و کودک ایجاد کند بنابراین مهم است که در صورت امکان از آنها پیشگیری کنید یا سریع درمان شوید.

بعد از یائسگی

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد(که قبلا ذکر شد) توضیح می دهد که بدن زنان بعد از یائسگی استروژن کمتری ایجاد می کند که می تواند باعث نازک و خشک شدن دیواره های واژن شود. این تغییر در واژن می تواند باعث شود التهاب و عفونت راحت تر اتفاق بیفتد.

مشکلات سیستم ایمنی و بیماری ها 

شرایط موجود و اختلال عملکرد ایمنی می تواند باعث عفونت ادراری مکرر شود. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۳ ، بیماری های خودایمن و بیماری متابولیک دو بیماری هستند که می توانند این تأثیر را داشته باشند. منطقی است که یک سیستم ایمنی بدن که به خوبی کار نمی کند ، می تواند به طور کلی باعث عفونت های بیشتری شود ، اما از طرف دیگر ، برخی از تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد که پاسخ نادرست ایمنی بدن به عفونت ادراری می تواند به مثانه آسیب برساند و منجر به عفونت های بیشتری شود.

داشتن عادات بهداشتی ضعیف 

این یک عادت بزرگ برای کودکان و بزرگسالان است. به دختران جوان بیاموزید (و خودتان هم به یاد داشته باشید) همیشه از جلو به عقب خود را بشویید و خشک کنید تا از انتشار باکتریها به سمت دهانه واژن جلوگیری شود. همچنین ، به مقدار کافی آب بنوشید و به محض احساس نیاز به دستشوئی بروید. هر دوی این موارد از جمع شدن باکتری ها در مثانه جلوگیری می کند.

علائم و نشانه های عفونت ادراری چیست؟

اگر درد و ناراحتی ناشی از عفونت ادراری را تجربه کرده باشید ، احتمالاً از  علائم آن آگاهی دارید. بسیاری از زنانی که در طول زندگی خود چندین عفونت ادراری را تجربه می کنند ، علائم اولیه عفونت ادراری را می دانند.

اما اگر مطمئن نیستید ، دانستن علائم و نشانه هایی که باید به آنها توجه کنید به شما در ابتلا به یک عفونت در مراحل اولیه رشد کمک می کند.

شایع ترین علائم شامل موارد زیر است:

درد یا احساس سوزش در واژن هنگام ادرار کردن
نیاز مکرر به ادرار کردن (اغلب احساس می کنید مجبور به دستشوئی رفتن هستید ، اما فقط مقدار کمی ادرار خارج می شود)
درد و ناراحتی در زیر شکم
ادرار ابری ، تیره یا بوی بد
ادرار صورتی یا قرمز مایل به قرمز – سیگنال دهنده خون در ادرار (بسیاری از زنان این علامتی را نشان می دهند که نشانگر عفونت جدی تر است)

وقتی علائم عفونت ادرار را زود تشخیص دهید میتوانید از درمان خانگی به جای رفتن به مطب استفاده کنید.

درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی
درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی

درمان متداول برای عفونت ادرار:

اگر در اولین علائم عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنید ، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود. با این حال ، با توجه به آنچه  در مورد مصرف آنتی بیوتیک ها شنیده ایم ، بهتر است اول درمان خانگی را امتحان کنیم و در صورت ادامه دار شدن به پزشک مراجعه کنیم.

 برخی از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها عبارتند از:

معده درد ، استفراغ ، اسهال
بثورات و تحریکات پوستی
درد مفاصل و عضلات
از بین بردن باکتری های “خوب و بد” در روده
افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی

کریس کرسر توصیه می کند برای حمایت از بدن هنگام استفاده ازآنتی بیوتیک ها ، این پیشنهادات را دنبال کنید:

از پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها استفاده کنید
انواع غذاهای تخمیر شده بخورید(در این فرآیند باکتری ها از قند و نشاسته غذا تغذیه می کنند و در نتیجه اسید لاکتیک تولید می شود. مثل نوشیدن دوغ و ماست و کفیر و ….)
غذاهای سرشار از گلیسین (یک نوع آمینو اسید) بخورید.

داروهای طبیعی برای درمان عفونت ادراری:

اگر دچار UTI شده اید (عفونت ادراری) ، بسیاری از درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به رفع عفونت کمک کرده و از بروز مجدد آن جلوگیری کند. برای پیشگیری و درمان طبیعی UTI در خانه از این نکات استفاده کنید.

رژیم غذایی

پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم معمولاً اولین قدم خوب برای بهبود سلامتی است. مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی (همراه با سایر عوامل) می تواند به طور خاص بر سلامت دستگاه ادراری ما تأثیر بگذارد. البته ، اگر شما از قبل UTI دارید ، تغییر رژیم غذایی ممکن است برای معکوس کردن آن کافی نباشد.

میزان مصرف قند خود را کاهش دهید

استفاده از شیرینی جات فقط باعث بدتر شدن عفونت می شود. اگر به راحتی به UTI مبتلا می شوید ، حذف غذاها و نوشیدنی های شیرین اولین قدم خوب است. حتی ممکن است لازم باشد قندهای طبیعی مانند میوه ها را هم کاهش دهید (برای باکتری فرقی ندارد شما قند طبیعی مصرف میکنید یا قند مصنوعی بلکه با مصرف قند غذای لازم باکتری را تامین میکنید).

غذاهای فرآوری شده را مصرف نکنید(غذاهای کنسروی)

غذاهای فرآوری شده مواد مغذی بسیار کمی  تأمین می کنند. آنها عمدتا فقط مواد پرکننده ای هستند که گرسنگی را رفع می کنند.غذاهای فرآوری شده نیز معمولاً پر قند و کربوهیدرات هستند که باکتریهای بد را تغذیه می کنند.

انواع غذاهای تخمیر شده و ضد التهاب بخورید

پروبیوتیک ها نقش مهمی در سلامت دستگاه ادراری دارند. آنها بدن را مجهز به باکتری های خوبی می کنند که باکتری های بد را از بین می برد. غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش(با استفاده از کلم پیچ و قارچ کفیر تهیه میشود) ، ماست ارگانیک ، شیر سالم ، سرکه سیب و … به طور طبیعی حاوی پروبیوتیک هستند.

نوشیدن مقدار زیادی آب

نوشیدن آب به بدن کمک می کند تا سموم را از سیستم بدن خارج کند. میتوانید همیشه کنار خودتان یک لیوان آب داشته باشید تا بدنتان از فواید بی نظیر آب برخوردار شود.

هنگام مبتلا شدن به عفونت ادراری از غذاهای اسیدی پرهیز کنید

گاهی اوقات هنگام درمان عفونت ادراری ، فقط باید از غذاهای سالم استفاده کنید. خوردن یا نوشیدن هر چیزی که باعث افزایش ادرار اسیدی شود ، درمان یک عفونت ادراری را دشوارتر و اغلب دردناک تر می کند. من از مصرف کافئین ، شکلات ، گوجه فرنگی و … در طی عفونت ادراری اجتناب می کنم.

رژیم غذایی می تواند چنین تأثیر عظیمی بر سلامت عمومی داشته باشد و همچنین می تواند به بیماری های خاص نیز کمک کند. هنگامی که بدن به درستی پشتیبانی می شود ، اغلب می تواند تعادل خود را حفظ کند .

استفاده از مکمل ها

من همیشه توصیه می کنم ابتدا مواد مغذی را از مواد غذایی دریافت کنید ، اما بعضی اوقات مکمل ها ضروری هستند. هنگامی که عضوی در بدن بیمار میشود  (مانند عفونت) ، مواد مغذی اضافی و ترکیبات مغذی می توانند به حمایت از بدن در بازگشت تعادل کمک کنند.

استفاده از پروبیوتیک ها

بدن انسان میلیاردها باکتری مفید (پروبیوتیک) دارد که به مبارزه با باکتری های بد کمک می کنند. افزایش این باکتری های خوب برای زنانی که عفونت های مکرر را تجربه می کنند فواید امیدوار کننده ای دارد. پروبیوتیک ها به مقاومت بدن و بهبود سیستم ایمنی مان کمک میکنند .

D- مانوز

مقاله در سال ۲۰۱۶ در European Review for Medical and Pharmacology Science نشان داد که D-mannose می تواند به مدیریت و عود کردن عفونت ادراری کمک کند. این قند ساده را می توان به آب اضافه کرد و به صورت قرص مصرف کرد. این کار باعث می شود که باکتری ها به سختی به دیواره مثانه چسبیده و از طریق ادرار کردن به راحتی از بدن جدا شوند.

استفاده از ویتامین سی

اگرچه ویتامین سی به طور طبیعی در بسیاری از غذاها (مانند کلم پیچ ، کیوی ، کلم بروکلی و لیمو) وجود دارد ، می توان ویتامین C را به عنوان مکمل برای جلوگیری از عفونت ادراری مصرف کرد. یک مطالعه در اسکاندیناوی نشان می دهد که ویتامین C شیوع عفونت ادراری در زنان باردار را کاهش می دهد.

استفاده از داروهای گیاهی برای درمان عفونت ادرار:

زغال اخته

زغال اخته احتمالاً سنتی ترین درمان خانگی UTI(عفونت ادرار) است. مقاله ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است با عنوان “پیشرفت های روزمره در تغذیه” که نشان می دهد  زغال اخته خطر ابتلا به UTI در زنان سالم را کاهش می دهد.

جعفری

چای جعفری یکی دیگر از داروهای درمانی برای عفونت ادراری است. خاصیت سم زدایی دارد و ادرار آور است (جریان ادرار را افزایش می دهد).

می توانید چای جعفری یا ۴/۱ فنجان جعفری تازه خرد شده را در ۱ فنجان آب جوش حدود ۵ دقیقه بجوشانید. (بیشتر منابعی که بررسی شده بیشتر از ۱ فنجان چای جفعری در روز توصیه نمی شود.)

درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی
درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی

چای زردچوبه

زردچوبه یک گیاه ضد التهاب قدرتمند است. وقتی هنگام  UTI سوزش ادرار را تجربه کردید ، چای زردچوبه بخورید. این چای قدرتمند درد در دستگاه ادرار را هم کاهش میدهد.

ریشه گل قاصدک

ریشه قاصدک فواید دارویی مختلفی دارد اما به دلیل خاصیت ادرار آور و پاک کنندگی می تواند در هنگام عفونت ادراری مفید باشد. میشود ریشه قاصدک و ریشه گل ختمی را با هم مخلوط کرد. ریشه گل ختمی کمک کننده به درمان است ، به این معنی که بافت تحریک شده را با ایجاد یک مانع محافظ در اطراف آن آرام می کند.

نکته پایانی:

اگر باردار هستید و یا عفونت ادراری در شما درمان نشد و طولانی شد با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.