درباره ولادت ام ابیها((حضرت زهرا.س.)) بیشتر بدانیم

درباره ولادت ام ابیها((حضرت زهرا.س.)) بیشتر بدانیم

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”درباره ولادت ام ابیها((حضرت زهرا.س.)) بیشتر بدانیم” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

خلقت نورانى حضرت زهرا (س)

حضرت فاطمه زهرا (س) براى پدر و ديگر مردمان گلى بود كه رايحه خوشش حيات‏ آفرين دل ها بود و خداوند او را خير كثير ناميد.

پس جاى شگفتى نيست كه او بار غم ابتر بودن را از چهره‏ ى پدرش ، حضرت محمد صلى اللَّه عليه و آله بزدايد ، چرا كه فرزندان پسر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله چندى نمى‏ پاييد كه رخت برمى ‏بستند و اين خود بهانه‏ اى به دست دشمنان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله داده بود تا نغمه‏ ساز اين سخن شوند كه بعد از محمد صلى اللَّه عليه و آله نامى از او نمى ‏ماند.

«بسم الله الرحمن الرحيم، انا اعطيناك الكوثر، فصل لربك وانحر، ان شانئك هوالابتر»

به نام خداوند بخشنده و مهربان، ما كوثر به تو ارزانى داشتيم. پس پروردگار خود را به نماز گرامى دار و قربانى كن. همانا كه بدخواه تو ابتر است.

تاريخ و مكان تولد حضرت زهرا (س)

در تاريخ تولد فاطمه عليهاالسلام در بين علماى اسلام اختلاف است. لكين در بين علماى اماميه مشهور است كه آن حضرت در روز جمعه بيستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت تولد يافته است.

مكان تولد حضرت زهرا (عليهاالسلام) در شهر مكه و در خانه خديجه (س) اتفاق افتاد. اين خانه در محله‏ اى است كه در گذشته به آن «زقاق العطارين» يعنى كوچه عطارها مى ‏گفتند . رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) تا هنگام هجرت، در آن خانه ساكن بود. خانه مباركى كه بارها در آن فرشته وحى بر پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) نازل گرديد. اين خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.

تولد حضرت زهرا(س) و بشارت جبرئيل به رسول خدا (ص)

هنگامى كه فاطمه زهرا عليهاالسلام به دنيا آمد. فرشته وحى بر وجود مبارك رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم نازل گشت و از جانب پروردگار مهربان بر وى پيام آورد كه «اللَّه يقرؤك السلام و يقرى مولودك السلام.»

خداوند تبارك و تعالى بر تو و فرزند نو رسيده‏ ات درود مى ‏فرستد.  رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم با شنيدن خبر تولد فاطمه عليهاالسلام در مقابل پروردگار سر به سجده‏ ى شكر گذارد و خداى عزوجل را بر عطاى اين نعمت مبارك و خجسته سپاس گفت.

گفته حضرت زهرا.س.درباره ولادتشان

 عمار یاسر در ضمن گفتاری می گوید روزی حضرت زهرا سلام الله علیها به علی علیه السلام گفت: «ای ابوالحسن! خداوند متعال نور مرا آفرید، نور من خدا را تسبیح می کرد، سپس خداوند آن نور را در یکی از درختان بهشت به ودیعه نهاد، آن درخت، درخشان شد،

هنگامی که پدرم رسول خدا صلی الله علیه و آله (در شب معراج) وارد بهشت گردید، خداوند به او الهام کرد که از میوه ی آن درخت بچین، و آن را بخور، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمان خدا را انجام داد، خداوند نور مرا در صلب پدرم قرار داد، سپس خداوند آن را در رحم مادرم خدیجه سلام الله علیها به ودیعه نهاد، و خدیجه سلام الله علیها مرا به دنیا آورد، و من از همان نور هستم، به آنچه از حوادث که قبلا بوده و بعداً رخ خواهد داد، آگاهی دارم، ای ابوالحسن! مؤمن با نور خداوند متعال می نگرد.»

كنيه‏ ى اُم ّ‏ابيها:

مهمترين كنيه‏ ى فاطمه‏ ى زهراء عليهاالسلام «اُمّ ‏ابيها» مى ‏باشد. براى اين كنيه معانى متفاوتى شده است.

بعضى اين كنيه را صِرف محبت پدر به فرزند دانسته‏ اند و مى ‏گويند انسان هرگاه فرزند خود را زياد دوست بدارد و بخواهد اين محبت را ابراز كند، به فرزندش مى ‏گويد: «بابا»، «مادر» و اين در تكلم عموم مردم رايج است.

بنابراين، كنيه ‏ى «ام ‏ابيها» نوعى ابراز محبت شديد از طرف پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به فاطمه ‏ى زهرا عليهاالسلام بوده است.

و شايد اينكه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به او مى ‏گويد:

«اى مادر پدر» به اين علت باشد كه فاطمه‏ ى زهراء عليهاالسلام، مانند مادرى مهربان، براى پدر خود زحمت مى ‏كشيد. خاكستر از سر و رويش پاك مى ‏كرد، جراحات او را پانسمان مى ‏كرد و كارهايى را كه يك مادر در حق فرزند خود انجام مى‏ دهد، ايشان براى پدر انجام مى‏ داد.

و معناى ديگر آنكه، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مانند فرزند، با دخترش برخورد مى ‏كرد، دستش را مى ‏بوسيد، همانگونه كه فرزند در مقابل مادر بايد چنين باشد، در برابر حضرت زهراء عليهاالسلام، تمام ‏قد برمى‏ خاست، در هنگام سفر از او خداحافظى مى ‏كرد و هنگام بازگشت از سفر اولين ديدارش از زهراى مرضيه عليهاالسلام بود.

روزه گرفتن در ۲۰ جمادی الثانی

شيخ «مفيد» -رضوان اللّه عليه-در كتاب «حدائق الرياض» – اشاره كرد :
فَقَالَ عِنْدَ ذِكْرِ جُمَادَى الْآخِرَةِ مَا هَذَا لَفْظُهُ يَوْمُ الْعِشْرِينَ مِنْهُ كَانَ مَوْلِدَ السَّيِّدَةِ الزَّهْرَاءِ ع سَنَةَ اثْنَتَيْنِ مِنَ الْمَبْعَثِ
وَ هُوَ يَوْمٌ شَرِيفٌ يَتَجَدَّدُ فِيهِ سُرُورُ الْمُؤْمِنِينَ وَ يُسْتَحَبُّ صِيَامُهُ وَ التَّطَوُّعُ فِيهِ بِالْخَيْرَاتِ وَ الصَّدَقَةُ عَلَى أَهْلِ الْإِيمَان‏
در ضمن اعمال جمادى الثانى آورده است: «در روز بيستم اين ماه در سال دوم مبعث، سرور ما حضرت زهرا-عليها السّلام-به دنيا آمد
و اين روز، روز شريفى است كه شادمانى مؤمنان در آن تجديد مى‌گردد و روزه‌ى آن و نيز انجام كارهاى خير مستحبى و پرداخت صدقه به مؤمنان، در آن مستحب است.»
منابع:حجیج،پایگاه تخصصی حضرت خدیجه،اهل بیت
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.