دراگون؛ پرتابی که انجام شد تا صنعت فضا را متحول کند

دراگون؛ پرتابی که انجام شد تا صنعت فضا را متحول کند

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”دراگون؛ پرتابی که انجام شد تا صنعت فضا را متحول کند” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

هفته پیش یکی از روزهای متفاوت و خاص را در دنیای فضا و نجوم گذراندیم.

یک فضاپیمای سرنشین‎دار، دو فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.

قبلا شاتل‎ها مامور رساندن فضانوردها به ایستگاه فضایی بین‎المللی بودند ولی با بازنشسته و قدیمی شدن آن‎ها محققان ناسا تصمیم گرفتند به سراغ طراحی و برنامه‎ریزی روش‎های جدید بروند.

در این میان «ایلان ماسک»، مدیر شرکت خصوصی فضایی «اسپیس‌ایکس» و «تسلا» ایده ساخت فضاپیمای دراگون را مطرح کرد.

ایلان از کلی متخصص کمک گرفت تا فضاپیمایی بسازد

که بخش اصلی آن به فضا برود و بخش هدایت‎کننده آن -که به راکت معروف است- بعد از رساندن فضاپیمای اصلی به ارتفاع مشخصی، به زمین برگردد و روی مکان معینی فرود بیاید.

 

فضاپیمای «کرو دراگون» یک بخش ویژه برای حمل فضانوردان دارد که به آن کپسول می‎گویند.

 

این کپسول وقتی از جوِ زمین خارج شد، به کمک یک محفظه اتصال به ایستگاه فضایی بین‎المللی وصل شد

و فضانوردان توانستند به همکاران‌شان در فضا بپیوندند.

آن‎ها ۱۹ساعت در کپسول فضایی دراگون بودند تا دور زمین بچرخد و به‌آرامی به ایستگاه فضایی نزدیک شود.

فضانوردان بعد از این‌که ماموریت‎شان در ایستگاه تمام بشود، دوباره می‎توانند با کپسول دراگون به زمین برگردند.

انگار یک ماشین اختصاصی برای رفت‎وآمد به فضا برای‎شان وجود دارد اما علت اهمیت دراگون تنها این نیست

چراکه قبل از آن، فضاپیمای «سایوز» که متعلق به روس‎هاست، دقیقا همین کار را می‎کرد.

سازنده دراگون یک شرکت خصوصی است نه یک سازمان بزرگ فضایی و یکی از هدف‎های این شرکت این است که گردشگری فضایی راه بیندازد؛

یعنی مردم ثبت‎نام کنند و با پرداخت مبلغی بتوانند به فضا بروند.

بنابراین شوقی که در پرتاب موفقیت‎آمیز فضاپیمای دراگون دیده شد، شاید به‎دلیل نزدیک شدن رویای همیشگی بشر به واقعیت باشد؛ رویای رفتن به فضا.

نویسنده : مریم ملی ،خراسان

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.