خون آشام یا همان ومپایر های واقعی و خیالی را بهتر بشناسید!

خون آشام یا همان ومپایر ها را بهتر بشناسید !

همه ما تا حدودی با پدیده خون آشام یا ومپایر اشنا هستیم . ولی این اشنایی بیش تر نشات گرفته از کارتون ها و فیلم و سریال هایی بود که می دیدیم . ولی ایا ان هارا بصورت کامل می شناسیم ؟

خون اشام

خون آشام می تواند تعاریف گوناگونی به خود بگیرد . و دلیل این تفاوت در تعاریف این است که خون آشام ها واقعیت خارجی ندارند و هر نویسنده یا کار گردان با توجه به سلیقه خودش ان ها را به مخاطبان می شناساند .

خون آشام گاها موجودی است که می تواند پرواز کند و حرکات فرا انسانی انجام دهد . بعضی وقت ها هم اصلا موجود نیست ! بلکه یک مرده است و هرزگاهی از قبرش بیرون می اید و با تغذیه از موجودات دیگر قوت می گیرد و جوان تر می شود .

همان طور که گفتیم ومپایر یا خون اشام تعریف ثابتی ندارد . ولی چند ویژگی است که در همه ومپایر ها ثابت است و ان این است که ان ها هر وقت بوی خون را احساس می کنند کنترل خودشان را از دست می دهند و تا از ان منبع خون تغذیه نکنند ارام نمی گیرند . یکی دیگر از ویژگی های مهم  خون اشام ها این است که بیش تر از گردن انسان ها و به ویژه دختران جوان خون می آشامند . ان ها نامیرا هستند و مرگ برایشان معنی ندارد و زندگیشان ابدی و جاویدان است . البته با توجه به اکثر داستان ها و فیلم های خون آشامی می شود ان ها را با فرو کردن یک چوب تیز در قلبشان کشت !

خون اشام

تاریخچه ومپایر ها :

 همانطور که فهمیدیم ومپایر یا خون آشام موجودی افسانه ای و متعلق به چندین فرهنگ مختلف است که از ویژگی های بارزش این است که از خون تازه و گرم همه موجودات و ترجیحا از انسان تغذیه می کنند . یافتن ریشه کلمه ی vampire   یا بهتر ات بگوییم  vampyre کار چندان ساده ای نمی باشد ، چون این موجود در فرهنگ های زیادی نفوذ کرده است و دارای تاریخچه تقریبا نا معلومی می باشد . در داستان های تاریخی و در  تمدن های زیادی ردی از این موجودات خون خوار به چشم می خورد . اما داستان خون آشام ها به این گونه که ما امروزه می بینیم و می شناسیم در قرن ۱۶ و از منطقه ی  اروپای شرقی و بالکان سر چشمه می گیرد ، در قرن ۱۷ مسافرانی که از بخش مرکزی اروپا می آمدند افسانه های هولناکی از موجودات خون آشام و بد ذات نقل می کردند .این ترس و وحشت ناشی از این داستان ها در مجارستان به قدری بالا رفته بود که در قرن هجدهم ۱۰۰ ها انسان بی گناه را به خاطر این که مشکوک بودند به ومپایر بودن ، کشتند ! جالب است بدانید که این انسان ها را به طرز وحشتناکی یا سوزاندند و یا با فرو کردن یک چوب تیز به قلبشان جان ان ها را گرفتند ! این کار کشتار خون آشام بیشتر وظیفه کلیسا ها بود ، چرا که مردم و کلیسا بر این باور بودند که خون اشام ها فرزندان خود شیطان هستند !

این تاریخچه ای بود که تا حدودی واقعی است و در تاریخ ثبت شده است . ولی اگر بخواهیم از بعد افسانه ای به جریان نگاه کنیم همه خون اشام ها از یک شخصیت شرور به نام دراکولا به وجود امده اند . اگر رمان کنت دراکولا را خوانده باشید می بینید که شخصیتی به نام جاناتان هارکر وارد قصر دراکولا می شود و پس از چند روز مهمان بودن در ان جا می فهمد که دراکولا سالیان سال است که از خون انسان ها تغذیه میکند و همراه خون ان ها جوانی و قدرتشان را هم از ان ها میگیرد و ان هارا تبدیل به یک مرده می کند که نفس می کشند . در این داستان دراکولا از هر کسی که خوشش بیاید اورا هم تبدیل به خون آشا م می کند و زندگی جاویدان به او می بخشد . این پروسه بدین گونه است که ابتدا از خون شخص میخورد و سپس از خون خودش به او می دهد و اورا می کشد . شخصیت مورد نظر بعد از مدتی دوباره زنده می شود و این بار بصورت یک نامیرا و خون آشام متولد می شود !

 

کنت دراکولا

یک حقیقت تاریخی ترسناک!

افسانه های خون آشام ممکن است بر اساس پادشاه ولاد والاشیا ( Vlad of Walachia ) که با نام ولاد امپالر (Vlad the Impaler)  شناخته می شود شکل گرفته باشد . او که احتمالا در بین سال های ۱۴۳۱ تا ۱۴۷۶ زندگی می کرده است بر اساس اسناد تاریخی  علاقه مند بود  که نانش را در کاسه خون دشمنان و یا انسان های بی گناهی که کشته است فرو کند و بعد ان را بخورد . نام او ولاد (Vlad) به معنای فرزند اژدها ها یا دراکولا است که به عنوان دراکولای تاریخی هم شناخته می شود . اگر چه او صد ها سال پیش کشته شده است ولی هم اکنون قبر او خالی است !

در اوایل مطلب گفتیم که خون آشام ها ساخته و پرداخته ذهن بشر هستند . و نمی توانند واقعیت داشته باشند . ولی جالب است بدانید که در این جهان واقعی خون آشام های واقعی هم وجود دارند . البته این خون آشام ها پرواز نمی کنند و وحشی نیستند و گاز نمی گیرند ! هم چنین ان ها زندگی ابدی هم ندارند . ان ها فقط دچار بیماری هستند که این بیماری باعث می شود ان ها علاقه بسیار شدیدی به خون پیدا کنند ! اگر بخواهیم از این خون دوستان برایتان مثال بزنیم  وانیان ۵۳ ساله و اتریال دارک ۲۷ ساله را به شما معرفی میکنیم ، این دو زوج اهل منچستر می باشند .

ان ها همانند خون آشامهای در فیلم ها و داستان ها از نور خورشید متنفرند و اگر کار ضروری برایشان پیش نیاید ترجیحا در خانه می مانند و فقط شب ها را به بیرون از خانه می روند . ان ها برخلاف خون اشامهای معروف در فیلم ها و داستان ها بسیار مودب تر هستند و بدون اجازه از خون کسی استفاده نمی کنند . البته شاید برایتان جالب باشد که مردم به صورت داوطلبانه به سراغ این دو زوج می روند و گردن یا دست خود را در اختیار ان ها قرار می دهند تا از خونشان استفاده کنند .

خون اشام

3/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.