تومور های مغزی و علائم آنها را جدی بگیرید

تومور های مغزی و علائم آنها را جدی بگیرید

تومور مغزی رویش یک توده غیرطبیعی در مغز می باشد که ممکن است، خوش خیم یا این که بدخیم باشد. سردرد از رایج ترین علائم تومور مغزی می باشد که می بایست به آن دقت کرد. این تومورها همه ی تومورهای درون جمجمه و یا این که تومورهای داخل کانال مرکزی نخاع  را دربرمی‌گیرند.

این تومورها، از روش تقسیم سلولی کنترل نشده و غیر طبیعی تولید می شوند، و به صورت معمول یا این که در خود مغز (دربرگیرنده: نورون ها، سلول‌های گلیال، آستروسیت ها، اولیگودندروسیت‌ها، سلول های اپندیمال، سلولهای سازنده میلین شوان، بافت لنفاوی، عروق خونی)، یا این که در اعصاب و روان جمجمه ای، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری تولید می‌شوند.
همینطور این تومورها می توانند نتایج توسعه و گسترش بدخیمی‌هایی باشند که در جايگاه اول بقیه ارگان‌ها را مشغول کرده بوده‌اند، که در این صورت بدان متاستاز تومور گفته میشود. تومورهای مغزی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم میگردند که این به تنهایی در انتخاب پیش آگهی و آینده بیماری کفایت نمی کند و محل تومور هم دارای اهمیت می باشد.

تومور های مغزی و علائم آنها را جدی بگیریدعلائم تومور مغزی چه می باشد؟

علائم تومور مغزی به دلیل قرار گرفتن در بخش خاصی از مغز متغیر می باشد، ولی در بیشتر اشخاص دست کم یک نشانه شایع بروز می‌کند. چنانچه که مبتلا علائمی گردیده اید که در اینجا به آن اشاره می گردد، قطعاً به دکتر معالج مراجعه نمایید چون حتی تومورهای خوش خیم و غیرسرطانی در صورت معالجه نشدن میتواند علایم خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

مهمترین علائم تومور مغزی، سردرد میباشد. بیش تر مواقع مدل سردرد به صورتی میباشد که مریض برای او‌لین بار آن را تجربه میکند و در واقعیت با سردردهای دیگر فرق دارد. این سردردها شدید و همیشگیمی باشند و سبب مشکل در خواب و بیدار شدن مریض در نصف شب می گردند و با میل کردن آرام بخش کم نمی شود. از علامت‌های دیگر می شود به تشنج اشاره نمود. بیمارانی که سابقه تشنج یا این که ضربه به سر نداشته باشند، مشکوک به تومور می باشند و قطعا بایستی از این لحاظ بازنگری شوند. کرختی و بی‌حسی در اندام‌ها، مشکل در کلام، مشکل‌های شناختی، خواب آلودگی، مشکل مشاهده کرد و استفراغ از سایر علائم اند. این علائم ناشی از ارتقا فشار درون مغز می‌باشند.

به صورت کلی علائم تومور مغزی دربرگیرنده علائم زیر میباشد

  • سردرد ها (که معمولاً در اوایل صبح شدیدتر می باشد)
  • وضعیت تهوع و استفراغ
  • ایرادات در تعادل و راه رفتن
  • تغییرات در خوی، شخصیت، و توان تمرکز
  • مشکلات در حافظه
  • انقباض ماهیچه‌ای (صرع یا این که تشنج) خواب رفتگی و یا این که سوزش در بازوها و پاها

بیشتر اوقات، این علائم به علت وجود تومور مغزی نیستند و بعضی دیگر از مشکلات سلامت نیز میتوانند سبب بروز این علائم شوند. چنانچه شما دارنده هرکدام از این علائم میباشید، باید با دکتر معالج خویش مشاوره نمایید تا این مشکلات تشخیص داده و معالجه شوند.

تغییرات در بینایی و شنوایی

تاری چشم ناگهانی یا این که کاهش شدید شنوایی، هر دو می توانند از علائم تومور مغزی می باشد. اما بیماری‌های زیادی از گزاره دیابت با تغییر‌و تحول چشم رابطه دارد. براین اساس در صورت بروز این علایم لازم می باشد به دکتر معالج مراجعه نمایید.
همینطور علامت مشکل در حرکت رایج‌ترین علامت تومور مغزی میباشد در حالتی که به صورت ناگهانی قدرت بی نقص یا این که بخشی از قدرت حرکتی دست و پای خویش را از دست داده‌اید، می بایست به دکتر معالج مراجعه نمایید.

تغییرات در بینایی و شنوایی

راه های تشخیص و درمان

اشخاصی که مبتلا به تومور مغزی می باشند، یکسری آیتم معالجه در دست دارند؛ این مورد‌ها عبارتند از جراحی، پرتودرمانی، وشیمی درمانی. تعداد زیادی از بیماران ترکیبی از این معالجه‌ها را اخذ می کنند.

ام آر آی:

دستگاه بزرگی مجهز به آهنربای قدرتمند، که به کامپیوتر متصل میباشد، جهت عکس برداری ظریف از نواحی گوناگون سر گزینه به کارگیری قرار میگیرد. بعضی اوقات رنگ مخصوصی (ماده حاجب) هم به درون رگ‌های خونی در بازو یا این که دست شما تزریق میگردد، تا یاری دهد تفاوت‌های بافت‌های مغز بیش‌تر نشان داده شوند؛ این عکس‌ها میتوانند نواحی غیرعادی، از قبیل تومور، را نمایش دهند.

سی تی اسکن:

دستگاه اشعه ایکس، متصل به کامپیوتر، تعدادی عکس‌های ظریف از سر شما میگیرد؛ گهگاه ماده حاجب نیز به درون رگ‌های بازو یا این که دست شما تزریق می‌گردد. ماده حاجب سبب ساز می گردد که نواحی غیر عادی راحت‌تر دیده شوند. معاینه دستگاه عصبی: دکتر معالج چشم، شنوایی، هوشیاری، قدرت عضله‌ها، هماهنگی، و (بازتاب ها) شما را باز‌نگری میکند و همینطور دیده‌هایتان را جهت باز‌بینی تورمی که در اثر فشار یک تومور بر عصبی که چشم را به مغز وصل می‌کند به وجود می آید، مورد معاینه قرار می دهد.

شیوع تومورهای مغزی در سنین گوناگون متعدد میباشد و در کودک ها و سنین بالای ۵۵ سال بیش تر از دسته بدخیم میباشد.

در حالی که در سنین بین این دو شیوع تومور خوش خیم و بدخیم نسبتاً یکسان میباشد. معمول ترین تومور کودک ها تومورهای حوزه خلفی میباشند که از دسته مدولوبلاستوم و اپاندیموم می‌باشند در صورتی که در بزرگسالان بالای ۵۵ سال بیش تر تومورهای بدخیم از دسته گلیوبلاستوم می‌باشند.

مغز از قسمت های بسیار حساس بدن محسوب می گردد بنابراین در هنگام ابتلا به بیماری در این ناحیه مراجعه به متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب بهترین جراح مغز و اعصاب نیازمند بررسی مواردی از قبیل تجربه، مهارت و تحصیلات و رضایت مراجعه کنندگان است . در برخی موارد که نیاز به جراحی های اورژانسی است ، بهترین جراح در دسترس ترین آن ها می باشد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.