توصیه های مفید برای حفظ سلامت در دوران یائسگی

توصیه های مفید برای حفظ سلامت در دوران یائسگی

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” توصیه های مفید برای حفظ سلامت در دوران یائسگی” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

یائسگی پایان دوران قاعدگی در زنان است. این اصطلاح می‌تواند دربردارنده تمام تغییراتی باشد که به‌عنوان نشانه‌ای از پایان دوران باروری، قبل یا بعد از یائسگی در بدن تجربه می‌کنید.

یائسگی فرصت خوبی برای شروع یا تقویت تغییرات سالم در سبک زندگی‌تان است.

در این مطلب به علایم یائسگی و توصیه‌هایی برای حفظ سلامت در این دوران پرداخته می‌شود.

علایم یائسگی

اغلب زنان نزدیک دوره یائسگی گرمایی ناگهانی در بدن خود حس می‌کنند که در قسمت بالایی بدن منتشر می‌شود و معمولاً با گر گرفتگی، سرخ شدن صورت و تعریق همراه است.

این نشانه‌ها در بیشتر بانوان به‌صورت خفیف و در برخی به‌طور شدید رخ می‌دهد.

قاعدگی‌های نامنظم، درد سینه، تکرر ادرار، مشکل در خواب، تغییرات خلقی و روحی، پوست، چشم و دهان خشک، احساس خستگی، افسردگی، وسواس، سردرد، درد ماهیچه‌ها، اضافه‌وزن و ریزش مو، از دیگر علایم احتمالی این دوران است.

بروز یائسگی در هر زنی متفاوت است اما این علایم به‌طور کلی حدود چهار سال به طول می‌انجامد.

روش‌های بهبود علایم یائسگی

یائسگی یک فرایند طبیعی است و بسیاری از علایم آن به مرور زمان برطرف می‌شود

اما این راهکارها می‌تواند در کاهش مشکلات ناشی از یائسگی کمک‌کننده باشد:

درمان جایگزینی هورمون

در این درمان، شما داروهایی مصرف می‌کنید که به جایگزین کردن هورمون‌هایی که بدن دیگر تولید نمی‌کند، کمک خواهند کرد.

این داروها می‌توانند مشکل گرمای ناگهانی و گر گرفتگی را تعدیل و به تقویت استخوان‌ها که در این دوران به‌طور طبیعی ضعیف می‌شود، کمک کنند.

البته به‌دلیل تأثیرات جانبی این داروها باید از آن‌ها در کمترین دوز و کمترین دوره‌ ممکن استفاده کنید.

تغییر در سبک زندگی
تغییر در سبک زندگی می‌تواند منجر به طی کردن سالم دوران یائسگی شود. این اقدامات را امتحان کنید
در صورت بروز گر گرفتگی آب سرد بنوشید و نزدیک به سیستمی خنک‌کننده مثل پنکه یا کولر بنشینید یا بخوابید.
به‌طور منظم ورزش کنید؛ زیرا به شما کمک خواهد کرد که بهتر بخوابید و از بیماری‌های قلبی، دیابت و پوکی استخوان دور بمانید.

به ‌لحاظ روحی و نیز اجتماعی فعال و پویا بمانید.

از مصرف دخانیات خودداری کنید؛

تنباکو می‌تواند باعث یائسگی زودرس و نیز تشدید گر گرفتگی شود.

از غذاها و خوراکی‌های متنوع مصرف و سعی کنید در وزن مناسب باقی بمانید. این کار نیز می‌تواند مشکل گر گرفتگی را کاهش دهد.

یک تقویم از تاریخ عادات ماهانه خود تنظیم کنید تا متوجه شوید چه زمانی روند عادات ماهانه طبیعی و منظم یا غیر منظم است.

می‌توانید در صورت بروز روندی غیر طبیعی، به متخصص مراجعه کنید.

افزایش وزن میان سالی بیشتر به اضافه‌وزن شکمی می‌انجامد که خود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد

بنابراین مراقب رژیم غذایی خود باشید و ورزش را در برنامه‌ روزانه خود قرار دهید.

به بهداشت خواب خود توجه کنید زیرا آشفتگی خواب در این دوران ممکن و طبیعی است.

یک برنامه منظم برای خواب خود تنظیم و از مصرف شام سنگین پیش از خواب خودداری کنید.

به وضعیت روشنایی، صدا و دمای اتاق خواب‌تان توجه و از مصرف کافئین و نیکوتین خودداری کنید.

تمرینات ورزشی مربوط به ناحیه‌ لگن، به تعداد ۱۰ تمرین و پنج بار در روز، می‌تواند به حل مشکل ناشی از بی‌اختیاری ادرار در این دوران کمک کند.

به بهداشت پوست خود توجه کنید:

از دخانیات، استرس و زیاد در معرض آفتاب بودن خودداری کنید.

آب کافی بنوشید و از حمام‌‌های مکرر آب داغ همراه با صابون که منجر به خشکی پوست می‌شود، اجتناب کنید.

فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید خود را مرتب کنترل کنید.

نویسنده : رفعت رحیم‌زاده،خراسان

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.