تغذیه روزه اولی ها در ماه مبارک رمضان

تغذیه روزه اولی ها در ماه مبارک رمضان

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” تغذیه روزه اولی ها در ماه مبارک رمضان” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

 

با رسیدن ماه رمضان تعداد زیادی از دختران به جمع روزه‌داران می‌پیوندند و اولین روزه‌های خود را تجربه می‌کنند.

 

در این میان نقش والدین در حفظ سلامت و شادابی روزه اولی‌ها بسیار مهم است. در ادامه به یادآوری نکاتی در این باره می پردازیم:

نوشیدن چای و آب زیاد در سحر ممنوع

نوشیدن چای هنگام سحری باعث دفع زیاد نمک‌های معدنی می‌شود و فرد دچار اختلال گوارشی خواهد شد. مصرف آب زیاد در هنگام سحر هم نه تنها از تشنگی در طول روز نمی‌کاهد، بلکه می‌تواند با رقیق کردن آنزیم‌های گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی فراوان ‌شود.

سحری در وقت خودش

اغلب بچه‌ها برای خواب راحت‌تر ترجیح می‌دهند که شام را به جای وعده سحری در آخر شب میل کنند. ولی با توجه به ساعات طولانی روزه‌داری، افت قند و فشارخون به خصوص در ساعات قبل از افطار بهتر است سحری در زمان مشخص خودش خورده شود.

سحری شبیه به وعده ناهار

برای سحری غذاهای آب‌پز، بخارپز و برنج مخلوط با حبوبات بهترین انتخاب است. خورش‌ها نیز به‌دلیل داشتن پروتئین، حبوبات و سبزیجات مفید است. مصرف گوشت زیاد به شکل چلوکباب، چلوگوشت و چلو مرغ باعث تشنگی می‌شود.

افطاری مانند صبحانه مقوی

این بچه‌ها افطارشان را با نوشیدن مایعات گرم مثل شیر، چای کم‌رنگ یا آب همراه با یک ماده قندی مثل خرما و نان، پنیر و گردو شروع کنند تا معده آمادگی خوردن غذا را داشته باشد. بهتر است نان این ساندویچ سبوس‌دار باشد. برای رفع تشنگی بعد از افطار نوشیدن انواع دمنوش‌ها مانند گل‌گاوزبان و چای سبز و در روزهای گرم‌تر کاسنی و شاه‌تره همراه با خاکشیر و تخم‌شربتی مناسب است.

سالاد و سبزیجات بدون سس در وعده سحری

مواد تشکیل‌دهنده سالاد به‌خصوص کاهو که مقادیر زیادی آب دارد باعث تأخیر در تشنگی خواهند شد.

مصرف میوه یا کمی سالاد قبل از سحر تحریک‌کننده اشتهاست، به شرط این‌که شب‌ها زودتر بخوابند و زودتر از موعد برای سحر بیدار شوند و با کمی فاصله از غذای اصلی، میوه و سالاد بخورند.
لبنیات را با احتیاط مصرف کنند

از آن‌جا که نوجوانان در سن رشد هستند و استخوان‌های آن‌ها به کلسیم نیاز دارد، بنابراین در طول روزه‌داری، مصرف منابع کلسیم نظیر شیر، ماست و کشک نباید به طور کامل از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود. اما چون طبع اغلب لبنیات سرد است و باعث کرختی، ضعف و افت فشار می‌شود، پس لبنیات را به اندازه مصرف کنند.

منبع،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.