تشخیص ام اس با علایم ظاهری

آیا تشخیص و درمان شایع ترین بیماری التهاب مغز(ام اس) تنها با علایم ظاهری امکان پذیر است؟ (مجله پزشکی-بیماری ها)

خیر، ام‌اس شایع‌ترین بیماری التهابی مغز و نخاع است. در این بیماری، بدن آنتی بادی هایی را  علیه خود می‌سازد که  باعث آسیب سیستم عصبی بیمار می‌شود. این بیماری بیشتر در خانم‌های جوان شیوع دارد که باعث ایجاد علایم عصبی مثل تاری دید، بی‌حسی یا مورمور شدن، نداشتن  تعادل، دوبینی، سرگیجه و بسیاری علایم دیگر می‌شود. بسیاری از علایم عصبی گذرا که در حد چند دقیقه برای فرد ایجاد می‌شود و بهبود می‌یابد، معمولاً حمله ام اس  نیست. از طرفی هرچند که شیوع ام اس بیشتر در خانم‌های جوان شایع است ولی مواردی از بیماری هم در آقایان یا در سنین بالا دیده می‌شود. پس هر حمله با مشکل عصبی جدید به خصوص وقتی‌که بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد در هر سن و جنس نیازمند پیگیری و بررسی سریع است.
 

تشخیص ام‌اس

تشخیص این بیماری نیازمند ام آر آی و انجام یک سری آزمایش های خاص است.در بعضی موارد نیاز به انجام  آزمایش مایع مغزی نخاعی (به اصطلاح آب کمر) و نوار عصب چشم است که پزشک برحسب علایم و نشانه‌های بیمار تصمیم به انجام آن‌ها می‌گیرد.

 درمان ام اس

پس‌ازاین که تشخیص ام‌اس قطعی شد بیمار باید برای پیشگیری از حملات و پیشرفت بیماری از داروهای خاص این بیماری که به دودسته تزریقی و  خوراکی تقسیم می‌شود استفاده کند.از طرفی  بعضی از علایم بیمار حمله ام اس نیست و برای درمان آن‌ها، داروهای خاص با نظر پزشک معالج تجویز می شود.
تجویز   داروها، تنها با معاینه بالینی و گرفتن شرح حال  امکان پذیر است و اگر در پاسخ به سوالات مصرف  دارویی توصیه می‌شود،  پس از مشورت با متخصص مصرف شود.
نویسنده : دکتر صفورا کوکبی متخصص مغز ( خراسان )
امیدواریم از مقاله “تشخیص ام اس با علایم ظاهری” استفاده کرده باشید. تجربیات خود را در زمینه این مقاله با ما در میان بگذارید.
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.