تجهیزات لازم برای سفرهای طبیعت گردی

تجهیزات لازم برای سفرهای طبیعت گردی

طبیعت گردی و رفتن به دل کوه و دشت یکی از فعالیت های مورد علاقه گردشگران است و در واقع به معنی گشت و گذار در طبیعت برای چند ساعت یا چند روز می باشد. طبیعت گردی خود انواع متفاوتی دارد که هر کدام دارای درجات سختی مختلفی هستند. برای داشتن یک سفر ایمن به دل طبیعت باید به نکاتی توجه نمود و تجهیزات ضروری به همراه داشت تا در صورت نیاز بتوان از آن ها استفاده کرد. با مستر بلیط همراه باشید تا بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم.

سفر به طبیعت

بهتر است پیش از رفتن به سفر مخصوصا سفرهای طبیعت گردی از شرایط آب و هوایی مقصد اطلاعاتی به دست آورید تا بر اساس آن بتوانید لوازم مناسب تری را به همراه ببرید. معمولا طبیعت گردی به یک سری وسایل ضروری مشخص احتیاج دارد اما اینکه به شمال کشور سفر می کنید یا تصمیم گرفته اید به جنوب کشور یا مناطق کویری بروید قطعا بر لیست وسایل مورد نیاز شما تاثیر گذار است، همچنین بهتر است مسیرهای منتهی به مقصد را چک کنید تا در صورت مسدود بودن یکی از راه ها بتوانید از طریق سایر راه ها به مقصد برسید. در نهایت واجب است که در چنین سفرهایی برای جلوگیری از حوادث  احتمالی یک نفر را از موقعیت  و محلی که در آن قرار دارید و زمان حرکت  رفت و برگشت خود آگاه سازید تا در صورت نیاز بتواند به شما کمک کند.

وسایل ضروری طبیعت گردی

وسایل ضروری طبیعت گردیخیلی از افراد طبیعت گردی و کوه نوردی را یکی می دانند در حالی که کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و حتی وسایل ضروری و مورد نیاز آن ها نیز فرق می کند.  بر اساس جدید ترین لیست وسایل ضروری مورد نیاز طبیعت گردی که به تازگی منتشر شده است می توان به وسایل زیر اشاره نمود که حتما طبیعت گردان باید به همراه داشته باشند.

روشنایی

منظور از روشنایی چراغ قوه یا چراغ پیشانی می باشد که در هنگام تاریکی به راحتی می توانید از آن اسفاده نمایید. چراغ پیشانی به دلیل قرار گیری بر روی پیشانی شرایطی را فراهم می کند که شما به راحتی بتوانید از دستان خود استفاده نماید و به انجام کارها بپردازید، بنابراین مناسب تر است. این چراغ ها معمولا کوچک هستند و دارای باتری هایی با طول عمر طولانی می باشند. توجه داشته باشید که به همراه داشتن باتری چراغ قوه اضافی برای هر یک از اعضای تیم ضروری است.

دستگاه مسیر یاب

امروزه دستگاه های مسیر یابی GPS  مجهز به قطب نما و راهنمای خواندن نقشه می باشند که می توانید در طول سفر به راحتی از آن ها استفاده نمایید اما نیاز به باتری دارند و احتمال اینکه در طی مسیر شارژ آن ها به پایان برسد وجود دارد، بنابراین بهتر است یک قطب نمای ساده به همراه داشته باشید تا بتوانید در مواقع ضروری از آن استفاده نمایید و جان خود را نجات دهید.

جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه یکی از ضروری تری وسایل سفر است و باید دربردارنده محلول ضد عفونی، گاز استریل، باند وهمچنین برخی داروهای ضروری باشد.

جعبه ابزار

همیشه احتمال خرابی برخی از وسایل در طول سفر وجود دارد که نیاز است تعمیر شوند، بنابراین توصیه می شود که حتما جعبه ای از ابزار پر کاربرد را به همراه داشته باشید.

آب اضافی

به همراه داشتن آب کافی بسیار اهمیت دارد، همچنین بهتر است قبل از سفر از محل های دسترسی به آب آشامیدنی مقصد اطلاعات کسب کنید، در برخی از مناطق نیزدسترسی به آب آشامیدنی وجود ندارد اما به همراه داشتن قرص ها یا فیلترهای تصفیه آب می تواند به شما کمک کند.

غذای کافی            

 

بهتر است که مقدار غذای بیشتری از مدت اقامتتان در طبیعت  را به همراه ببرید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده نمایید. به همراه داشتن آجیل و خشکبار، تنقلات، ساندویچ های سرد، غذاهای کنسروی بسیار مناسب می باشد و می تواند انرژی شما را برای پیمودن ادامه مسیر تامین کند. خوردن غذا باعث بالا رفتن دمای بدن انسان می گردد و بهتر است درشب های سرد طبیعت  با خوردن غذا پیش از خواب گرمای بدن خود را تامین نمایید.

محافظت کننده ها در مقابل آفتاب

استفاده از عینک آفتابی و ضد آفتاب با SPF مناسب برای جلوگیری اثرات آفتاب بر روی پوست در سفرهای طبیعت گردی  ضروری است. کفش و جوراب مناسب از دیگر وسایل ضروری مورد نیاز است.

همراه  داشتن لباس اضافه

با توجه به آنکه در چه فصلی قصد طبیعت گردی دارید و شرایط آب و هوایی مقصد واجب است تعدادی لباس اضافی بعه همراه داشت. مانند شال و کلاه، دستکس، لباس گرم و ….

سرپناه و محل اقامت

در سفرهای طبیعت گردی نیز همانند هر سفر دیگری پس از رسیدن به مقصد نیاز به محل اقامت دارید و با توجه به آنکه این سفر یک روزه است یا چند روزه می توانید از چادر مسافرتی، کیسه بیواک و یا کاور ضد آب اسفادا نمایید.

تهیه بلیط

روش های مختلفی برای طبیعت گردی و رفتن به سفروجود دارد و در صورتی که نخواهید با خودرو شخصی به سفر بروید باید از اتوبوس، هواپیما یا قطار استفاده کنید و رزرو بلیط قطار یا هواپیما و .. از چند روز قبل و به همراه داشتن برگه بلیط ضروری است.

 وسایل حمل و نقل برای سفرهای طبیعت گردی

وسایل حمل و نقلی مختلفی برای سفرهای طبیعت گردی وجود دارد که سفر با هر کدام از آن ها می تواند بسیار لذت بخش باشد. از رایج ترین آن ها می توان به سفر با دوچرخه، سفر با موتور سیکلت، سفر با قایق و کشتی، سفر با کاروان، سفر با قطار و اتوبوس و سفر با هواپیما اشاره نمود.

نواحی شمالی کشور یکی از مناطقی هستند که طبیعت گردان بسیاری به آنجا سفر می کنند و معمولا از قطار برای رسیدن به مقصد خود استفاده می کنند، به همین دلیل است که بلیط قطار تهران رشت همیشه فروش بسیار بالایی دارد و جز پر فروش ترین بلیط های داخلی محسوب می شود.

همچنین برای سفر به مناطق شمالی و جنوبی ایران تورهای طبیعت گردی متعددی وجود دارد و یکی از سریع ترین و بهترین تورهایی که در این رابطه وجود دارد تورهای هوایی هستند. از خاص ترین تورهای طبیعت گردی می توان به تور تهران انزلی اشاره نمود که  لحظات خاطره انگیزی در دل جنگل و کنار دریا برای مسافران به یادگار می گذارد. اگر می خواهید سفرطبیعت گردی به مقصد انزلی از تهران داشته باشید بهتر است هر چه سریعتر بلیط هواپیما تهران رشت را رزرو نمایید.

لوازم غیر ضروری در سفر طبیعت گردی

به همراه بردن برخی از وسایل فقط بار سفر شما را سنگین تر می کند و در بسیاری از موارد استفاده ای نخواهد داشت. از این رو بهتر است تا جایی که امکان دارد سبک سفر کنید. از جمله وسایلی که بردن آن ها توصیه نمی شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کتاب های راهنما بزرگ و سنگین که بسیار جاگیر هستند. در صورت نیاز می توانید از صفحات مورد نظر قبل از سفر کپی بگیرید و یا با استفاده از گوشی از آن صفحات عکس تهیه کنید.
  • سشوار فضای زیادی اشغال می کند بنابراین بهتر است آن را حذف کنید یا نوع مسافرتی و کوچک اش را تهیه کنید.
  • از بردن اشیای گران قیمت که احتمال گم شدن آنها وجود دارد بپرهیزید.

 

امیدواریم از مقاله “تجهیزات لازم برای سفرهای طبیعت گردی” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.