تأثیر ناخودآگاه در شکل‌گیری هویّت انسان

گاهی زوج ها با هم دعوا می کنند تا به هم نزدیک شوند اما…

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” تأثیر ناخودآگاه در شکل‌گیری هویّت انسان ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

زوج ها زمانی که به نقطه ای می رسند که احساس می کنند ارتباط شان قطع شده شروع به مجادله می کنند تا این ارتباط را دوباره وصل کنند و مسئولیت این قطع ارتباط را به گردن طرف مقابلشان می اندازند اما طرف مقابل شان از پذیرفتن این مسئولیت که تقصیر ها به گردن او بوده است سرباز می زند که این خود باعث قطع ارتباط بیشتر بین دو نفر می شود.

 

این یک پارادوکس هست زوج ها با هم دعوا می کنند تا به همدیگر نزدیک شوند اما نتیجه این است که از همدیگر دورتر می شوند…

یک موضوع دیگر این است که وقتی قبل از ازدواج از آن ها می پرسید چرا این آدم را انتخاب کردی؟ می گویند که فلان ویژگی ها را داشت شبیه خودم بود! ‏‎پاسخی که هندریکس به این سوال می دهد این است که افرادی که به هم علاقه مند می شوند؛ معمولا علاقه مند به کسی می شوند که شبیه به خودشان که هیچ، بلکه در واقع آن فرد شبیه به مراقبین دوران کودکی شان است و جالب این است که شبیه به ویژگی های منفی مراقبین شان است.

بنابراین ما با کسی که نیاز هایمان را برطرف می کند ازدواج نمی کنیم ما با شخصی که ناسازگار با ما هست ازدواج می کنیم!

به عبارتی ناسازگاری علت ازدواج هست و سازگاری باعث ملال در رابطه می شود.

‎ذهن ناهوشیار ما تمایل دارد که در تضاد و تنش باشد.

 اما سوال این است که چرا این رفتار برای ما جذابیت دارد؟ چرا ما به دنبال چنین آدمی هستیم؟ ما در ارتباط های دوران بزرگ سالی خواهان این هستیم که دوباره روابط دوران کودکی مان را بازسازی کنیم و به ویژه در ارتباط هایی که آسیب دیده ایم. ما به دنبال کسی هستیم که شبیه به کسی است که در دوران کودکی به ما آسیب زده، با این تفاوت که امید داریم این بار او آسیب بزند اما ما اجازه ندهیم و با ناکام کردنش خود احساس کامیابی کنیم تا این گونه آسیب دوران کودکی را زمانی که قادر به دفاع از خود نبودیم؛ جبران کنیم. بنابراین اگر قبل از هرچیز زخم هایمان را التیام نبخشیم، ریشه تصمیماتمان و شیوه ارضای نیازهای ما در بزرگ سالی بر مبنای آسیب های دوران کودکی مان خواهد بود.

نویسنده : زینب تمیمی نژاد ،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.